07. Poelejské kosmologie A. Empedoklés Rychlé připomenutí z minula • Obecné motivy elejských koncepcí kosmu • dva počátky • Xenofanés – kosmologie jako kritika běžných náboženských představ • Parmenidés – kosmologie jako kritika běžných představ o kosmu • Parmenidova ontologie – nutno respektovat „zákony zachování“! • Forma výkladu a metody • básně • Xenofanés • čistě „vědecké“ (racionální práce s empirickými daty) • explicitně X náboženskému a mýtickému výkladu jevů • Parmenidés • mýtické a náboženské motivy Poelejské kosmologie A. Empedoklés B. Anaxagorás C. Atomisté A. Empedoklés x1) Empedoklés a eleaté i. Texty 1. „Neboť je nemožné, aby něco vzniklo z nejsoucího, stejně jako je neproveditelné a neslýchané, aby zaniklo to, co jest. Vždycky to totiž bude tam, kam to kdo zrovna postaví.“ DK 31 B12 (Pseudo-Aristotelés, MXG II 6, 975b1; překlad z KRS) 2. „Pošetilci! Neboť jejich myšlení nesahá daleko. Věří totiž, že to, co předtím nebylo, vzniká anebo že něco umírá a naprosto hyne.“ DK 31 B11 (Plútarchos, Adv. Col. 12; překlad z KRS) 3. „Ale řeknu ti něco jiného: žádná z veškerých smrtelných věcí nemá zrození a žádná nemá ani konec v bídné smrti, nýbrž jest jenom mísení a vzájemná výměna toho, co se mísí — avšak lidé to nazývají zrozením.“ DK 31 B8 (Plútarchos, Adv. Col. 10; překlad z KRS) A. Empedoklés x1) Empedoklés a eleaté ii. Výklad jsoucno je a nevzniká ani nezaniká neexistuje nejsoucno (prázdno) × zaměření výkladu na smyslově vnímatelnou skutečnost × zohlednění dalších charakteristik vedle jsoucnosti  rozlišení různých jsoucen × jejich míšení  „vznik“ a „zánik“ věcí kolem nás × určení příčin pohybu/změny A. Empedoklés a) Kosmogonie i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/9-emp_2vznik.php ii. Výklad • kosmogonie rozhodně ano • fyzikální (interakce „kořenů“) či metafyzický (Láska, řád) děj? • významná role aithéru A. Empedoklés a1) Kosmogonický cyklus i. Texty • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/9-emp_1cyklus.php ii. Výklad • všezahrnující věčný proces (netřeba vysvětlovat počátek) • metafyzické (antropomorfní) hnací síly • nejasnosti s určením délky jednotlivých fází a se zařazením zoogonie A. Empedoklés a1) Kosmogonický cyklus ii. Výklad • schematická animace • G. Campbell, IEP: http://www.iep.utm.edu/empedocl/#SH3b • nové prameny – strasbourský papyrus! A. Empedoklés x2) Strasbourský papyrus • 1904 zakoupen v Egyptě • 1905 předán Univerzitní knihovně ve Strasbourgu • 1990 začátek studia • 1992 identifikován jako zdroj k Empedokleovi • 1994 ohlášen nový Empedokleův text • 1999 souborná kniha L'Empédocle de Strasbourg – A. Martin, O. Primavesi • http://ancphil.lsa.umich.edu/-/downloads/faculty/janko/empedocles-nature.pdf • obrázek A. Empedoklés a1) Kosmogonický cyklus ii. Výklad na základě strasbourského papyru • O. Primavesi, „Empedocles: Physical and Mythical Divinity“, The Oxford Handbook of Presocratic Philosophy, 2005 (s. 250-283) • schéma vláda Lásky (pohyb od rozdělení k jednotě) – 6000 let stav úplně jednoty (Sfairos) – 4000 let stav úplného oddělení 4 látek – 4000 let vláda Sváru (pohyb od jednoty k rozdělení) – 6000 let A. Empedoklés b) Země i. Zlomky 1. Druzí, jako Empedoklés, říkají, že pohyb oblohy, který se děje v kruhu a je rychlejší, brání pohybu Země tak, jako je tomu s vodou v pohárech, neboť i ta, ač se při otáčení poháru často dostane pod dno kovové nádoby, přece nevyteče dolů, třebas od přírody tak teče. Příčina je stejná. A67, Aristotelés, O nebi 295a17 (překlad K. Svoboda, ZPM) 2. ... Země – která je kulová – ... A56, Aëtios, Plac., D. 350 A. Empedoklés b) Země ii. Výklad • už obecná znalost kulatého tvaru Země • empirické založení vysvětlení klidu Země ve středu kosmu • ovšem poněkud nejasná analogie A. Empedoklés c) Nebeská tělesa i. Zlomky • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/9-emp_4telesa.php (1-9) ii. Výklad • obecně známý původ měsíčního světla • známý mechanismus zatmění Slunce • z popisu zatmění plyne, že Slunce je větší než Měsíc • originální vysvětlení Slunce • snad pýthagorejský vliv • nejasná Aëtiova zpráva A. Empedoklés d) kosmos jako celek i. Zlomky • http://www.phil.muni.cz/fil/antika/kosmologie/9-emp_3kosmos.php 5. ... zakryl paprsky slunce, zatímco kráčelo nad ním, a ze země zatemnil tolik, jakou měl právě šíři ten měsíc jiskrnooký. B42, Plútarchos, De fac. in orbe lunae 929c (překlad převzat ze ZPM) 6. ... Měsíc je ve dvojnásobné vzdálenosti od Slunce vzhledem ke vzdálenosti od Země. A61, Aëtios, Plac. II, 31, 1; D. 362 A. Empedoklés d) kosmos jako celek ii. Výklad • originální, ale intuitivní vysvětlení střídání dne a noci • vysvětlení náklonu zemské osy („pólů“) • zvláštní – vejčitý – tvar kosmu • stanovení vzdáleností v kosmu A. Empedoklés e) charakter Empedokleova výkladu • báseň • fyzika + „metafyzika“ A. Empedoklés f) výklad o kosmu v kontextu Empedokleovy filosofie • kosmologie jako dílčí část „fyziky“ • „fyzika“ vs. převtělování • tradiční téma – dva spisy nebo jeden? • Primavesi – na základě doxografických údajů o Empedokleových spisech (především DL)  3 knihy Peri fyseós (3000 řádků) + 2 knihy Katharmoi (2000 řádků) • G. Campbell, IEP – na základě strasbourského papyru byla obě témata v tomtéž spise Peri fyseós • R. Parry, SEP – silné provázání obou témat (např. Primavesi!)  pouze jedna báseň • dvě rozdílná témata nebo témata související? • převtělování daimónů v důsledku vraždy a jejich návratu do původního stavu jako zrcadlo rozbití Sfairu Svárem a návratu k jednomu Sfairu • etické implikace fyzikální teorie – s Láskou proti Sváru A. Empedoklés g) Empedokleův výklad o kosmu v kontextu vývoje myšlení • návaznost na eleaty • odmítnutí představy absolutního počátku  • první cyklická kosmogonie • velmi dynamický model – kosmos nemůže být statický (viz OTR!) • zoogonie jako významná část kosmogonie • zapojení náhody do kosmogonického procesu • zatmění Slunce, podstata Měsíce • Země není podpírána, ani nesetrvává v rovnovážné pozici, nýbrž je držena na místě „silou“, jež vzniká pohybem