Psychologie jazyka PSB_307 Monika Víchová Podzim 2017 Termíny výuky (výuka 1x za 14 dní) 26.9. 10.10. 24.10. 7.11. 21.11. 5.12. – závěrečné kolokvium Psycholingvistika George A. Miller (1990): Linguists, Psychologists, and the Cognitive Sciences - cognitive sciences vs. cognitive science - Osherson & Wasow (1976) Hlavní témata psycholingvistiky (Černý, 1996) -14 tematických okruhů ➢ Osvojování jazyka dětmi ➢ Učení se cizímu jazyku; bilingvismus ➢ Produkce a percepce řeči ➢ Paměť (ukládání a vyhledávání informací/slov) ➢Teorie řečové činnosti (pragmalingvistika) Čím se psycholingvistika (ne)zabývá? ➢ jazyk vs. písmo ➢ pravopis (není gramatika jako gramatika) ➢ jazyk vs. řeč Doporučená literatura ➢ Steven Pinker: Jazykový instinkt (2009) Doporučená literatura II ➢ Eva M. Fernández(ová) & Helen Smith(ová) Cairns(ová): Základy psycholingvistiky (2014) ➢ Iva Nebeská: Úvod do psycholingvistiky (1992) ➢ František Čermák: Jazyk a jazykověda (2011) ➢ Monika Schwarz(ová): Úvod do kognitivní lingvistiky (2009) ➢ Anthony Arnove (Ed.): The Essential Chomsky (2008) Požadavky k ukončení ➢ docházka (max. 1 absence) ➢ aktivní zapojení do diskuze ➢ seminární úkol – databáze Web of Science (webofscience.com) - vyhledat článek z oblasti psycholingvistiky podle svého zájmu - krátce popsat obsah (co se zkoumalo, co se zjistilo) – max. 1/3 rozsahu - kritické zhodnocení použité metodologie/statistiky/… – min. 2/3 rozsahu - případně navrhnout alternativní design výzkumu - termín odevzdání: 10.12.2017 ➢ závěrečné společné kolokvium Historie psycholingvistiky ➢ Kognitivní obrat v psychologii - přechod od behaviorismu ke kognitivní vědě (60., 70.léta) ➢„mysl je příliš komplikovaná, aby ji bylo možné popsat jen z hlediska jedné disciplíny…“ (Philip Johnson-Laird in Schwarz, 2009) ➢ kognitivní věda = psychologie+lingvistika+umělá inteligence (+biologie, neurovědy, filozofie, matematika…) Jazyk jako znakový systém „Základním předpokladem kognitivní vědy je, že lidský organismus může vykazovat smysluplné chování, když na uložené reprezentace znalostí (vytvářeny ze symbolů) aplikuje formální operace. […]. Inteligentní chování je tedy výsledkem manipulace se symboly.“ (Schwarz, 2009, s. 15) Různá pojetí jazykového znaku aneb o vztahu mezi slovem a pojmem (mentální reprezentací, konceptem) In Význam významu, 1923 Jak dochází k přiřazení znaku (slova) k pojmu? Charles Sanders Peirce 3 složky podílející se na semióze: a) znakové vehikulum (nosič) – to, co je vnímatelné smysly b) denotát (to, k čemu znak odkazuje) c) interpret – ten, kdo rozumí zástupnosti Ferdinand de Saussure - bilaterální pojetí znaku: signifié (označované, tj. pojem) + signifiant (označující, tj. slovo) - vztah mezi nimi je arbitrární, ale neoddělitelný (rub a líc) Jazyk je arbitrárním, konvencí ustáleným spojením mezi symbolem a významem; není zde spojení mezi významem slova a tím, jak je reprezentováno v jazyce (vyslovováno, značeno či psáno) (Kurs obecné lingvistiky, 1917) Jak dochází k přenesení na pojmovou rovinu??? Modely jazyka: ➢mentální (vytvářejí modely, které popisují strukturní a procesuální aspekty mentálních jevů na abstraktní rovině) ➢ neuronální (důl. je fyzická báze kognice, která je popisována neurobiologickými metodami) (Schwarz, 2009) Neuronální podklad jazyka Brocovo centrum Paul Broca r. 1861 - afatický pacient Tan-Tan - centrum produkce řeči - area 44, 45 - inferiorní část frontálního laloku, pars opercularis a pars triangularis Wernickeovo centrum Carl Wernicke r. 1874 - centrum porozumění řeči - area 22 - na pomezí temporálního a parietálního laloku - posteriorní část superiorní temporalní gyrus Lokalizace jazykových rovin „Pravá hemisféra je němá“ - sémantika je asi v P-hemisféře - fonologie v L-hemisféře - syntax v L-hemisféře -lokalizační přístup dnes? - spíše se mluví o neurálních korelátech apod. + opět otázka: Pomůže nám toto lépe popsat jazykové procesy? Modely sémantické paměti Collins & Quillian z r. 1969: síťový model - obrovské množství sítí, které jsou tvořeny uzly (pojmy) → strom - kritika: Rosch(ová): teorie prototypů Collins & Loftus(ová) z r. 1975: model šíření aktivace - asociační spoje mezi pojmy (různá asociační síla) (Sternberg, 2009; nebo Solso, 2001) - výsledky asociačních experimentů to nepodporují (tzv. inverzní asociace) Reprezentace poznatků reprezentační teorie: ➢ unitární - obrazy - výroky (Anderson & Bower, Pylyshyn) ➢ duální (Paivio) - oba způsoby (Sternberg, 2009) - další přístup k reprezentacím: enaktivní reprezentace (ukládají zkušenosti jako motorické programy), analogové (zkušenosti jako obrazy a prostorová schémata), symbolické (zachycují zkušenosti pomocí jazyk.forem) (Schwarz, 2009, s. 82) (Carmichael et al, 1932) (Chambers(ová), & Reisberg in Sternberg, 2009) „Vzhledem k dnešnímu stavu poznání lze považovat za reálné, že mentální struktury tvoří nikoliv konglomerát více či méně autonomních struktur (znalosti, syntaktická pravidla, mentální slovník), ale struktura jediná, […] předpokladová báze“ (Nebeská, 1992, s. 81) = dynamická struktura, která se proměňuje interakcí jedince s prostředím Dnešní přístupy Vágnost významu -důležitý historický poznatek: kódování nerovná se dekódování (Osgood in Nebeská, 1992) - slova mají vágní význam - velkou roli hrají konotace → Barnumský efekt (viz článek ve studijních materiálech) Posun jazykového významu Zákon sestupu v jazyce: - původně neutrální slovo používané v odborných kruzích → rozšíření mezi veřejnost → nabývání konotací → získává negativní náboj Ve studijních materiálech: Mareš, P. (2014). Úvod do lingvistiky a lingvistické bohemistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum. doporučeně: George A. Miller (2003): The cognitive revolution: a historical perspective Reference Černý, J. (1996). Dějiny lingvistiky. Olomouc: Votobia. Carmichael, L., Hogan, H. P., & Walter, A. A. (1932). An experimental study of the effect of language on the reproduction of visually perceived form. Journal of Experimental Psychology, 15, 73-86. Dostupné na www.bryanburnham.net. Fernández, E. M., & Smith Cairns, H. (2014). Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum. Miller, G. A. (1990). Linguists, Psychologists, and the Cognitive Sciences. Language, 66(2), 317-322. Nebeská, I. (1992). Úvod do psycholingvistiky. Praha: H & H. Osherson, D. N., & Wasow T.(1976). Task-specifity and species-specifity in the study of language: A methodological note. Cognition, 4, 203-214. Richards, I. A., & Ogden, C. K. (1923). The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism. New York: Harcourt, Brace & World, Inc. Schwarz, M. (2009). Úvod do kognitivní lingvistiky. Praha: Dauphin. Saussure, F. (1996). Kurs obecné lingvistiky. Praha: Academia.