11. 10. 2017 1 ZÁKLADY PEDAGOGIKYZÁKLADY PEDAGOGIKY Přednáška z předmětu Společenskovědní základ Přednášející: doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. SOCIALIZACESOCIALIZACE Proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti. Jedná se o proces osvojování si způsobů chování, seznamování se s kulturním prostředím a osvojení si společenských norem. Probíhá-li socializace úspěšně, má jedinec zakotveny sociální normy, hodnoty, vystupování, ale také i sociální role svého společenského a kulturního okolí. Jedinec se znevýhodněnímJedinec se znevýhodněním –– stupně možné socializacestupně možné socializace CílemCílem dosáhnoutdosáhnout co nejvyšší možné socializaceco nejvyšší možné socializace ss ohledem na druh a hloubku postižení či znevýhodněníohledem na druh a hloubku postižení či znevýhodnění 1. Inkluze/integrace 2. Adaptace (snaha přizpůsobit se prostředí, ve kterém jedinec žije – vychází se z individuálních možností a schopností jedince) 3. Utilita („sociální upotřebitelnost“ znevýhodněných osob, přizpůsobení pracovních míst, společenské uplatnění) 4. Inferiorita („sociální nepoužitelnost“, segregace jedince, ztráta sociálních vztahů) 11. 10. 2017 2 ENKULTURACEENKULTURACE Součást socializačního procesu, během něhož se původně neutrální a nekulturní novorozenec stane integrální součástí společnosti, jejíž kulturu přejímá. Enkulturace je neukončený celoživotní proces (stejně jako socializace a výchova). ZÁKLADNÍ ČINITELÉZÁKLADNÍ ČINITELÉ ÚSPĚŠNÉ SOCIALIZACEÚSPĚŠNÉ SOCIALIZACE VÝCHOVA PROSTŘEDÍ DISPOZICE POJEM VÝCHOVYPOJEM VÝCHOVY PEDAGOGIKA – věda o výchově (teorie výchovy) a vzdělávání (didaktika) Výchova v širším slova smyslu (edukace) a užším slova smyslu (záměrné ovlivňování kvality osobnosti vyjma vzdělávání) Aktéři, činitelé výchovy: vychovatel (edukátor, subjekt výchovy), vychovávaný jedinec (edukant, objekt výchovy, adresát výchovy apod.). 11. 10. 2017 3 7 PEDAGOGIKAPEDAGOGIKA věda zabývající se výchovou a vzděláváním (výchovou v užším a širším slova smyslu) v nejrůznějších sférách života společnosti, není tedy vázána pouze na vzdělávání ve školských institucích a na populaci dětí a mládeže jako věda o výchově zkoumá výchovu jako záměrnou formativní činnost, její vývoj, zákonitostmi, podstatu, strukturu, funkci, mechanismy v konkrétních historických podmínkách společenského vývoje (…) zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských jevů. 8 Základní disciplíny Dějiny pedagogiky a dějiny školství Obecná pedagogika – základní ped. disciplína usilující o systematizaci a interpretaci základních ped. jevů a zákonitostí, řeší též metodologické otázky a základní terminologii pedagogiky. Srovnávací pedagogika (komparativní ped.) – popisuje a porovnává ped. teorie, vých.-vzdělávací systémy a školské soustavy v různých zemích či regionech, a to v kontextu historickém, sociálním, ekonomickém, kulturním, apod. Filozofie výchovy (teorie výchovy) – zabývá se smyslem a účelovostí výchovy a vzdělávání, hodnotami v edukaci, otázkou řízení a kontroly edukace, etickými otázkami výchovy, možnostmi a mezemi lidského poznání a jeho předávání z generaci na generaci, člověkem a jeho vychovatelností atd. Didaktika – teorie vzdělávání; zabývá se formami, postupy a cíli vyučování Struktura pedagogikyStruktura pedagogiky 9 Hraniční disciplíny Sociologie výchovy – zabývá se soc. aspekty edukace, místem a funkcí edukace ve společnosti, v dané kultuře, vztahy mezi edukací a soc. strukturou a soc. mobilitou, podmínkami a soc.důsledky činnosti výchovných a vzdělávacích institucí. Pedagogická antropologie – edukace a její vývoj v celistvém pohledu na člověka na základě biologických a soc. poznatků o lidském rodu. Ekonomie vzdělávání – zkoumá souvislost mezi ekonomickými a edukačními. Typické otázky oboru se týkají kvality výstupů edukačního systému ve vztahu k vloženým nákladům, financování školství, vztahů mezi vzděláním, kvalifikací lidí a jejich uplatnění na trhu práce apod. Pedagogická psychologie – zabývá se využitím psychologických poznatků v pedagogice. Psychologicky analyzuje předpoklady, průběh a výsledky edukace, zkoumá např. psychický vývoj dítěte v souvislosti s jeho schopností osvojovat si různé poznatky a dovednosti. 11. 10. 2017 4 10 Aplikované disciplíny Speciální pedagogika - zabývá se edukací osob s ohledem na jejich speciální výchovné a vzdělávací potřeby v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Zkoumá jejich pracovní a společenské možnosti, usiluje o jejich integraci do společnosti a sleduje komplexní rozvoj jejich osobnosti. Etopedie - edukace a reedukace (převýchova) sociálně nepřizpůsobené, obtížně vychovatelné nebo jinak sociálně narušené mládeže (děti a dospívající s poruchami chování) Psychopedie - edukace osob s mentálním postižením Somatopedie - edukace osob tělesně a zdravotně postižených Logopedie - zabývá se korekcí nebo odstraňováním poruch řeči a komunikace Surdopedie - edukace osob s různými vadami sluchu Oftalmopedie - edukace osob se zrakovým Sociální pedagogika Pedagogika volného času Andragogika Geragogika 11 Sociologie: poskytuje poznatky o fungování společnosti (zákonitosti, vztahy, podmínky pro edukaci…) Psychologie: vede k pochopení osobnosti vychovávaného (hraniční disciplína pedagogická psychologie, dále sociální psychologie, patopsychologie…) Biologie, medicína – základní znalost a pochopení anatomie, fyziologie, patologie (otázka tělesných dispozic a procesů) Antropologie: věda o vzniku, vývoji a tělesných vlastnostech člověka a jeho rasách Právo: poskytuje právní ukotvení edukace (školský zákon, povinná školní docházka, úmluva o právech dítěte…), vyjasňuje vybrané klíčové termíny (např. dítě, mladistvý, trestní odpovědnost, zletilost…) Ekonomie: stěžejní oblast pro ekonomické zajištění vzdělávacího systému a potřeb jedince v souladu se zákony Sociální práce: předchází nebo se snaží upravit problémy jedince vznikající z konfliktů člověka a spol. institucí (selhání edukace) Úzce spolupracující oboryÚzce spolupracující obory Účinkem výchovy má býtÚčinkem výchovy má být URČITÁ KVALITA OSOBNOSTIURČITÁ KVALITA OSOBNOSTI, aby, aby vychovávaný získal nebo si uchoval:vychovávaný získal nebo si uchoval: určité schopnosti, dovednosti, znalosti, postoje, způsoby chování, názory, přesvědčení připravenost k prožívání a chování (tzv. psychické dispozice, dnes užíváme pojem kompetence – pohotovost, připravenost k určitým prožitkům a způsoby chování, považovány za hlubinný základ pomíjivých zážitků a činů). 11. 10. 2017 5 Ten, kdo vychovává, chce ovlivnit strukturuTen, kdo vychovává, chce ovlivnit strukturu psychických dispozic (kompetencí)psychických dispozic (kompetencí) vychovávaného jedince.vychovávaného jedince. Toto působení lze chápat ve 4 rovinách: aby edukant získal dispozice, které dosud nemá, aby zesílily, rozvinuly se a rozšířily existující dispozice pozitivní, aby se oslabily, odbouraly a odstranily existující dispozice negativní, aby nedocházelo ke vzniku negativních dispozic. VÝCHOVAVÝCHOVA Množství činností, které nejsou samoúčelné (ne činnost prostou – úzký obsah, široký rozsah). Mají svůj řád, posloupnost... Hovoříme o výchovných cílech (normy), ale nejsou to jen znalosti, dovednosti, postoje..., důležitá je KVALITA OSOBNOSTI. DEFINICE VÝCHOVYDEFINICE VÝCHOVY „Výchovou rozumíme činnost, jejímž prostřednictvím se lidé snaží natrvalo zdokonalit v některém směru strukturu psychických dispozic (osobnost) jiných lidí, nebo upevnit jejich hodnotové komponenty, nebo zabránit vzniku dispozic nežádoucích (W. Brezinka).“ 11. 10. 2017 6 STYLY VÝCHOVYSTYLY VÝCHOVY AUTORITATIVNÍ neschopnost učitele zaujmout, překrytá vynucenou mocí nad vychovávanými potlačování individuality dítěte a jeho tvořivého myšlení LIBERÁLNÍ pedagog není dostatečnou autoritou pro vychovávaného, je benevolentní a selhává ve své výchovné funkci (neschopost vs. záměr v liberální výchově) DEMOKRATICKÝ moc je využívaným prostředkem podporuje „dobrodružství poznávání“, schopnost vést tvořivý dialog, tzn. naučit tvořivě a kriticky myslet (být vzorem a znát dobře vývojová specifika) umožnit podílet se na spolurozhodování → sounáležitost s vychovatelem, vých. institucí Podmínky výchovyPodmínky výchovy –– vnitřní (dispozice), vnějšívnitřní (dispozice), vnější (prostředí, vztahy)(prostředí, vztahy) Prostředky výchovyProstředky výchovy -- vše, co se využívá ke splněnívše, co se využívá ke splnění edukačních cílůedukačních cílů BloomovaBloomova taxonomietaxonomie výukových cílůvýukových cílů šest hierarchicky uspořádaných kategorií, řazeny podle stoupající náročnosti psychických operací, jež mají ve svém základu. K vymezování cílů v jednotlivých kategoriích byly vytvořeny systémy aktivních sloves. Pro dosažení vyšší cílové kategorie je třeba zvládnout učivo v rámci nižší kategorie. Podle této struktury by mohl učitel hodnotit např. výkon žáka při zkoušení nebo stanovovat učební úlohy 11. 10. 2017 7 Cílová kategorie (úroveň osvojení) 1. Zapamatování termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace Slovesa: definovat, doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat, seřadit, vybrat, vysvětlit, určit 2. Pochopení překlad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné formy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vysvětlení) Slovesa: dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, odhadnout, opravit, přeložit, převést, vyjádřit vlastními slovy, vyjádřit jinou formou, vysvětlit, vypočítat, zkontrolovat, změřit 3. Aplikacepoužití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích) Slovesa: aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje, načrtnout, navrhnout, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, uvést vztah mezi, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet 4. Analýza rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hiearchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky Slovesa: analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat 5. Syntéza složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (ucelené sdělení, plán nebo řada operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, odvození souboru abstraktních vztahů k účelu klasifikace nebo objasnění jevů Slovesa: kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, modifikovat, napsat sdělení, navrhnout, organizovat, reorganizovat, shrnout, vyvodit obecné závěry 6. Hodnocení posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne Slovesa: argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit (názory), porovnat, provést kritiku, posoudit, prověřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit PROSTŘEDÍPROSTŘEDÍ složitě strukturovaný systém ne náhodných faktorů, činností (přírodní řád → společenský řád, vnitřní organizace) otevřený systém, odrážející potřeby objektu i subjektu; „soubor vnějších přírodních (biologických, geografických) a společenských (pedagogických, psychologických, sociologických) podmínek“ 11. 10. 2017 8 Různé pohledy na prostředí:Různé pohledy na prostředí: Objektivní (reálné vazby a vlivy) x subjektivní (potřeby objektu) Přírodní, ekologické, společenské(vztahy, komunikace), kulturní (hodnoty, řád, normy...) Členění podle:Členění podle: velikosti a rozsahu (makro, mezzo, mikro) typu aktivit člověka (pracovní, volnočasové, vzdělávací, sportovní, společenské...) organizovanosti (organizované, institucionální vs. neorg., volné) území, teritoria (lokální, neformální...) charakteristického znaku (společenské zařazení...) PEDAGOGIKAPEDAGOGIKA zkoumá prostředí společenské bere v potaz aspekty přírodní, kulturní, historické, ekonomické přirozenými prostředími jedince → rodinné, školní, skupinové, lokální, pracovní 11. 10. 2017 9 A) Rodinné prostředíA) Rodinné prostředí Utváří prvotní sociální kontakt, vazby; emocionalitu; hodnotový systém; postoje, názory; osobnostní vlastnosti (vůle, charakter...); přebírání norem společnosti. Rodinné prostředí vs. rodinná výchova B) Školní prostředíB) Školní prostředí Komenský: „Příprava člověka na vše lidské.“ Speciální lokální prostředí 3 roky → ? (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ …) Probíhá: výchova, vzdělávání, socializace, interakce, kooperace, profesní příprava… Důležité klima školy, třídy (materiální, přírodní, společenské podmínky) Klíčová kooperace rodina ⇔ škola (aspekty Zdravé školy) 11. 10. 2017 10 C) Lokální prostředíC) Lokální prostředí pravidelný, bezprostřední kontakt (přírodní, společenské; vztahy, normy, hodnoty, vzory, …); jistá „geografická“ příslušnost, jedinec stále někam patří; volný čas (např. trávený ve folklorním souboru) Sociologie: „Skupina lidí v organizovaném teritoriu se společným stylem života“ město, tradiční – moderní vesnice (stupeň ohrožení jedince); dospívající – jazyk, hodnoty ideály, zkušenosti, tradice. D) Skupinové prostředíD) Skupinové prostředí statut a role jedince ve společnosti (připsaný – rodina, získaný – škola, družina, kroužek – vnitřní řád, hierarchie, komunikace); makro, mezzo, mikro; síla skupiny – pozitivní i negativní vliv (soc. patologie, asociální chování)