Struktura poznávacích schopností PhDr. Jarmila Burešová Současný pohled na strukturu kognitivních schopností Teorie CHC Model tří vrstev kognitivních schopností: III. obecná kognitivní schopnost (G) II. široké kognitivní schopnosti I. úzké kognitivní schopnosti Teorie CHC Založená na teorii a výzkumech Kombinace výzkumů Raymonda Cattella Johna Horna Johna Carrolla McGrew integroval Carrollův a Horn-Cattellův model » teorie CHC (1997) ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI (I. úroveň) specializované schopnosti specifickým způsobem odrážejí výsledky zkušenosti a učení, osvojení dílčích strategií fungování identifikováno asi 80 ŠIROKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI (II. úroveň)  základní konstituční a dlouhodobé charakteristiky individuí  mohou řídit nebo ovlivňovat velkou varietu chování v dané oblasti  identifikováno 10 NEJOBECNĚJŠÍ ÚROVEŇ SCHOPNOSTÍ G (III.úroveň)  zahrnuje široké a úzké schopnosti (úrovně II a I)  komplex zahrnující vysoce organizované kognitivní procesy NEJOBECNĚJŠÍ ÚROVEŇ SCHOPNOSTÍ G (III.úroveň) Máme být opatrní při popisu výsledků měření na III. úrovni Existuje vlastně vůbec tato III. úroveň schopností ? Horn a Cattell až do smrti tvrdili, že je to jen výsledek výpočtu ze získaných dat x Carroll byl přesvědčen, že obecná schopnost existuje, přestože se možná nenajde její biologický korelát ŠIROKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI (II. úroveň)  Verbálně koncepční vědomosti (krystalizovaná inteligence)  Kvantitativní vědomosti  Čtení a psaní  Fluidní inteligence  Zpracování sluchových vjemů  Zpracování zrakových vjemů (vizuálně prostorové myšlení)  Vybavování z dlouhodobé paměti  Krátkodobá paměť / pracovní paměť  Rychlost zpracování  Rychlost reakcí a rozhodování VLIVY NA KOGNITIVNÍ VÝKON Získané vědomosti  Verbálně koncepční vědomosti  Kvantitativní vědomosti  Čtení a psaní VLIVY NA KOGNITIVNÍ VÝKON Schopnosti myšlení  Fluidní inteligence  Zpracování sluchových vjemů  Zpracování zrakových vjemů  Vybavování z dlouhodobé paměti VLIVY NA KOGNITIVNÍ VÝKON Kognitivní efektivnost  Rychlost zpracování  Pracovní paměť  Rychlost reakcí a rozhodování Vzájemná závislost rozsahu pracovní paměti a rychlosti zpracování podnětů  objem trychtýře – rozsah pracovní paměti  šíře odtokové trubice – rychlost zpracování VLIVY NA KOGNITIVNÍ VÝKON Facilitátory a inhibitory Proměnné nekognitivní povahy ovlivňující výkon  Interní (motivace, zdravotní, emocionální stav, poškození smyslových orgánů …)  Externí (příležitost ke vzdělávání, podmínky doma, rušivé vlivy …) ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI  Široké kognitivní schopnosti zahrnují velký počet úzkých schopností z úrovně I  Každá z širokých schopností se dá měřit různými typy úloh (měřícími odlišné užší aspekty široké schopnosti) ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI  Skóre z různých testů, které měří tutéž širokou kognitivní schopnost, se budou navzájem lišit a odrážet variabilitu silnějších a slabších stránek osoby ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Krystalizovaná inteligence (Gc)  Řečový vývoj (LD), porozumění mluvené rodné řeči  Rozsah slovní zásoby (VL)  Schopnost naslouchat a rozumět mluvené řeči (LS)  Obecné (verbální) informace (KO), rozsah znalostí  Informace o kultuře (K2), rozsah kulturních znalostí  Obecné vědecké znalosti (K1) – např. z biologie, fyziky…  Zeměpisné znalosti (A5)  Komunikační schopnost (CM), sch. mluvit v běžných situacích  Ústní produkce a plynulost (OP)  Gramatická citlivost (MY) pro mateřštinu  Znalost cizí řeči (KL), porozumění cizí řeči (jako LD)  Schopnost učit se cizí řeč(LA), rychlost a snadnost učení ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Čtení a psaní (Grw)  Dekódování při čtení (RD), rozpoznání a dekódování slov  Porozumění čtenému (RC)  Porozumění tištěné řeči (V), vývoj měřený čtecími testy  Schopnost doplnit vynechaná slova v próze (CZ)  Schopnost hláskovat (SG)  Schopnost psát (WA), jasně, s dobrou větnou stavbou  Schopnost psát anglicky (EU)  Rychlost tichého čtení (RS) ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Kvantitativní vědomosti (Gq)  Matematické vědomosti (KM)  Matematický výkon (A3) ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Fluidní inteligence (Gf)  Obecné sekvenční myšlení (RG)  Indukce (I)  Kvantitativní usuzování (RQ)  Piagetovské myšlení (RP)- myšlenkové operace  Rychlost myšlení (RE) ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Vybavování z dlouhodobé paměti (Glr)  Asociační paměť (MA) – párově asociační učení  Vybavování informací se smysluplným obsahem (MM)  Vybavování nesouvisejících položek (M6)  Ideační fluence (FI) – spojitost s podmínkou, objektem  Asociační fluence (FA)- významová spojitost  Vyjadřovací fluence (FE) – formulování myšlenek  Snadnost rychle označit pojem (NA)  Slovní fluence (FW) – rychlá produkce slov  Figurální fluence (FF)  Figurální flexibilita (FX)-změnou uspořádání najít řešení  Citlivost na problémy (SP)-rychle vymyslet řešení  Originalita / kreativita (FO)  Schopnost učit se (L1) – též u Gsm ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Vizuální zpracování (Gv)  Vizualizace (VZ), manipulace s objekty v mysli  Prostorové vztahy (SR), rychle vnímat a manipulovat  Zraková paměť  Rychlost spojit části (CS) – celek předem nezná  Flexibilita spojování (CF) – předem ví, co je celek  Prozkoumání prostoru (SS), najít cestu zrak. polem  Integrace vjemů (PI) prezentovaných rychle po sobě  Odhad vzdálenosti (LE)  Percepční iluze (IL) – odolnost iluzím při vnímání tvarů  Percepční změny (PN)  Tvoření představ (IM) – manipulace abstraktními prostor. útvary ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Auditivní zpracování (Ga)  Fonetické kódování (PC), fonologické uvědomění  Rozlišování řečových zvuků (US), schopnost zjistit rozdíly  Odolnost proti zkreslení audit.podnětů (UR)  Paměť pro zvukové vzorce (UM)  Obecná schopnost rozlišovat zvuky (U3) -výšku, intenzitu,délku  Sledování v čase (UK) – schopnost spočítat, rearanžovat slyšené  Muzikální rozlišování a posuzování (U1, U9)  Udržování a posouzení rytmu (U8)  Rozlišování intenzity zvuků a rytmizace (U6)  Rozlišování frekvence zvuků (U5) - výška, zabarvení  Prahové faktory (UA,UT,UU)- rozlišení tónů a frekvence  Absolutní výška tónů (UP)  Lokalizace zvuků (UL) ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Pracovní paměť (Gsm)  Rozsah krátkodobé paměti (MS)  Pracovní paměť (MW)  Schopnost učit se (L1) – též u Glr ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Rychlost zpracování (Gs)  Percepční rychlost (P) - hledání a srovnávání vizuálních symbolů  Rychlost provádění jednoduchých testů (R9)  Schopnost manipulovat s čísly (N) – včetně jednoduchých operací ŠIROKÉ A ÚZKÉ KOGNITIVNÍ SCHOPNOSTI Rychlost reakcí a rozhodování (Gt)  Reakce na jednoduchý podnět (R1)  Reakce na jeden z více podnětů (R2)  Reakce spojené s mentální manipulací (R4)  Reakce při srovnávání (R7) Reprezentace širokých kognitivních schopností v nejčastěji užívaných testech WISC III Gc Krystalizovaná inteligence Gv Zpracování zrakových podnětů Gsm Krátkodobá paměť Gs Rychlost zpracování Gq Kvantitativní vědomosti Slovník Kostky Opakování čísel Kódování Počty Vědomosti Skládanky Hledání symbolů Podobnosti Doplňování obrázků Porozumění Bludiště Reprezentace širokých kognitivních schopností v nejčastěji užívaných testech IST 2000R Gc Krystalizovaná inteligence Gf Fluidní inteligence Gv Zpracování zrakových podnětů Glr Vybavování z dlouhodobé paměti Gq Kvantitativní vědomosti Doplňování vět Číselné řady Výběr obrazců Paměť pro slova Početní úlohy Analogie Úlohy s maticemi Úlohy s kostkami Paměť pro obrazce Početní znaménka Zobecňování (Analogie) Reprezentace širokých kognitivních schopností v nejčastěji užívaných testech WJ IE II Woodcockovy testy byly vytvořeny jako operacionalizovaná reprezentace, model teorie kognitivních schopností (CHC) Gc Krystalizovaná inteligence Gf Fluidní inteligence Gv Zpracování zrakových podnětů Ga Zpracování sluchových podnětů Glr Vybavování z dlouhodobé paměti Gsm Krátkodobá paměť Gs Rychlost zpracování Verbální schopnosti Formování konceptů Prostorové vztahy Zvukové vzorce Paměť pro jména Obrácené čísel. řady Vizuální porovn. Kvantit. usuzování Reprezentace širokých kognitivních schopností v nejčastěji užívaných testech .IDS Gc Krystalizovaná inteligence Gf Fluidní inteligence Gv Zpracování zrak. podnětů Glr Vybavování z dlouhodobé paměti Gsm Krátkodobá paměť Gs Rychlost zpracování Gq Kvantitativní vědomosti Pojmové myšlení Soc.- emoční kompetence Řeč Verbální myšlení (Matematika) Matematika Zrakové vnímání (Selektivní pozornost) (Vizuálně -prostorová paměť) Konstrukční myšlení Vizuomotorika Sluchová paměť Fonologická paměť Vizuálně-prostor. paměť Selektivní pozornost (Matematika) Srovnání testů Ze srovnání jednotlivých testových baterií je zřejmé:  neměří většinou stejné úzké kognitivní schopnosti  nejsou vždy zastoupeny stejné široké kognitivní schopnosti  poměr zastoupení jednotlivých širokých kognitivních schopností v celkovém skóre (IQ) není stejný Např. WJIE - každý dílčí test stejně zastoupen = 1/7 celk. skóre WISC - 50% celkového skóre tvoří faktor Gv Závěr srovnání Na výsledky každého testu bychom se měli dívat se znalostí teorie CHC Nevycházet z celkového skóre (III. úroveň), ale analyzovat strukturu schopností (II. úroveň), hledat silné a slabší stránky Výsledky testu kognitivních schopností a diagnostika SPU Podkladem specifických poruch učení jsou dílčí nedostatky ve struktuře nadání → nejde o celkové snížení schopností na III. a II. úrovni, ale o poruchy na I. úrovni (úzké kognitivní schopnosti) Jak se zobrazí tyto poruchy v inteligenčním testu? Obraz SPU v testech kognitivních schopností  Většinou více či méně nerovnoměrné rozložení  Často snížené verbální schopnosti  Velmi často snížená kognitivní efektivnost  Může se objevit snížení ve zpracování zrakových nebo sluchových podnětů – pokud naše baterie zachytí právě oslabenou úzkou schopnost Obraz SPU v testech kognitivních schopností POZOR! Pokud náš test zachytí více specifickou poruchou oslabených schopností, může se celkové skóre dostat nízko! Musíme odlišit od celkového snížení poznávacích schopností (intelektové, mentální postižení). Chlapec 16;10 – vychován babičkou, absolvoval ZŠ praktickou v Boskovicích. Do PPP Brno přišel kvůli doporučení na OU Lomená. Závěr: Dyslexie, dysortografie při nerovnoměrně rozložených schopnostech. WJIE II chlapec 16;10 r. Výkonnost RPI SS (68% PÁSMO) CELKOVÉ INTELEKTOVÉ SCHOPNOSTI Snížená 40/90 68 (65-70) VERBÁLNÍ SCHOPNOSTI Snížená 34/90 76 (71-80) SCHOPNOSTI MYŠLENÍ Prùmìrná 84/90 93 (90-96) KOGNITIVNÍ EFEKTIVNOST Extrémně omezená 1/90 30 (26-35) Verbální schopnosti Snížená 34/90 76 (71-80) Paměť pro jména Prùmìrná 84/90 90 (85-95) Prostorové vztahy Prùmìrná 85/90 96 (92-101) Zvukové vzorce Mírně snížená 81/90 90 (83-97) Formování konceptů Prùmìrná 86/90 97 (93-101) Vizuální porovnávání Extrémně omezená 0/90 1 (1-5) Obrácené číselné řady Výrazně snížená 4/90 64 (59-70) Použitá literatura:  McGrew, K.S., Flanagan, D.P.: The Intelligence Test Desk Reference. Allyn & Bacon 1998.  McGrew, K.S., Woodcock R.W.: Woodcock-Johnson III Technical Manual. The Riverside Publishing Company 2001.  Ruef, M., Furman, A., Muñoz-Sandoval, A.: WJIE Uživatelská příručka. The Woodcock- Muñoz Foundation 2007.  Schrank, F.A., Flanagan, D.P.: WJ III Clinical Use and Interpretation. Academic Press 2003.  Htpp://www.iapsych.com/CHC_Theory.htm Děkuji za pozornost