Seznámení s testem kognitivních schopnostíSeznámení s testem kognitivních schopností Woodcock-Johnson International EditionWoodcock-Johnson International Edition PhDr. Jarmila BurešováPhDr. Jarmila Burešová Test Woodcock-JohnsonTest Woodcock-Johnson International EditionInternational Edition Test kognitivních schopnostíTest kognitivních schopností Autor: Richard W. WoodcockAutor: Richard W. Woodcock Standardizace na českou populaci 2006Standardizace na českou populaci 2006 Normy pro věk 5 až 65 letNormy pro věk 5 až 65 let Test Woodcock-JohnsonTest Woodcock-Johnson International EditionInternational Edition Operacionalizovaná reprezentaceOperacionalizovaná reprezentace,, modelmodel teorieteorie kognitivních schopnostíkognitivních schopností založenézaložené na výzkumechna výzkumech RaymondRaymondaa CattellCattellaa,, JohnJohnaa HornHornaa a Johna Johnaa CarrollCarrollaa (CHC teorie)(CHC teorie) Teorie CHCTeorie CHC Multifaktorální názor na inteligenciMultifaktorální názor na inteligenci Tři úrovně (vrstvy) schopnostíTři úrovně (vrstvy) schopností I.I. úzké kognitivní schopnostiúzké kognitivní schopnosti II.II. široké kognitivní schopnostiširoké kognitivní schopnosti III.III. obecná kognitivní schopnost (g)obecná kognitivní schopnost (g) Test Woodcock-JohnsonTest Woodcock-Johnson International EditionInternational Edition Teoretická východiskaTeoretická východiska:: • inteligence je souborem více kognitivníchinteligence je souborem více kognitivních schopností (nikoli jediná schopnost)schopností (nikoli jediná schopnost) • cílem testování je odhalení problémcílem testování je odhalení problémů,ů, nikoli získání inteligennikoli získání inteligenččního kvocientuního kvocientu WJIE IIWJIE II Rozšířené a revidované vydání testu 2010Rozšířené a revidované vydání testu 2010 • Doplněn test Formování konceptůDoplněn test Formování konceptů (standardizace v ČR 2008-2009)(standardizace v ČR 2008-2009) • Inovováno Compuscore – možnostInovováno Compuscore – možnost archivace datarchivace dat • Aktualizovány normyAktualizovány normy 55 FormováníFormování konceptůkonceptů ((GfGf)) Organizace testů v WJIE II Verbální schopnosti (VA) Schopnosti myšlení (TA) Kognitivní efektivnost (CE) CelkovéCelkové intelektovéintelektové schopnostischopnosti (FSIA)(FSIA) 1A1A ObrázkovýObrázkový slovníkslovník ((GcGc)) 1D1D VerbáVerbállníní ananalalogieogie ((Gc, GfGc, Gf)) 22 PaměťPaměť na jmna jméénana ((GlrGlr)) 1B Synonym1B Synonymaa 1C1C AntonymaAntonyma ((GcGc)) 66 VizuálníVizuální porovnáváníporovnávání ((GsGs)) 77 ObrácenéObrácené číselné řadyčíselné řady ((GsmGsm)) 44 ZvukovZvukovéé vzorcevzorce ((GaGa)) 33 ProstorovéProstorové vztahyvztahy ((GvGv)) 88 KvantitativníKvantitativní vyvozovánívyvozování ((GGff)) Copyright Woodcock-Muñoz Foundation 2005 1B: Synonyma Řekněte mi jiné slovo pro “rozzlobený” 1C: Antonyma Řekněte mi opak k „ne“ 1A: Obrázkový slovník Oko k vidět se má jako ucho k... 1D: Verbální analogie Test 1: VerbTest 1: Verbální schopnostiální schopnosti ((GcGc)) Jak se jmenuje tato část stavby? Copyright Woodcock-Muñoz Foundation 2005 Test 2: Paměť pro jména Copyright Woodcock-Muñoz Foundation 2005 Test 3:Test 3: Prostorové vztahyProstorové vztahy (Gv)(Gv) Test 4: Zvukové vzorceTest 4: Zvukové vzorce Měříme schopnost rozlišovat tóny, vzorce tónů nebo hudebního materiálu, pokud jde o výšku, intenzitu, trvání a rytmus Copyright Woodcock-Muñoz Foundation 2005 Test 5: Formování konceptůTest 5: Formování konceptů Zácvičné položkyZácvičné položky Některé úkoly mají více než jednoNěkteré úkoly mají více než jedno okýnko s obrazci uvnitř, ale jeokýnko s obrazci uvnitř, ale je zde stále jen jedno pravidlo.zde stále jen jedno pravidlo. Ukažte na první úkol aUkažte na první úkol a řekněte:řekněte: Jaké je pravidlo proJaké je pravidlo pro umístění obrazce do okýnka?umístění obrazce do okýnka? Správně: žlutáSprávně: žlutá Pokračuj.Pokračuj. Správně: jeden, jednotlivý,Správně: jeden, jednotlivý, samostatnýsamostatný Copyright Woodcock-Muñoz Foundation 2005 TestTest 66: Vi: Vizuální porovnávánízuální porovnávání ((GsGs)) 8 9 3 2 9 7 8 3 7 0 4 8 19 17 91 71 17 11 54 48 94 49 47 94 429 419 491 429 492 249 493 943 439 394 349 943 Copyright Woodcock-Muñoz Foundation 2005 TestTest 77:: Obrácené číselné řadyObrácené číselné řady ((GGsmsm)) Teď budu říkat nějaká čísla. Tvým úkolem je, abys je říkal v opačném pořadí. Například, když já řeknu “3…4” ty bys odpověděl “4…3.” Příklady položek: 1. 5…2 11. 1…6…3…9 19. 4…7…3…9…5…2 Copyright Woodcock-Muñoz Foundation 2005 TestTest 88:: Kvantitativní vyvozováníKvantitativní vyvozování ((GfGf)) Ukažte na předlohu a řekněte: Jak se jmenuje tohle? Ukažte na prázdné okénko a řekněte : Řekněte mi, jaké číslo sem patří. 1 2 3 3 5 4 Jaké číslo patří do prázdného okénka? Při práci s testem oceňujemePři práci s testem oceňujeme (shrnutí zkušeností pokročilých administrátorů testu)(shrnutí zkušeností pokročilých administrátorů testu) Praktický testový sešitPraktický testový sešit CompuscoreCompuscore -- software na vyhodnocování výsledkůsoftware na vyhodnocování výsledků Několik typů výstupůNěkolik typů výstupů – v číslech i graficky– v číslech i graficky Více typů skórůVíce typů skórů Věkový ekvivalent (AE)Věkový ekvivalent (AE) Standardní skóre (SS)Standardní skóre (SS) Percentil (PR)Percentil (PR) Index relativní výkonnosti (RPI)Index relativní výkonnosti (RPI) Při práci s testem oceňujemePři práci s testem oceňujeme Oddělení kognitivní efektivnostiOddělení kognitivní efektivnosti od schopností myšleníod schopností myšlení umožňuje „vyčištění“ výsledkůumožňuje „vyčištění“ výsledků zvláště u dětí s poruchami učení,zvláště u dětí s poruchami učení, poruchami pozornostiporuchami pozornosti JP.rtfJP.rtf Při práci s testem oceňujemePři práci s testem oceňujeme Spektrum měřenýchSpektrum měřených širokých kognitivních schopnostíširokých kognitivních schopností (větší ve srovnání s WISC III)(větší ve srovnání s WISC III) Obohacení oproti WISC III:Obohacení oproti WISC III: • Test Zvukové vzorce (Ga)Test Zvukové vzorce (Ga) • Test Paměť pro jména (Glr)Test Paměť pro jména (Glr) Při práci s testem oceňujemePři práci s testem oceňujeme • Přesná administrace snižujePřesná administrace snižuje subjektivní zkreslení výsledkůsubjektivní zkreslení výsledků • Časově úsporný testČasově úsporný test • Široký věkový rozsahŠiroký věkový rozsah • Přehledné výstupy umožňujíPřehledné výstupy umožňují názornou prezentaci výsledkůnázornou prezentaci výsledků klientům a rodičůmklientům a rodičům Při práci s testem oceňujemePři práci s testem oceňujeme Test velmi dobře pomáhá odhalitTest velmi dobře pomáhá odhalit příčiny výukových obtíží,příčiny výukových obtíží, proč klient nevyužívá své schopnosti,proč klient nevyužívá své schopnosti, jaké má speciální vzdělávací potřebyjaké má speciální vzdělávací potřeby (Při interpretaci vycházíme ze struktury výsledků,(Při interpretaci vycházíme ze struktury výsledků, nikoli z celkového skóre)nikoli z celkového skóre) WISC zase lépe predikuje školníWISC zase lépe predikuje školní úspěšnostúspěšnost Při práci s testem oceňujemePři práci s testem oceňujeme Test se dobře osvědčuje v řadě oblastí:Test se dobře osvědčuje v řadě oblastí:  Předčasné zahájení školní docházkyPředčasné zahájení školní docházky  Mimořádně nadaní klientiMimořádně nadaní klienti  Klienti se specifickými poruchami učeníKlienti se specifickými poruchami učení  Diferenciální diagnostika mezi poruchamiDiferenciální diagnostika mezi poruchami intelektu a specifickými poruchami učeníintelektu a specifickými poruchami učení  Klienti s obtížemi ve verbálním vyjadřováníKlienti s obtížemi ve verbálním vyjadřování  Klienti - středoškoláciKlienti - středoškoláci V čem vidíme nevýhody WJIEV čem vidíme nevýhody WJIE • Méně možností pro komunikaci sMéně možností pro komunikaci s klientemklientem • Délka některých zkoušek – problém uDélka některých zkoušek – problém u dětí s poruchami pozornostidětí s poruchami pozornosti • Nelze jednotlivě vyhodnotit výsledkyNelze jednotlivě vyhodnotit výsledky čtyř verbálních zkoušekčtyř verbálních zkoušek • Nejsme zvyklí na jinak sycenéNejsme zvyklí na jinak sycené celkové skóre (než u WISC III)celkové skóre (než u WISC III) Srovnatelnost výsledkůSrovnatelnost výsledků WJIE a WISC-IIIWJIE a WISC-III  U osob s rovnoměrným rozložením výkonůU osob s rovnoměrným rozložením výkonů v jednotlivých oblastech jsou výsledky WJIEv jednotlivých oblastech jsou výsledky WJIE a WISC-III velmi blízkéa WISC-III velmi blízké  Při nerovnoměrném rozložení schopností záleží naPři nerovnoměrném rozložení schopností záleží na tom, ve které úzké schopnosti je problém a kterýtom, ve které úzké schopnosti je problém a který z testů právě tuto schopnost zachycujez testů právě tuto schopnost zachycuje WJIE nebo WISC ?WJIE nebo WISC ? WJIEWJIE + Vím přesně, co měřím+ Vím přesně, co měřím + Obraz struktury schopností+ Obraz struktury schopností (včetně zpracování auditivních(včetně zpracování auditivních podnětů)podnětů) + Oddělení kogn. efektivnosti+ Oddělení kogn. efektivnosti + Rychlejší administrace+ Rychlejší administrace + Vyhodnotí počítač+ Vyhodnotí počítač - Méně možností ke komunikaci- Méně možností ke komunikaci Test vybírám podle potřeby.Test vybírám podle potřeby. WISCWISC +/-Komplexnější úlohy+/-Komplexnější úlohy - vím přibližně, co měřím- vím přibližně, co měřím + bližší reálným situacím+ bližší reálným situacím - Strukturu schopností- Strukturu schopností nepostihuje rovnoměrněnepostihuje rovnoměrně + Dlouhá praxe s testem+ Dlouhá praxe s testem + Více možností ke komunikaci+ Více možností ke komunikaci Někdy potřebuji oba!Někdy potřebuji oba! • Pokud pohlížíme na výsledky WISC sePokud pohlížíme na výsledky WISC se znalostí struktury kognitivních schopností,znalostí struktury kognitivních schopností, lépe výsledkům porozumíme a rozdíly velépe výsledkům porozumíme a rozdíly ve výsledcích klienta v obou testech jsou pakvýsledcích klienta v obou testech jsou pak velmi důležitou informací.velmi důležitou informací. • Hlavním nástrojem v diagnostice neníHlavním nástrojem v diagnostice není zvolený test, ale my, kteří hozvolený test, ale my, kteří ho administrujeme a interpretujeme.administrujeme a interpretujeme. Více informacíVíce informací • www.iapsych.com/chctimeline/chctimeline2.pdwww.iapsych.com/chctimeline/chctimeline2.pd • www.iapsych.com/CHC_Theory.htmwww.iapsych.com/CHC_Theory.htm Děkuji za pozornostDěkuji za pozornost