Děti s nižší úrovní rozumových schopností PhDr. Jarmila Burešová Úroveň rozumových schopností IQ 48 55 63 70 78 85 93 100 108 115 123 130 138 145 153 Percentu 0 0 1 2 7 16 31 50 69 84 93 98 99 100 100 IQ IQ-69 70-79 SO-S9 90-109 110- 119 120-129 130- nadaní velmi nízké nízké nižší prümer pru in ě r vyšší průmér vysoké velmi vysoké Mentální (intelektové) postižení Podstatné omezení C v intelektových schopnostech O v adaptivním chování (vyjádřeném v koncepčních, sociálních a praktických adaptivních dovednostech) vzniká před 18. rokem života cca 2-3% populace Mentální (intelektové) postižení Lehké (IQ 50-69) schopni užívat řeč, dosáhnout nezávislosti v sebeobsluze a v praktickém životě (ZŠ praktická) Starší terminologie: oligofrenie, debilita Mentální (intelektové) postižení Středně těžké (IQ 35 - 49) • omezen rozvoj řeči i sebeobsluha, jen někteří zvládnou čtení, psaní, počítání (ZŠ speciální) Starší terminologie: imbecilita Mentální (intelektové) postiž Těžké (IQ 21 - 34) ■ i *■* 11 ■ i ■* ■ | ■ ■ i '■* • řeč jednoduchá, poruchy motoriky, vzdělávání omezené (ZŠ speciální) Starší terminologie: idiocie Mentální (intelektové) postiž Hluboké (IQ nižší než 20) • omezená mobilita i komunikace ... ... Starší terminologie: těžká idioeie POZOR! Nesmíme zaměnit mentální postižení s jinými příčinami ovlivňujícími intelektovou výkonnost - např. ^Sociální znevýhodnění ^Specifické poruchy učení ^Poruchy pozornosti a aktivity Sociální znevýhodnění dle Školského zákona sem patří: 0 Rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením ^Ohrožení sociálně patologickými jevy cNařízená ústavní výchova nebo ochranná výchova o Postavení azylanta Sociální znevýhodnění Sociokulturně znevýhodněné prostředí- prostředí, do kterého je dítě socializováno a enkulturováno (většinou na úrovni rodiny) a které ovlivňuje jeho psychický, především kognitivní vývoj negativním způsobem. Sociální znevýhodnění Znevýhodnění se může projevit u dítěte v různých oblastech, např. jako: O nižší stupeň rozvoje jemné motoriky O slabší koordinace vizuálního vnímání O omezenější a kvalitativně jinak orientovaná slovní zásoba O horší vyjadřovací schopnosti O menší počet zvládnutých abstraktních Sociální znevýhodnění Vhodná opatření budou podobná jako u dětí s poruchami učení: O Všímat si, co potřebují (čas, vysvětlení) O Ocenit snahu, i když je výsledek slabší O Hledat silné stránky Nízké (hraniční) intelektové schopnosti v rámci normy cca 7% populace Školský zákon č. 561/2004 Sb. bohužel přímo neřeší problematiku dětí s hraničním nadáním a možnosti jejich podpory jsou proto velmi omezené. Speciální vzdělávací potřeby dětí s nízkými rozumovými schopnostmi O Více času na práci o Jednoduché instrukce O Nespoléhat na samostatnost O Hledat silné stránky o Oceňovat snahu Nízké (hraniční) intelektové schopnosti v rámci normy Vhodná opatření: • Velmi žádoucí je v předškolním věku návštěva mateřské školy. • Před zahájením povinné školní docházky můžeme zvážit zařazení dítěte do přípravného ročníku ZŠ. •. Na základní škole individualizace přístupu. Cílem je aktivní osvojení maxima vědomostí a dovedností vzhledem ké svým možnostem, rozvinulo adekvátní pracovní návyky, zdravé sebepojetí apod - nejedná se tedy pouze o zmírnění nároků. Nízké (hraniční) intelektové schopnosti v rámci normy Při zachovaném rozsahu výuky je nutné se zaměřit na podstatné, • názorně vysvětlovat, • rozfázovat pracovní postupy, • systematicky procvičovat základy, • učiťaktivní práci s přehledy učiva, ponechávat vizuální oporu, • úkoly zadávat zkrácené nebo poskytnout více času, • dbát na dokončení a kontrolu práce, opravu chyb s odůvodněním, • poskytovat vedení, povzbuzovat při překonávání překážek. Nízké (hraniční) intelektové schopnosti v rámci normy Učivo ověřovat často - volit zkrácenou formu. Vždy umožnit maximálně konkrétní předchozí přípravu. Omezit působení časového a interpersonálního stresu. Při neúspěchu dodatečně zjišťovat, zda se jedná o skutečnou neznalost. V průběhu školního roku klasické hodnocení známkami doplňovat oceněním poctivého přístupu ke školní práci, dílčího úspěchu, nabídnutím pomoci, upozorněním na nutnost procvičení apod. Nízké (hraniční) intelektové schopnosti v rámci normy Nezbytná je každodenní domácí příprava s dohledem a pomocí dospělého. Důležitá je úzká spolupráce rodiny a školy - potřebné je sjednotit způsoby vysvětlování. Doučování - vést dítě k využívání možnosti doučování ve škole (školy je bohužel nabízejí jen zřídka), případně zajistit doučování v režii rodičů. Možné jsou konzultace se speciálním pedagogem v Pedagogicko-psychologické poradně - nácvik efektivního a nepřetěžujícího vedení domácí přípravy. Někdy je nutné opakovaní ročníku. Nízké (hraniční) intelektové schopnosti v rámci normy Chybí nám možnost vytvořit pro tyto žáky na základní škole programy s redukovanými požadavky v těch předmětech, kde žák není schopen běžný program základní školy zvládnout. Přetížení žáci pak ztrácejí kontakt s výukou, selhávají, přestávají se snažit („stejně to nemá cenu"). Nízké (hraniční) intelektové schopnosti v rámci normy Výběr nejvhodnější formy středního vzdělávání by měl proběhnout na základě reálných předpokladů žáka - rozhodování u žáků s hraničním nadáním je směřováno na učební obory SOU (případně OU u žáků se zdravotním postižením podle §16 školského zákona). Zvládání běžných učebních oborů typu H je často problematické, vhodnější jsou teoreticky méně náročné obory typu E. Nabídka tohoto typu oborů je ale na běžných učilištích velmi omezená. DĚKUJI ZA POZORNOST