Specifické poruchy učeníSpecifické poruchy učení DYSLEXIEDYSLEXIE PhDr. Jarmila BUREŠOVÁPhDr. Jarmila BUREŠOVÁ Specifické poruchy učení DYSLEXIE specifická vývojová porucha čtení Podkladem jsou většinou nedostatky v oblasti zrakové aPodkladem jsou většinou nedostatky v oblasti zrakové a sluchové percepce.sluchové percepce. Projevuje se obtížemi při učení písmen, tvoření slabik,Projevuje se obtížemi při učení písmen, tvoření slabik, čtení slov, vnímání obsahu čteného textu.čtení slov, vnímání obsahu čteného textu. Specifické poruchy učení DYSLEXIE Obtíže s rozlišováním tvarů písmen, směrovým otočení písmen, např.: a - e m - n b - d - p - q Specifické poruchy učení DYSLEXIE Obtíže při tvoření slabik M A MA Specifické poruchy učení DYSLEXIE Obtíže se čtením slov Čtení s tichým skladem, dvojí čtení Inverze písmen, slabik Komolení Domýšlení Specifické poruchy učení DYSLEXIE Automatizace čtenářských dovedností probíhá pomalu.Automatizace čtenářských dovedností probíhá pomalu. Čtení je namáhavé, vyžaduje více času a pozornosti.Čtení je namáhavé, vyžaduje více času a pozornosti. Obtížnější bývá i porozumění čtenému textu.Obtížnější bývá i porozumění čtenému textu. Specifické poruchy učení DYSLEXIE Obtíže – shrnutí:Obtíže – shrnutí:  pomalejší tempo čtenípomalejší tempo čtení  neplynulé, nezautomatizované čteníneplynulé, nezautomatizované čtení  nepřesné čtenínepřesné čtení  obtíže s vnímáním obsahu textuobtíže s vnímáním obsahu textu  obtíže s porozuměním obsahu textuobtíže s porozuměním obsahu textu  nechuť ke čtenínechuť ke čtení Specifické poruchy učení DYSLEXIE DiagnostikaDiagnostika -- zraková a sluchová percepcezraková a sluchová percepce - čtení slabik- čtení slabik - čtení smysluplného textu přiměřené obtížnosti + reprodukce- čtení smysluplného textu přiměřené obtížnosti + reprodukce - čtení bezesmyslného textu- čtení bezesmyslného textu - čtení s porozuměním- čtení s porozuměním - tiché čtení + reprodukce- tiché čtení + reprodukce Specifické poruchy učení DYSLEXIE Nápravné metody vycházejí z výsledků diagnostikyNápravné metody vycházejí z výsledků diagnostiky -- zraková a sluchová percepce – reedukace oslabených funkcízraková a sluchová percepce – reedukace oslabených funkcí - cvičení zaměřená na rozlišování zaměňovaných písmen- cvičení zaměřená na rozlišování zaměňovaných písmen - nácvik čtení slabik (od jednoduchých k obtížným),- nácvik čtení slabik (od jednoduchých k obtížným), postřehování slabikpostřehování slabik - čtení slov (čtenářské tabulky) – čtení s okénkem- čtení slov (čtenářské tabulky) – čtení s okénkem - každodenní hlasité čtení smysluplného textu přiměřené- každodenní hlasité čtení smysluplného textu přiměřené obtížnosti + reprodukce obsahu čtenéhoobtížnosti + reprodukce obsahu čteného - nácvik čtení s porozuměním- nácvik čtení s porozuměním Specifické poruchy učení DYSLEXIE Vhodná opatření pro práci ve vyučování:Vhodná opatření pro práci ve vyučování:  poskytnout na čtení více časuposkytnout na čtení více času  nenechat hlasitě číst před ostatníminenechat hlasitě číst před ostatními  zvětšit písmozvětšit písmo  zjednodušit psané instrukcezjednodušit psané instrukce  zvýraznit klíčová slovazvýraznit klíčová slova  přesvědčit se o porozumění textupřesvědčit se o porozumění textu NESROVNÁVAT SE SPOLUŽÁKYNESROVNÁVAT SE SPOLUŽÁKY OCEŇOVAT SNAHU A INDIVIDUÁLNÍ POKROKYOCEŇOVAT SNAHU A INDIVIDUÁLNÍ POKROKY Specifické poruchy učení DYSLEXIE Vhodná opatření pro práci doma:Vhodná opatření pro práci doma:  pravidelné společné čtení rodičů s dítětempravidelné společné čtení rodičů s dítětem  zajistit klid na čtenízajistit klid na čtení  pomoc při učení z textů - čtení zajistí někdo jinýpomoc při učení z textů - čtení zajistí někdo jiný  zvýraznit klíčová slovazvýraznit klíčová slova  přesvědčit se o porozumění textupřesvědčit se o porozumění textu NESROVNÁVAT SE SOUROZENCINESROVNÁVAT SE SOUROZENCI OCEŇOVAT SNAHU A INDIVIDUÁLNÍ POKROKYOCEŇOVAT SNAHU A INDIVIDUÁLNÍ POKROKY DĚKUJI ZA POZORNOSTDĚKUJI ZA POZORNOST