MGR. PETRA HOFFMANNOVÁ 1. představení 2. podmínky ukončení 3. jejich představení a motivace si zapsat předmět + očekávání 4. asociace na flipchart (řeč/komunikace/jazyk) Podmínky splnění předmětu •5 z 6 seminářů (21.9., 5.10., 2.11., 16.11., 30.11., 14.12.) •seminář 19.10. odpadá •aktivita •včasné odevzdání jednotlivých prací – vlastní diagnosticko - terapeutická rozvaha (1-2 strany) – Na co se v léčbě zaměřit, úskalí, směřování, každé tvrzení podložit (vysvětlit) •test na konci semináře + závěrečný test (70 %) •skupinová prezentace (krátká) – k zadaným onemocněním vytvořit plán skupinové terapie •nemusí se nutně jednat o vytvoření něčeho nového, ale upevnění toho, co se dozvěděli - uložení Pojmy •ŘEČ •= artikulovaný, nejčastěji zvukový projev člověka, kt má sloužit především k dorozumívání se -hláska (samohláska X souhláska)→ slovo (nese kulturní význam) -tvoření hlásek = artikulace → z plic vychází vzduchový proud do hlasového (fonačního) ústrojí (hrtan, hlasivky), v nichž se vytváří lidský hlas. Z hlasivek postupuje výdechový proud do artikulačních orgánů (rty, jazyk, měkké a tvrdé patro, čípek, zuby a rty) -na produkci řeči se podílí respirační, fonační a artikulační ústrojí • -https://www.youtube.com/watch?v=Aoa_N1vQS4M • •JAZYK •= soubor pravidel – systém ustálených znaků; jedná se o nástroj myšlení a dorozumění, kulturní význam; systém znaků a symbolů umožňující sdělování myšlenek, emocí,… -prozódie – zvukové vlastnosti jazyka – výška, hlasitost, témbr (barva zvuku), rychlost, akcent, pauzy, melodie - •Jazykové roviny řeči: vFoneticko – fonologická rovina -sluchové rozlišování hlásek mateřského jazyka a jejich výslovnost - vLexikálně – sémantická rovina •- porozumění řeči v oblasti běžného hovoru – chápání instrukcí, sdělení, pojmů; dále schopnost vyjadřování – aktivní slovní zásoba • - • - • vMorfologicko – syntaktická rovina -schopnost užívat jednotlivé slovní druhy, skloňovat, tvořit věty a souvětí - vPragmatická rovina •- užití jazyka v praxi, v sociálním kontextu; regulační fce. řeči • •KOMUNIKACE •= proces sdělování informací -kódování informace (užití jazykového systému) → dekódování -proces vzájemného ovlivňování • Obsah obrázku text, mapa Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Fyziologie řeči Obsah obrázku bezobratlí, zvíře Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti ,,Sorry jako‘‘ schopnost nervového systému zaznamenat změny vznikající ve svalech a uvnitř těla pohybem a svalovou činností (polohocit). Propriocepce je nezbytná pro správnou koordinaci pohybu, svalový tonus, průběh některých reflexů, registraci změny polohy těla atd. Z proprioreceptorů jsou podněty vedeny a přepojovány v míše, dále vedou zadními provazci. •Cerebellum zaujímá důležitou roli v koordinaci velmi rychlých a jemných pohybů, které jsou potřebné pro artikulaci řeči • •Medulla Oblongata – jsou v ní obsaženy ascendentní a descendentní dráhy, jádra nervů, které kontrolují fonaci, velopharyngeální uzávěr, polykání a artikulaci • •Hlavové nervy inervují svaly čelistí, obličeje, hltanu, jazyku, krku •Nervus trigeminus (V. nerv) – senzitivní inervace kůže obličeje, přední části pokožky hlavy, přední 2/3 jazyka , zuby, část bubínku, nosní dutiny;motoricky inervuje žvýkací svaly; zprostředkovává přenos bolesti, teploty, doteku, tlaku a propriocepce orálních a kraniálních oblastí • •Nervus glossopharyngeus (IX. nerv) - smíšený nerv s motorickou, senzitivní a parasympatickou složkou; senzitivní a senzorická inervace zadní třetiny jazyka, motoricky inervuje svaly patra • •Primární motorický kortex a premotorický kortex - řečové motorické oblasti •Spánkový lalok (na L straně) – slyšení; zahrnuje primární auditivní oblast a asociační oblast; spadá sem auditivní paměť a komplexní auditivní vnímání • Heschlovy závity (Broadmannova area 41,42) – primární korové centrum sluchu, na zevní ploše je lokalizované korové centrum řeči •Wernickeho centrum – senzorické centrum řeči (porozumění mluvené řeči), u praváku většinou vlevo • •Brocovo centrum – motorické centrum řeči (schopnost mluvit), u praváku většinou vlevo frontálně • •Pozn. U leváku zhruba půl na půl •Model jazykové produkce a percepce •Perisylvická oblast (Perisylvian Zone) = důležité neurologické komponenty jazyka (obv.situovány v dominantní hemisféře) •Brockova area •Primární motorická oblast – aktivuje svaly k artikulaci •Arcuatus fasciculus (obloukový svazek) – asociační (spojující 2 místa v téže hemisféře) dráha spojující Brockovu a Wernickeho centrum řeči •Wernickeho area •Angular gyrus (angulární gyrus ) - integrační centrum sluchových, zrakových a somatosenzorických informací •Supramarginal gyrus (supramarginální gyrus) – podílí se na vnímání a zpracovávání řeči •Corpus callosum – přenos informací mezi hemisférami •Subkortikální oblasti – pojmenovávání a paměťové mechanismy Obsah obrázku text Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Obsah obrázku text Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Obsah obrázku ořech, ovoce, stůl, interiér Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Obsah obrázku ovoce Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Ontogeneze řeči •PŘEDŘEČOVÉ OBDOBÍ -od narození - křik -od 2.- 3. měs. broukání – spíše pudová hra s mluvidly, bez vědomého záměru -6.-8. měs. – žvatlání, charakter nápodoby •VLASTNÍ VÝVOJ ŘEČI -nastává po 1. roce (spontánní užívání určitých pojmenovávání) -přizpůsobení dospělého jednoduchému dětskému projevu -12. měs. – první slova -1,5 – 2 roky - ke komunikaci svých přání, potřeb a prožívání využívá jednoduché věty -2 – 3 roky – tvorba vět, souvětí -3 roky – dítě chápe abstraktní pojmy -3. – 4. rok – období intelektualizace – dítě většinou vyjadřuje své myšlenky obsahově i formálně správně - - - - TEST 1.Co je to prozódie? 2.Definujte řeč 3.Jaký je proces artikulace? 4.Jaké součásti CNS se podílejí na expresi a percepci/slyšení řeči? 5.Jak se říká oblasti (nacházející se většinou na L straně), která zodpovídá za motorickou aktivitu mluvidel (motorické centrum řeči) 6.Jak se nazývají závity nacházející se v BA 41,42 a podílí se na schopnosti sluchu? 7.Kolik je hlavových nervů? 8.