l/lom/ko (rodiče -D rQYAI 13 Kurz: l/lom (RUI08) U/tor relic)ioni/tikij íllUff Brno PS 2017 flttilo Koyoo/ Ľ9 Sekundární zdroje ANDERSON, J. N. D., Islamic Law in the Modern World, New York, New York University Press, 1959. ARABI, Oussama & POWERS, David S. & SPECTORSKY, Susan A. (eds.), Islamic LegalThought: A Compendium of Muslim Jurists, Leiden - Boston, Brill, 2013. BEZO U Š KOVÁ, Lenka, Islámské rodinné právo se zaměřením na právo manželské, Praha, Leges, 2013. CALDER, Norman, Islamic Jurisprudence in the Classical Era, Cambridge, Cambridge University Press 2010. COULSON, Noel J., A History of Islamic Law, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2005. GHAZALEH, Pascale (ed.), HeldinTrust: Waqfin the Islamic World, Cairo, The American University in Cairo Press, 2011. ■ HALLAQ, Wael B., The Origins and Evolution of Islamic Law, Cambridge - New York, Cambridge University Press, 2005. ■ HALLAQ, Wael B., SharTa: Theory, Practice, Transformations, Cambridge - New York, Cambridge University Press, 2009. ■ HATINA, Meir (ed.), Guardians of Faith in Modern Times: cUlama'in the Middle East, Leiden - Boston, Brill, 2009. ■ KAMALI, Mohammad Hashim, Principles of Islamic Jurisprudence, Cambridge, Islamic Texts Society, 2005. ■ KAMALI, Mohammad Hashim, Shari'ah Law: An Introduction, Oxford, Oneworld, 2008. ■ MAKDISI, George, The Rise of Colleges: Institutions of Learning in Islam and the West, Edinburgh, Edinburgh University Press, 1981. ■ MASUD, Muhammad Khalid & MESSICK, Brinkley & POWERS, David S. (eds.), Islamic Legal Interpretation: Muftis andTheir Fatwas, Cambridge - London, Harvard University Press, 1996. MASUD, Muhammad Khalid & PETERS, Rudolph & POWERS, David S. (eds.), Dispensing Justice in Islam: Qadis and their Judgments, Leiden - Boston, Brill, 2006. MENDEL, Miloš & KOUŘILOVÁ, Iveta, Cesta kprameni. Fatvy islámských učenců k otázkám všedního dne, Praha, OÚ ČR, 2003. OTTO, Jan Michiel (ed.), Sharia Incorporated: A Comparative Overview of the Legal Systems of Twelve Muslim Countries in Past and Present, Leiden, Leiden University Press, 2010. POTMĚŠIL, Jan, Sarfa. Úvod do islámského práva, Praha, Grada, 2012. SAJOO, Amyn B., Muslim Ethics: Emerging Vistas, London, I.B. Tauris, 2004. SCHACHT, Joseph, An Introduction to Islamic Law, Oxford, Clarendon Press, 1982. WALBRIDGE, Linda S., The Most Learned of the Shica, New York - Oxford, Oxford University Press, 2001. Formování islámské tradice ■ Procesy a techniky vytvářeni islámské nábožensko-právní tradice ■ Kodifikace a výklad Koránu ■ Vývoj, sbírky a výklad hadíthů ■ Geneze islámské nábožensko-právní tradice V rané islámském období ještě před vytvořením „islámských vzdělávacích a nábožensko-právních struktur", již se našli tací kteří se věnovali výkladu: předříkávači / recitátori {qáď, plur. qurrá1) a komentátoři Koránu, interpreti tratíce, „lidoví/veřejní" kazatelé (qáss, plur. qussás; wáciz, plur. wuccáz; mudhakkir) Podoby a vývoj islámské nábožensko-právní tradice Etymologicky: „stezka vedoucí k vodě", pro muslimy je to norma pocházející od Boha, něco věcné, neměnné, co se stává známy zjevením, je Bohem inspirovaný a lidským intelektem rozpracovaný způsob života Je súborem nábožensko-právních zásad a ne právním kódexom (tím jefiqh) 5aríca']e nejednou simplifikovaná, dezinterpretovaná a vulgarizovaná: islámofobie ji chápe jako barbarizmus a „systém zla", islamizmus ji vnímá jako „všelék" Jsou tří hlavni oblasti šaríce: ■ I. dogmatika (caqída) nezpochybnitelné náboženské„pravdy" zformované v Koránu - II. etika (ádáth) etické zásady kodifikované v Koránu (17:23-34) a prorocké tradici '"JlIfP ■ III. normy lidského počínání v samotná oblast islámských * /■■ f v ■ I. islamská dogma (caqída) se dělí na „kořeny víry" (usúl ad-dín) a „větvyviry" (furúcad-dín), „kořeny viry" tvoří: ■ i. monoteizmus (tawhíd), víra v jednoho Boha „není boha kromě Boha" jak to popisuje 112 súra K.: r, ^ TI 1. Rci: „On Bůh je jedinečný, ^ ■ tLJy" . • * známe taky např. li^r - - -JÉ ^^^^ '-''vm-íÍ'- 1 vojenské soudce l-^^:' ' (qádí al-askar) t t •.'ÍH < - Qác//', Egypt, 13. stol. Jmenování Chulúd al-Faqíh za qádíf Ramalláh (PNA) muftí- vykladač islámského práva, vydávající nábožensko-právně závazné stanoviska (fatwá, p\ur.fatáwin) fatwá je konkrétní odpověďna konkrétní otázku: vydávající (muftí) odpovídá ptajícímu (mustaftí), Posudek ne rozsudek! Fatwá musí mít určitou strukturu a musí přejít verifikačním procesem. ■ Struktura/aťwy: basmala, otázka, odpověď (od Koránu k vlastnímu názoru) „a Bůh zná nejlépe" wa Alláhu cálim, datum, podpis. Je nutný verifikační proces. Může mít různé podoby od ústního vyjádřeni ke knižním sbírkám. mmm i email: darulifta@gmail.com | web: www.onlinefatawa.com | ph: +92 21 32570077 | fax: +92 21 32564586 26914 4/17/2016 o srn — .-Si ~ ^\ 4, D S>**V?J ******* J>>L> J'-^ " ■>» '■ 0 tic**' 1 . ^~Jt jftoVl J1 fjJf t^kJ »y^l liftmi, j,31_V!^L_) v!3-JI M.YA/1/xr Fatwá o odpadlictví (ridda) vydané al-Azharem v r. 1978 Dear Muslim: Attalamo Aiaykam Wa Rohmatolloh-e We Humkaatoh. This ii thŕ verdict which the great Itauu Stihat, the lat* Soni of »I-Ashar UnJTeni*Ti issued concerning the íVií'cä sehool oí thought. The Terdiet In fallowed by Tm Jim SbnJtuťs lettej nidleuill^ ft Shi'aK scholar Head Office of al-Azhar University In the Name of Allah, the Bekepjcbht, tub Merciful Tut of Hi--- Vex diet (Fulwa) bdjed by Hb Excellency Shiekh al-Akbar Mahremd Shnltnt, Head of the .1! A shar University, on Permissibility of Following al-Shi'ah al-Imamiyah School of Thought Hi? Mieliency WA3 asked: Some believe that, for & mujlim to have religiously correct worship and dealing, it is necessary to fallow Dne of the four known schools of thought; whereas, ol-Shi'oJt oi-IfTHimiyoh school of thought is not one of thtmi nor ui-Sbi'oh ul-Ztiidiyah. Do your excellency igiet with this opinion, and prohibit following al-Ski'ah al-Imamiyah al-lthna Askariah ichool of thought, for example? His excellency replied: 1. Islam doe* not require a muslim to follow a particular ter.t. Rather, we say: every mualini has the right to follow one of the school* of thought which has been correctly narrated and iti verdicts have been compiled in its books, And, everyone who it following such sects can transfer to any other, and it shall be no crime on him for doing 10. 2. The Jafary school of thought, which is also known as al-Shi'ah al-Imamiyah ai lUma Aahariah, it a school of thought that is religiously correct to follow in worship as other Svnni school* of thought. Muslims must know this, and ought to refrain from unjust prejudice to any particular ichool of thought, since the religion of Allah and His Divine Law (tharyat) was never restricted, to a particular ichool of thought. All jurisprudents [mujtahidun) are accepted by Almighty Allah, and the one who is sot mvjtakid is allowed to follow them; and practice what they prescribe in their jurisprudence {fiqh), and there is no difference in that regarding worship {ibauilaai) and dealing (muametaal). Signed, Mahnrud Shaltut •** *** *•* His excellency the great Allamah Mohauiniad Taqi al-Qumi; the general »ecretary of The League to Bring Together Islamic Schools of Thought (Jama'at ai-Taqrih bain al-Mathahib at-Iilomiyah] Salamollah Alayhom Wa Rahmatoh Then, it is my pleasure to send your excellency a copy of the Verdict, bearing my signature, which I issued on the permissibility of following al-Shi'ah al-Imamiyah school of thought, hoping that you document it in the Jama'at at-Taarib, which we participated in its establishment with you, and Allah grant m success in achieving its mission. Wa Aat/damo Alaykom Wa Rakmatallah Signed, Sheikh al-Jaamea aJ-Aahar, Mahmud Shaltut Mahmúd Šaltút (z. 1963) velký muftí Egypta a jeho fawá o šíci Lety na Méaic Je v Koránu určeno nebo naznačeno, £iověk doletí na Měsíc? Postačí nám, odpovíoe-li na takovouto otázku - za předpokladu, že se takováto problémy objeví - že v Koránu nic nenaznačuje, že by člověk nemohl dospět na Měsíc. Tato otázka patří k věcem, které Korán ponechal lidskému rozumu k bádání o tajemstvích a zákonitostech, jež Buh vložil do svého stvoření. Buh nám dal k užívání väe, co je na celé zemi, a stejně nám dal i alunce, měsíc, noc a den, a otevřel nám cesty k poznání těch Božích divů, které nás v Jeho království obklopuji. Úkolem Koránu je správné vedení a orientace fhidája wa iráád) a není nutná, aby se Korán vyjadřoval o všem anebo ukazoval i na tyto lidské vynálezy a na nejzazší mez, k niž mohou dospět. Podle mého názoru koranické verše nepřinášejí žádné takovéto náznaky* Přijímáme Korán podle smyslu veráů, které obsahuje, podle jeho záměru a podle jazyka, v němž byl seslán, tj. arabštiny* 0 všech nových vynálezech se v Koránu nic nepraví* Korán jen usměrňuje pohled na království nebes a země a aeznámu je a Božskými zákony jeho bytí a jeho využívání, Ve svá obecnosti nevyalovuje Korán soud ani o možnosti dospět na Věsíc ani o nemožnosti takovéhoto činu. lili) jjuil ju* Ji x JL\ ^ íjui jí ol v1^1; r1*' Ju ^ ■> vř-iJl.> j^. Jí J*j^ f U VSl JI—, ol i^">ai ^ {G^ J-Ůi Cií Ul^-Í jij}: JU; «il J^i JSjVíí^f* V^'J >^i,L:),J íblU i-J-il ^~iJl ililj i .Li*Vl Ji i->il l_rJtJJ ili>l js^ iij x^iiji v>i >isyi ji ji jkAUi fAjj.j ílu-ij š-ílji ;ui jíj % V^+JLílj *Xjí\j i^^-l Já »j * ^jil j* <-*J lili! Ij^^J- ji jú ob^»i*~* jt- ijtik j ísa^u u»i ^sii jl jsi >^ju i jjb-i .i+iiji oií li^i »Lá*-ij ^-i ji jji j w»>- i ^jj-ij Jjl vjU «J lilii jJLJ.1 JJ Xjil »Lá*Sfl ^ _^Ut N J.LJI Jw»lJl J* 'U, J—>■ !iLt_Jl .Uá*Slij i ijJ^a ^» J iU iwi* . (^U-l Ljj ^ »0+» o j.i o*,j JJ \+a iiliu-vi jílw »Lop1 - ^ :O^Jř^joJJllJJNll^!iUi-.'i(l0^iV.l-i*l -T >^ -íu oiji i ;U-i Ju>- ui>-l ^» ^^>- N ..U-Ul a~ iU-i .Lapí -I .Ojll DAR %L- IFTA ai- - fai.i;stk\h KAMAI I AHA \|.H| Kl II DISIKK I -^011/12/4 :i_*,ja " -1*»*, -i ——T=—--=--- —;-~-_^14J3 (J^fi O 2/3/2011 4055jj 1H ^•■^t„ 059600759.^4, ^ju.--TXI^~^--J .1* j. st ^ si .^v> ^ ^ t>a ^ u ^ ^ * JíJ j «nl ,»1 j u»»l>- „Šla Dvě/ařwy: o transplantaci orgánů (vydaná IS / Dáciš) a o fungování on-line sexshopu (vydaná palestinským Dáral-iftá') Dáral-iftá'al-misríja, úřad pro kontrolu vydávaní fatev, Káhira šejk Šawkí Ibráhím cAbdal-Karím cAllám# současný velký muftí Egypta a Dáral-ifrá' \£^islamuuj?b a^l Welcome to Islam 0 Fatwa ^ Articles Flqh •jT Boys & Girls |0 E Books ^ Women Multimedia _ '.'iir.m Recitations jj Lectures j| Athan Ouaa ^ Islamic Songs Jj Movies Services J Fiqh of Inheritance Q Prayer Times j Weather Forecast (JJ Calendar Converter Special Folders ^ Palestine Q Ramadan Oasis ^ Haii & Umrah Xmas & New Year's ^ Sacred Moulds A valentine's Day A Ladies' Inclusive SEARCH FATAWA Question No jř] Same Word • ! St ARCH F3twa Of View By Selected Enter Fatwa Fatwa The Week 5ubject Fatwa Question Center Detail Root > Medical Ifgmt, H*dl» Culture and Means of Fnterldiniiieiit > Culture duel Thought > Islamic llTllIN Fatwa No : 92051 <_________^^^^^^_ Meaning of Mufaakhathah Fatwa Date : Rabee' Al-Aakhir 6, 1427 / 4-5-2006 Question Asalamualavlajmwarahmatullahiwabarakatahu can vou explain to me the thing called "thighing" also pronounced "mufa Answer All perfect praise be to Allaah, The Lord of the Worlds. I testify that there is none worthy of worship except Allaah. and that Muhammad is His slave and Messenger. We ask Allaah to exalt his mention as well as that of his family and all his companions. The term Mufaakhathah means to have foreplay with the wife in between her thighs. It is reported in one narration that when the Prophet ^ wanted to enjoy one of his wives who was in menstruation, he would put a piece of cloth on her vagina (i.e. cover it). [Ibn Maajah]. The author of Faydh Al-Qadeer interpreted the expression 'if he wanted to enjoy to mean having all permissible foreplay but avoiding the vagina [or the anus], like in between her thighs (i.e. Mufaakhathah). Allaah Knows best. _■ Send this fatwa to friend £ PnnJ Related Fatwas 3* Definition of a promise' in islam ■Sr Definition of the VaDtc word 7amaan _ & Meaning of soldiers of Allaah' r Meaning of Tahaarah More • Gwail darulifta nadwatululama< daruliftanadwa@gmail.com> Message 1 message V. M. Khaleelur Rahman< vmk1234@yahoo.com> Reply-To: "V. M. Khaleelur Rahman" To: "daruliftanadwa@gmail.com" Assalamu Alaikum Thu. May 23, 2013 at 6 46 AM i would like 10 know if a Muslim girl can have higher education like Medical and Engineering. There are some people who say that sending girls to schools and colleges is not permitted (jayiz naheen hai). I will be thankful to you if you enlighten me on this subject in detail. Thanks and best regards, V.M. Khaleelur Rahman https://mail.google.com/mail/ti/0/?ui=2cy^ 34/07/17 On-line eFatwa je nejnovější podobou jak získat islámský posudek C 6 https://twitter.com/efatwa Home 4 Notifications ^1 Messages Search Twitter Following FatwaOnline | eFatwa @eFatwa Online since 1999: Bringing you Islaamic legal rulings from the Senior Scholars of our time... 9 Madeenah. Saudi Arabia