Mystika (tasawwuf) a „lidový“ islám Kurz: Islám (RLA08) Ústav religionistiky MUFF Brno PS 2017 Attila Kovács Prameny  BAJÁTOVÁ, Moždeh, DŽAMNIJÁ, MohammadAlí, Příběhy z pouští a zahrad. Moudrosti a příběhy ze života nejznámějších súfijských mistrů, Praha, Portál, 1999.  AL GHAZÁLÍ, Abú Hámid, Ghazálího výklenek světel, Praha, Academia, 2012.  HAFÉZ, Poklad perské poezie, Praha, Pragma, 2003.  HAFEZ zo Šírazu, Za ranného šera pohladiť ružu šiel som, Bratislava, Mayor s.r.o., 2015.  Slova mystika Al-Halládže - Myšlenky súfismu (ed. Annemarie Schimmel), Praha,Vyšehrad, 2002.  Hledání pravdy a krásy: Antologie perské literatury, Praha, DharmaGaia, 2005.  RÚMÍ, Džaláleddín, 159 súfíjských povídek. Klenot světové literatury, Praha, Dobra, 2003. Literatúra  ABRAHAMOV, Binjamin, Divine Love in Islamic Mysticism:The Teachings of Al-Gazzâlî and Al-Dabbâgh, NewYork - London, Routledge, 2003.  BRUIJN, J.T. P. de, Persian Sufi Poetry: An Introduction to Mystical Use of Classical Poems, Richmond, Curzon Press, 1997.  CORBIN, Henry, Tvůrčí imaginace v súfismu Ibn Arabího, Praha, Malvern, 2010.  DEÁK, Dušan, Indickí svätci medzi minulosťou a prítomnosťou, Trnava, FF Univerzity sv. Cyrila a Metoda vTrnave, 2010.  RÚMÍ, Džaláleddín Balchí, Masnaví, Praha, Protis, 1995.  RÚMÍ, Molana Džalal-oddín Balchí, Pečať lásky.Výber z perzskej mystickej poézie, Praha, Gabriela HolčíkováValehrachová, 2015.  AL-SUHRAWARDI, Hazrat ShihabuddinYahya, The Shape of Light (Hayakal al-Nur), Louisville, FonsVitae, 1998.  DEÁK, Dušan & PIRICKÝ, Gabriel & SLOBODNÍK, Martin(eds.), Súčasné podoby súfizmu od Balkánu po Čínu, Bratislava, Univerzita Komenského, 2010.  GEAVES, Ron & DRESSLER, Markus & KLINKHAMMER, Gritt (eds.), Sufis inWestern Society: Global Networking and Locality, London – NewYork, Routledge, 2009.  KARAMUSTAFA, AhmetT., Sufism:The Formative Period, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2007.  KROPÁČEK, Luboš, Súfismus. Dějiny islámské mystiky, Praha, Vyšehrad, 2008.  KŘÍŽEK, Daniel, Taríqa naqšbandíja haqqáníja: islámská mystická duchovní nauka v teorii a praxi, Západočeská univerzita v Plzni, Plzeň, 2014.  NAFÁSÍ, Azíz bin Mohammed, Průvodce poutníka na cestě za nejzazším cílem: Úvod do súfismu, Praha,Volvox Globator 2007.  OSTŘANSKÝ, Bronislav, Dokonalý človek a jeho svět islámské mistiky, Praha, Orientální ústav AV ČR, 2004.  OSTŘANSKÝ, Bronislav, Hledání skrytého pokladu, Praha, Orientální ústav AV ČR, 2008.  PURAFZÁL, Hále & MONTGOMERY, Roger, Haféz. Poklad perské poezie. Učení filozofa lásky, Praha, Pragma, 2003.  RENARD, John, The A to Z of Sufism, Lanham – Plymouth,The Scarecrow Press, 2009.  SCHIMMEL, Annemarie, The Mythical Dimensions of Islam, Chapel Hill, University of North California Press, 1975.  SCHIMMEL, Annemarie, AsThrough aVeil: Mystical Poetry in Islam, NewYork, Columbia University Press, 1982.  SMITH, Margaret, Studies in Early Mysticism in the Near and Middle East, Oxford, Oneworld, 1995.  VITRAY-MEYEROVITCH, Eva, Rúmí a súfismus – úvod do islámské mystiky, Praha, CAD, 1993. Islámská mystika: základní pojmy  Islámská mystika je „osobní cestou“ k Bohu.  Hlavním cílem je přiblížit se Bohu, splynut s Bohem, rozplynut se v Boží jednotě (tawhíd).  Předmětem islámské mystiky je intuitivní, skryté, ezoterické poznání – macárifa. Súfizmus (tasawwuf) súf – hrubá ovčí vlna (možné jiné významy např. suffa – lavička, řada, safí – čistý, řec. sofos – moudrý a pod.) súfí – „mystik“ (tur. / pers.: derviš), jiné výrazy: fakír, sálik, násik, záhid, bakká iránský derviši, 19. stol. současní iránský derviši kaškúl, nádoba pro milodary  šajch (šejk) „mistr“ (tur. bábá, pers.: pír), sídí, marabut / murábit (sev. Afrika)  „náš učitel“ – mawlaná, maulá, muláj (sev. Afrika), mevlana (tur.) mistr (muršid), učeň / student (muríd) a proces tradovaní „Boží milost“ (rahma) a ezoterické požehnaní (baraka) Hlavní postupy a techniky  Různé extatické a entatické techniky: cvičení (azkar), hudba, zpěv, tanec (samá’), mystická extáze (ghalaba), individuální modlitba (wird), extatické výkřiky (šath) a pod.  Súfijská „cesta” (taríqa) se skládá z různých stavů (ahwál) a zastávek (maqámát), prototypem je Muhammadova noční cesta.  zuhd – askeze  dhikr – mystická „seance“  faná’ – rozplynutí v Boží jednotě Historický vývoj  Formovaní islámské mystiky (Egypt, Irak, stredná Ázia).Vplyvy křesťanství, buddhizmu a hinduizmu. Irácká škola  Hasan al-Basrí (z. 728) prvý mystik, pocházel z Medíny a odvolával se na tamější tradici pocházejícího údajně od M.  al-Halládž, al-Husajn ibn Mansúr (z. 922) perský mystik, byl popraven za svůj výrok: aná al-Haqq (já jsem Pravda)  Rábica al-cAdawíja (z. 801) prvá mystička, poetka a filozofka  Ibn cArabí, Muhjí ad-Dín (z. 1240) Arab z Andalusie, putoval do Mekky a potom do Damašku, ústředním motivem jeho učení je mystická láska (al-mahabba al-haqíqíja) je opakem světské lásky: Óda „Když jsem byl před časem v příznivém duševním rozpoložení [tak jsme jsi řekl] když není jedno náboženství tak jsou náboženství mnohé, a moje srdce se stalo schopné přijat jakoukoliv formu. Stalo se klášterem pro mnicha, slávou pro modly, pastvou pro gazely, Kacbou pro poutníka, je tabulemiTóry, je Koránem. Láska je vírou, kterou vyznávám, jakýmkoliv směrem otočí své velbloudy, tak moje víra stále zůstává jedině pravá.“ Kamene modrosti (Fusús al-hikam) Mekkánské iluminace (al-Futúhát al-makkíja) Mešita a hrobka Ibn cArabího, Damašk  Rúmí „mevlana“ Džalál ad-Dín al-Balchí (z. 1273) Pocházel z Balchu (Afganistan) odkud před Mongoly utekl do Koniye.Tvrdil, že láska a radost transcendují každé utrpení, a nic není absurdní. Díván (zbírka básní) Masnáwí Mevlavi tekke, Koniya  Sacdí, Abú cAbdalláh Mushaffir ad-Dín Širází (z. 1283) perský mystický básník ze Širázu Hlavní básnické sbírky: Bostán Golestán  Háfiz, Šams ad-Dín Muhammad (zomr. 1389) perský mystický básník ze Širázu, jeho díla se dodnes používají k předpovídáni buducnosti Hlavní básnická sbírka: Díván taríqa („cesta“) - súfijský řád  nakšbandíja – Bahá ad-Dína Nakšband (Sýrie, Kavkaz, Kurdistán, Čína)  qádiríja – cAbd al-Qádir b. Abí Sálih Gílání (Irák, Pákistán, záp. a sev. Afrika)  čistíja – Abú Isháq Šámí, zal. v Čistu (Iránu), qawwálí (India, Pákistán)  suhrawardíja – Abú al-Nadžíb Suhrawardí (India, Pákistán) osmanské řády:  mauláwíja (tur. mevleviye) – Džalál ad-Dína Rúmí  bektašíja – Haci (Hadži) BektašVeli (křesťanské prvky, šamanizmus, cAlí a 12 šícitských imámů), yeni çeri Haci (Hadži) BektašVeli Baba Mondi (Edmond Brahimaj) vůdce bektašíje sídlem vTiraně Hrobka a záwija sídí Bul cAbbáse, Marrákeš  záwija – řádový dům (pers. chánaka, tur. tekke) Záwija Sa’ad ad-Dín al-Džabawího, Damašk Ribát („útočiště“), Súsá (Tunisko)  světci (arab. walí - druh, walí Alláh - druh Boží; pers. oulijáolláh - druhové Boží)  v šícitském islámu emámzádeh, „synové imámů“ Mešita a hrobka emámzáde Hárún-e velájet, Isfahán Hrobka Nizámuddína Awlíja (Nizámuddín darga), Dillí Amir Chusraw ad-Dihláwí (z. 1325)