Od kolébky k hrobu: život a prostředí muslima, muslimské reálie Kurz: Islám (RLA08) Ústav religionistiky MUFF Brno PS 2017 Attila Kovács Literatura  BOWEN, Donna Lee & EARLY, Evelyn A. (eds.), Everyday Life in the Muslim Middle East, Indianapolis - Bloomington, Indiana University Press, 2002.  DENNY, Frederick M., Islám a muslimská obec, Praha, Prostor, 1998.  İLKKARACAN, Pinar (ed.), Deconstructing Sexuality in the Middle East, Burlington, Ashgate, 2008.  MALECKÁ, Jana, Narození, svatba a pohřeb v sunnitském islámu, Brno, Masarykova univerzita - Filozofická fakulta - Ústav evropské etnologie, 2014.  OSTŘANSKÝ, Bronislav (ed.), Smrt, hroby a záhrobí v islámu, Praha, Academia, 2014.  SMITH, Jane Idleman & HADDAD,YvonneYazbeck, The Islamic Understanding of Death and Resurrection, NewYork, Oxford University Press, 2002. Islám jako životný styl  Islám je ortopraktické náboženství je pro svoje vyznavače životným stylem, muslimové se můžou řídit náboženskými odporučeními a příkazy (podobně jako v judaizmu).  Cílem života a manifestaci důvěry k Bohu je: „konaní dobra a odmetaní zla“ (al-amr bi 'l-macrúf wa 'n-nahj 'ani 'l-munkar).  Muslimové by měli kráčet v tomto duchu po „přímé cestě“ (as-sirát al-mustaqím).  Proti dobru stojí zlo, které bude v souladu s Boží spravedlivostí (cadl) na posledním soudu. Narozeni  Magické praktiky před i kolem narození, dávají se různé amulety a talismany jako matce tak i dítěti. Životní zastávky muslima  Dítěti se do pravého ucha pošeptá výzva k modlitbě (adhán) a pak do levého ucha začátek modlitby.  Chlapcům se střihají vlasy a pod., zpravidla týden po narození se dává jméno. Obřízka  Obecně rozšířený zvyk na Blízkém východě a v Africe nejen mezi muslimy, navíc u některých muslimů (např. Iránu) to tak rozšířené není. Zpravidla mezi 7-12 rokem. Je to symbolický akt plnoprávnosti a členstva v komunitě. Někdy i u děvčat (v Africe). Svatba a manželství  Na základě hadíthu manželství je „půlka náboženství“.  Je to právní akt uzavřený mezi dvěma rodinami zpravidla před qádím nebo imámem místní mešity nebo i jiným veřejným činitelem.  Určuje majetkové poměry a zavazuje k vzájemnému respektovaní manžela a manželky. Výkupné za nevěstu (arab. mahr, tur. kalim) je „umrtveným“ majetkem nevěsty a ne její rodiny, je to sociální pojistkou pro případ rozvodu.  Za určitých podmínek je možné mít teoreticky současně maximálně 4 manželky, ale každá by mala mať zabezpečené „rovný díl“ ze svého muže. Prakticky je to zakázané ve většině muslimských zemí.  Instituce dočasného manželství (na dobu určitou) mutca existuje v šicítském islámu dodnes.  Rozvod (taláq) je považované za „největší možné zlo“ ale je povolený. Irán, 19. stol. Malajsie Syrská svatba, utečenecký táborTurecko Svatební výzdoba henou Svatba jordánského prince Hamzu a princezny Basmy.  Rozvod (taláq) Smrt a pohřeb Průběh pochováváni (džináza):  Pokud je to možné je nutné vyslovit vyznaní víry (šaháda) před smrtí. Mrtvy (1) se umyje, (2) zabalí se do pohřebného rubáše (3) ponesou ho v průvodu do mešity, kde (4) se nad ním koná modlitba za mrtvého a potom (5) se pochová bez truhly s tváří otočený k Mekce.  Obvykle se nestaví nad ním veliký pomník a nemělo by se za něho příliš truchlit.  V případě mučedníků je to mírně jinak. Smuteční výzdoba, Gílán (Irán) Smuteční pochod, Gáza Modlitba nad mrtvými, Gáza Kamenné stoly pro nebožtíky před mešitou, Ankara Položení nebožtíka do hrobu, Irák, 13. stol. Hřbitov, Fez Hrob s dvojitým datováním,Van (Turecko) Osmanské ženské hroby, 16. stol., Istanbul Hřbitov, Jeruzalém Hřbitov Golestán-e šohadá, Isfahán Žena, muž a sexualita v islámu  Žena a muž jsou jsi z náboženského hlediska rovni, neplatí to ale pro jich společenské a právní postavení. Jsou podřízené mužům (otec, bratr, manžel). „Ženy vaše jsou pro vás polem; vcházejte tedy na pole své, odkud chcete, však učiňte předtím něco pro duše své a bojte se Boha a vězte, že se s Ním setkáte! Oznam tuto zvěst radostnou věřícím!“ (2:223) Sexualita v prorocké tradici  „... Prorok (mír s ním a požehnaní) zřekl:Tři věci jsou pro moje oko nejmilejší z tohoto světa: dobré vůně, něžný sex a modlitba.“  „Když se manžel popívá na svou manželku a ta se podívá na něho, Bůh se na nich zahladí s milostí; když se chytí za ruku jejich hříchy odjedu od nich mezi prsty; když se spolu milují stojí kolem nich anděli od země až k obloze. Slast a touha jsou krásné jako hory. Když manželka otěhotní její odměna [od Boha] bude jako [odměna] za půst, modlitbu a džihád [spolu].“ Sexualita jako součást náboženské praxe (ibáda)  Sexualita v isláme je chápaná v celku pragmaticky a pozitivně (bez koncepce dědičného hříchu).  Islám chápe bezdůvodnou absenci sexuálního života (ílá), umrtvovaní těla nebo celibát negativně.  V islámu sex je ideálny způsob komunikace mezi manželem a manželkou, ale to jenom pokud podlíhá určitým pravidlům.  Může probíhat jenom v rámci „legitimního vztahu“.  Sexuálny akt se začne s zbožným předsevzetím (níja) a ve „jménu Božím“ (bismalláh).  V sexuálním životu se dává přednost mužům.  Sexuální svoboda žen se limituje absolutní požadavkou jejich poslušnosti a pokory.  Žena by neměla odmítat sexuální styk, i když se svým chováním by k němu taky neměla muže ani podněcovat.  Ne však každý chápe sexuální roli žen jako pasívní: Abú ‘l-Hamíd al-Ghazálí (z. 1111) vidí ženu jako „iniciátorku“ a muže jako „oběť“ sexuálního aktu.  Žena v sebe skrývá vlastnosti obsáhnuté ve výrazu fitna, ktorou se dá přeložit jako pokušení, zvod, zmatek ale též blud, rozvrat a rozkol.  Sexuální praxe v islámském pojímání se zakládá na reciprocitě muže a ženy a na jejich (jak u žen tak u mužů) legitimním nároku na vzájemné sexuální uspokojeni a naplnění svých sexuálních tužeb, např. pokud jde o orgazmus.  Sexuální zákaz platí například během ramadánského půstu (sawm) nebo velké poutě (hadždž) a podobné zákazy platí pro dobu menstruace, a šestinedělí.  Před- a mimomanželský sexuální život, nevěra apod. jsou nepřípustné a zakazované.  Platí taky zákaz homosexuálních vztahů a to jako mezi muži (lútíja) tak i mezi ženami (siháqíja).  Platí i zákaz jako orálního tak i análního aktu.  Zakázané jsou taky různe formy onanie (istimnán), sodomie (liwát) a bestiality (wahšíja).  Jsou to však jenom teoretická pravidla, sexuální chovaní a praxe muslimů se různí. Tělo, nahota a zahalování  Jak ženy tak i muži by měli být vhodně oblečeni.  Za nahotu u mužů platí vše mezi pupkem a kolenem, u žen můžou být nezakryté ruky, chodidla a tvář.  Platí to na veřejnosti, v případě cizích mužů a žen, ne však v rodině. Platí výrazná rodová segregace.  Cílem zahalovaní v islámu je aby ženy přestali být vnímané na veřejnosti jako sexuální objekty, jako i ochrana jejich soukromí, důstojnosti a cti.  Může to ale být i nástrojem kontroly a omezování žen ze strany mužů. Islámské oblečení  Typy oblečeni se liší jak v jednotlivých krajinách tak i podle dogmatického typu či směru výkladu islámu a to jako u žen tak i u mužů. Mužské islámské oblečeni  Takíja (arab.), tekke (tur.), topi (hind.) – „čepička“ Ženské islámské oblečení abája (nebo podobné dlouhé šaty) hidžáb („šatka“, pokrývka hlavy) al-amíra (pokrývka hlavy a ramena) niqáb (závoj, pokrývka tváře) čádor („plášť“ iránských žen) burqa (tradiční odev afganských žen) Burqini a sportovní oblečení  Islámský kalendář (podle hidžry, hidžrí) je lunární, má 12 měsíců po 29 a 30 dnů, no existuje i solární podoba této kalendáře (Irán a Afganistan). 2017: lunární hidžrí r. 1438 / 1439 a solární hidžrí r. 1395  Islámské měsíce jsounasledovné: 1. Muharram 2. Safar 3. Rabí al-awwal 4. Rabí ath-thání 5. Džumádá al-úlá 6. Džumádá al-áchira 7. Radžab 8. Ša'bán 9. Ramadán 10. Šawwál 11. Dhú'l-Ka'da 12. Dhú'l-Hidždža Islámsky kalendář a reálie muslimské svátky:  1. Muharram – nový rok, odchod (hidžra) Muhammada z Mekky do Jathribu (Medína)  10. Muharram – cášúra: připomínka zavraždění imáma Husajna u Karbalá  12. Rabí al-awwal – mawlíd: narozeniny proroka Muhammada  27. Radžab – lajlat al-mir'ádž (noc vystoupení M. do nebes),  Ramadán 27. Ramadán – lajlat al-qadar (noc osudu), v noc ve které se vyplní přání a určuje se osud všech lidí na příští rok.  1.-3. Šawwál - cíd al-fitr (tur. küçük bayran, malý svátek), svátek ukončení půstu  10. Dhú'l-Hidždža - cíd al-adhá nebo cíd al-kabír (svátek oběti nebo velký svátek, tur. büyük bayran),ukončení hadždž .