Násilí v římském náboženství: Gladiátoři, vestálské panny a pronásledování křesťanů RLB405 Náboženství a násilí Mgr. Aleš Chalupa, Ph.D. chalupa@phil.muni.cz Náboženství a násilí • Kontroverzní téma • Náboženství jako původe všech válek vs. zneužití náboženství k mocenským cílům • Důležité téma pro pochopení dějin Evropy • Proces christianizace • Mýtus o tolerantním pohanství (polyteismus) a nesnášenlivém křesťanství (monoteismus) Římské náboženství • Náboženství starověkého Říma a později Římské říše • Polyteistické náboženství (uznává a uctívá více božstev, která jsou pokládána za součást komunity Římanů) • Cílem náboženské aktivity Římanů je zajištění ochrany a prosperity Říma a jeho spojenců • Římské náboženství je ritualistické: výměna rituálů a darů za zajištění konkrétních cílů (vojenské vítězství, vnitřní politická jednota, dobrá úroda, dobrý zdravotní stav populace atd.) Římské náboženství • Ortopraktické náboženství (důležité je, aby se konalo to, co se má konat, ne to, co si o tom jednotliví účastníci myslí) • Mos maiorum – „zvyk předků“ • Konečný cíl římského náboženství (jeho základní axiom) • Koncept pax deorum – „smír s bohy“ (udržování harmonických vztahů Římanů s římskými bohy) • Pokud je pax deorum narušeno (lidskou nedbalostí nebo úmyslem), Řím se ocitá v nebezpečí Vestálské panny • Kult bohyně Vesty • Regia na forum Romanum • Každodenní kultická aktivita • Jejich činnost byla důležitá pro další kultickou aktivitu (mola salsa, suffimen) • Vybírány ve věku 6-10 let • Sloužily po dobu 30 let • poté mohly odejít • Zvláštní právní status • Po dobu své služby musely uchovávat své panenství Vestálské panny • V případě ztráty panenství byla vestálka zaživa pohřbena (na místě zvaném Campus sceleratus) a její svůdce ubit holí po vojenském způsobu. • Doloženo několikrát v historických pramenech. • Extrémně neblahé prodigium svědčící o porušení pax deorum. Jacques Gamelin (1738-1803) Pohřbení Řeka a Galla v době vojenského ohrožení Říma • Pohřbení zaživa Řeka a Gala na Forum boarium v období vojenského ohrožení a/nebo pociťovaného porušení pax deorum. • Historicky doloženo v letech 228, 216 a 114/113 př.n.l. • Po porážce římské armády v bitvě Kann (jedna z nejhorších římských vojenských porážek) a před invazí Kimbrů a Teutonů. • Porážky chápany jako prodigia (neblahá věštná znamení oznamující porušení pax deorum) Devotio a triumf • Nábožensky motivované násilí se objevovalo i v prostředí římské armády. • Devotio – slib podsvětním bohům učinění v okamžiku vojenské tísně (zabití všech nepřátel, hospodářských zvířat a kořisti) • Triumf – oslava římského vojenského vítězství • Součástí triumfu mohla být i poprava zajatého vojevůdce poraženého národa (Jugurtha, Vercingetorix atd.) Pronásledování křesťanů • Období christianizace Římské říše • Křesťané byli až do roku 313 n.l. v Římské říši vesměs sporadicky pronásledováni. • Neronovo pronásledování křesťanů (64-68 n.l.) • Pronásledování ve 2. století n.l. (za císařů Traiana, Septimia Severa, Valeriana atd.) – sporadický charakter; zásahy střídané obdobími klidu • Diokleciánovo pronásledování křesťanů (303-313 n.l.) – první údajně systematické pronásledování, cca 20 000 obětí Důvody pronásledování křesťanů • Odmítání křesťanů účastnit se obětí konaných v oblasti státního kultu (svátky římského kalendáře a oběti na počet římských císařů) • Odepření loajality vůči státu • Odium generis humani („nenávist k lidskému rodu“) • Kulturní nedorozumění vedoucí k dezinterpretaci křesťanských praktik • Eucharistie jako kanibalismus • Incest (křesťané se oslovovali jako bratře a sestro, včetně manželů) • Křesťanství reprezentuje jiný typ religiozity, která klade důraz na niternou opravdovost prováděných činů a etický rozměr praktického konání Důvody pronásledování křesťanů • Střet odlišných náboženských perspektiv. • Plinius Mladší a jeho zpráva o vyšetřování křesťanů (Dopisy X.96). • Cca 112 n.l., Bithýnie v Malé Asii (dnešní Turecko) • Rozpor mezi ortopraktickým a ortodoxním pojetím náboženství. Senátní potlačení Bacchanálií (186 př.n.l.) • Bacchus (římské jméno řeckého boha Dionýsa) • Bacchanálie – noční slavnosti na počest boha Baccha • Extatický charakter (konzumace vína, tanec a hudba) • Původně čistě mužské nebo ženské spolky • V Římě však došlo ke změně praxe: muži a ženy začaly slavit tento svátek společně. Henryk Siemiradzki (1843- 1902) Senátní potlačení Bacchanálií (186 př.n.l.) • V roce 186 př.n.l. se římský senát rozhodl proti tomuto kultu zakročit. • Šlo o první historicky doložený zásah proti určité náboženské komunitě v Evropě. • Motivy zůstávají nejasné. • Titus Livius (Dějiny 39.8-39.18) akcentuje zlořády sexuální (smilstvo, cizoložství, znásilnění), majetkové (padělání smluv a závětí) a násilné povahy (vraždy). Senátní potlačení Bacchanálií (186 př.n.l.) • Senatus consultum de bacchanalibus nicméně násilné nebo sexuální delikty nezmiňuje. • Kult boha Baccha není zakázán, ale jeho fungování je vystaveno restrikcím (omezení počtu účastníků, zákaz vytváření nezávislých organizačních struktur, předchozí povolení senátu atd.) • Pocit ohrožení z existence struktur, které nepodléhají kontrole římského senátu. Gladiátorské zápasy • Sport, nebo náboženství? • Anachronická otázka, oba aspekty se zde spojují dohromady • Římské hry (ludi) mají významný náboženský aspekt • Antropomorfní pojetí božstev • Římští bohové jsou součástí komunity Římanů, rádi se baví • Symbolická přítomnost božstev (v podobě soch) během her (pompa na počátku her) Gladiátorské zápasy • Nejasné počátky • etruský, nebo řecký původ (v oblasti Kampánie)? • První doložené gladiátorské zápasy v Římě • 264 př.n.l. – Tři gladiátorské dvojice; součást pohřebních her • 183 př.n.l. - Znovu součást pohřebních her, ale nyní již 120 gladiátorů • Vrchol nastává za pozdní republiky a císařství • Munus (povinnost uložená úředníku), editor (pořadatel her) • Vyhledávaný prostředek ke zvyšování osobní prestiže Gladiátorské zápasy • Úspěšný vývoz této tradice do provincií • Jeden z významných prvků romanizace • Stavba amfiteátrů Římský amfiteátr, Carnuntum (Rakousko) Římský amfiteátr v Leptis Magna, Libye Gladiátorské zápasy • Standardizace průběhu za raného principátu • Pompa • Příchod císaře, úředníků, kněží, soch božstev a ostatních aktérů • Venationes • Souboje s divokými zvířaty (bestiarii) • Poprava zločinců (damnatio ad bestias), někdy stylizovaná dle mytologických předloh • Křesťané byli k tomuto trestu odsouzeni poměrně často (odium generis humani) Mozaika z vily v Dar Buc Ammera, Zliten v Libyi Jean Léon Gérôme (1824-1904) Gladiátorské zápasy • Vlastní gladiátorské zápasy • Rozdílné typy gladiátorů (equex, murmillo, thraex, hoplomachus atd.) Gladiátorské zápasy • Vlastní gladiátorské zápasy • Rozdílné typy gladiátorů (equex, murmillo, thraex, hoplomachus atd.) • Diskuze o povaze her • Boj na život a na smrt? • Missio (sine missio) Jean Léon Gérôme (1824-1904) Gladiátorské zápasy • Rozpor mezi literárními prameny a dalšími zdroji • Nálezy ze hřbitova gladiátorů dokládají léčení opakovaných zranění… • …ale i rány, které byly svou povahou „ranami z milosti“ Gladiátorské zápasy a křesťané • Gladiátorské zápasy pokračují i za křesťanských císařů • Kritika křesťanských intelektuálů • Účastnit se gladiátorských zápasů (a her obecně) znamená účastnit se pohanských rituálů