Novokřtěnci a (ne)násilí Mgr. Jana Valtrová, Ph.D. jvaltrova@phil.muni.cz Harrison Ford mezi Amiši ve filmu Svědek (Witness, 1985) Struktura přednášky • Novokřtěnectví a jeho vznik v kontextu evropské reformace • Perzekuce novokřtěnců a jejich migrace po Evropě • Principy nenásilí a neodporování v dějinách novokřtěnectví • Důsledky odmítání násilí pro novokřtěnce v dějinách a současnosti Terminologie Novokřtěnci – „nově pokřtění“ Habáni – termín ze slovenského prostředí, není obsažen v pramenech týkajících se 16. a 17. století na Moravě. Toufaři – z německého taufen, křtít Křtěnci, bratři němečtí, sami sebe nazývali bratry/Brüder Anabaptisté Wiedertäufer – něm. „znovu pokřtění“ Hutterer/Huterité/Hutterité – jde o označení jen jedné ze skupin, která dosáhla největšího počtu stoupenců a přežila dodnes. Mennonité, Amišové – skupiny novokřtěnců v Holandsku a posléze v Kanadě a USA, dnes mají mennonité svá sídla i jinde ve světě. Katolické pojetí distribuce Boží milosti Johannes Hopffe, 1585, epitaf ve Wriesbergu Církev Svatá trojice Svátosti Klíčové události 20. let 16. stol. • 1517 vystoupení Martina Luthera, 95 tezí • 1522 Ulrich Zwingli v Curychu kritizuje katolickou církevní praxi jako nebiblickou • 1525 Zwingli v Curychu nahradil mši Večeří Páně – vzorem bylo evangelium • 21. ledna 1525 první „nový křest“ v Curychu, mezi „zakladateli“ Konrád Grebel, Georg Blaurock, Felix Manz, Wilhelm Reublin, křest na základě víry. Odmítali křest dětí jako nebiblický. • Od roku 1526 sílí pronásledování novokřtěnců v německých zemích, jak ze strany protestantů, tak i katolíků • 1526 Balthasar Hubmaier přichází do Mikulova, počátky přesidlování novokřtěnců Charakteristika novokřtěnectví • Novokřtěnectví – nejedná se o jednotnou církev, ale spíše různorodé hnutí, jehož členy byla řada kazatelů a jejich stoupenců. • Teologie i praxe jednotlivých skupin se v dílčích bodech lišila a liší, mají však určité společné rysy • Dnes mají své pokračovatele v současných církvích huteritů, mennonitů a amišů, které jsou rozšířeny zejména v Kanadě a USA. Některé zásadní teologické otázky reformace - otázka „ospravedlnění“ - křest dětí vs. křest na základě víry - autorita církve x autorita bible - vztah ke světské moci, zvláště pokud tato se nechová podle biblických ideálů Everard Meyster, De kruysleer ter zaligheydt /The Doctrine/Ladder of the Cross Leading Towards Salvation, Amsterdam: Cornelis de Bruyn, 1658. Klíčové rysy novokřtěnectví • Důraz na život ve společenství • Následování Krista v každodenních činnostech, vzorem jsou evangelia • Odmítání násilí ve všech formách (x Münsterská komuna jako ozbrojená rebelie 1534-1535) • Pouze některé skupiny praktikovaly společné vlastnictví Perzekuce novokřtěnců na území Svaté říše německé a v rakouských zemích • Zpočátku novokřtěnci veřejně kázali a hlásali své přesvědčení, postupně se začali skrývat a byli nuceni se stěhovat • Potlačováni jak katolíky, tak protestanty – důvodem obavy z „rebelie“ (Münsterská komuna) • 1527 Felix Manz, jeden ze švýcarských zakladatelů hnutí odsouzen k smrti utopením • Během 20. let 16. stol. odchod na jižní Moravu, diskuse „o meči“, tj. o použití násilí a účasti na násilí (např. podíl na válce prostřednictvím placení daní) Rozšíření novokřtěnců v Evropě v letech 1525-1550 By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Own work, based on (1), (2), (3), CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14575846 (10. 10. 2017) Novokřtěnci na titlní stránce knihy Gründliche kurtzverfaste Historia von Münsterischen Widertauffern Kryštofa Erharta, 1589. Rozvoj novokřtěnectví na jižní Moravě • Perzekuce novokřtěnců v okolních zemích • Ekonomické a společenské okolnosti usazování novokřtěnců – hospodářský přínos, tzv. nadkonfesijní křesťanství moravské šlechty Převzato z C.-P. Clasen, Anabaptism, A Social History, 1525- 1618, Ithaca and London: Cornell University Press 1972. Zdroj: Mennonite Encyclopedia, v. 2, p. 860. • Bývalý novokřtěnecké dům, zal. 1545 Staré město, Břeclav, foto 1970. • Velké Leváry, Slovensko, po roce 1622, foto 1970, převzato z Hostetler, 1974, s. 86. Schleitheimská konfese, 1527 • Pojednává o sedmi bodech vyznání – křest, exkomunikace, večeře Páně, oddělení od světa, pastýři obce, meč (násilí), přísaha „O meči“ – přeneseně o násilí obecně • Meč je nástrojem světské moci, ale není nástrojem Kristova společenství • Jediným možným trestem, který společenství křesťanů smí používat je vyloučení či izolace By Maximilian Dörrbecker (Chumwa) - Own work, based on (1), (2), (3), CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14575846 (10. 10. 2017) Bývalé sídlo novokřtěnců ve Velkých Levárech, dnes muzeum Hutterité a druhá světová válka – přesun kolonií z USA do Kanady Lehr, J., B. McGregor and W. Hiebert, 2006. Mapping Hutterite Colony Diffusion in North America. Manitoba History, No. 53, pp. 29-31. Komunity huteritů v USA a Kanadě Lehr, J., B. McGregor and W. Hiebert, 2006. Mapping Hutterite Colony Diffusion in North America. Manitoba History, No. 53, pp. 29-31. Další tipy • Pro vhled do života huteritů v polovině 20. století doporučuji dokument z roku 1964 režiséra Colina Lowa, (28 min.). Zdarma online na National Film Board of Canada: https://www.nfb.ca/film/the_hutt erites/ Vybrané publikace • Emese Bálint, "Migration and survival of the Hutterite Brethren in central Europe." Acta Ethnographica Hungarica 60, no. 2, 2015, pp. 267-285. • Claus-Peter Clasen, Anabaptism, A Social History, 1525-1618, Ithaca and London: Cornell University Press 1972. • John A. Hostetler, Hutterite Society, Baltimore & London: The JohnsHopkins University Press 1974. • Jarold Knox-Zeman, The Anabaptists and the Czech Brethren in Moravia, The Hague: Mouton & Co. 1969. • Werner O. Packull, Hutterite Beginnings, The Johns Hopkins University Press 1999. • James Stayer, Anabaptists and the Sword, 1976. • …