Sylabus ke kurzu Novopohanství RLB510 (podzim 2017) Anotace Předmět podává základní přehled o kořenech a historickém vývoji novopohanství (jindy nazývaného též moderní či současné pohanství) ve světě i v Česku a Slovensku, základní informace o nejvýznamnějších novopohanských hnutích, stejně jako o vztahu současného pohanství a moderní společnosti (institucionalizace novopohanských hnutí, diskriminace moderních pohanů, pohanský radikalismus, politická a hodnotová orientace moderních pohanů, atd.) a vývoji a trendech v tzv. Pagan Studies, tedy akademickém studiu moderního pohanství. Po absolvování tohoto kurzu bude student: • znát základní faktické informace o současném pohanství; • obeznámen s kořeny, vývojem a typologií novopohanských hnutí; • schopen orientace ve vztahu současného pohanství a moderní společnosti; • obeznámen s vývojem a trendy ve studiu současného pohanství; • schopen analyzovat teoretické a metodologické problémy studia současného pohanství a příčiny obtíží, které ovlivňují konstruování současného pohanství jako vědecké kategorie. Předpoklady Pro studenty religionistiky je jako prerekvizita určeno absolvování kurzu Úvod do religionistiky. V případě zájemců z jiných oborů bude jejich způsobilost posouzena individuálně. Vzhledem k nedostatku relevantní literatury v češtině je vyžadována rovněž znalost anglického jazyka. Studijní literatura Povinná literatura: Aitamurto, K., & Simpson, S. (Eds.). (2014). Modern Pagan and Native Faith Movements in Central and Eastern Europe. Abingdon: Routledge. Anczyk, A. & Vencálek, M. (2013). Coming Home to Paganism: Theory of Religious Conversion or a Theological Principle? Studia Religiologica 46 (3), pp. 161–171. 10 s. 1 Davidsen M. A. (2012). What is Wrong with Pagan Studies? Method and Theory in the Study of Religion, 24, 183–199. 16 s. Strmiska, M. (2005). Modern Paganism in World Cultures: Comparative Perspectives. Santa Barbara, CA: ABC-CLIO. 382 s. Doporučená literatura: Adler, M. (2006 [1979]). Drawing Down the Moon: Witches, Druids, GoddessWorshippers, and Other Pagans in America, New York: Penguin Books. Harvey, G. (2011). Contemporary Paganism: Religions of the Earth from Druids and Witches to Heathens and Ecofeminists. New York: New York University Press. Hutton, R. (1999). The Triumph of the Moon: A History of Modern Pagan Witchcraft. Oxford: Oxford University Press. Lewis, J. (1999). Witchcraft Today: An Encyclopedia of Wiccan and Neopagan Traditions. Santa Barbara, CA: ABC-CLIO. Lewis, J. R. & Pizza, M. (Eds.). Handbook of Contemporary Paganism, vol. 2. Leiden: Brill. York, M. (2003). Pagan Theology: Paganism as a World Religion. New York: New York University Press. Struktura kurzu 1. Úvodní hodina, vymezení tématu a problematika definice 2. Kořeny a vývoj novopohanství ve světě a u nás 3. Nejvýznamnější novopohanská hnutí 4. Novopohanství a společnost 5. Novopohanství a radikalismus 6. Formování studia novopohanství jako svébytné subdisciplíny vědy o náboženstvích, studium novopohanství a jeho problémy 7. Závěrečný test Výukové metody Kurz sestává z přednášek a diskusí v hodinách. Součástí domácí přípravy je četba povinné literatury. Metody hodnocení Podmínky úspěšného ukončení kurzu jsou: 2 1) Přiměřená aktivní účast na hodinách; 2) úspěšné absolvování závěrečného testu (hranice průchodnosti: alespoň 60 bodů ze 100 možných). 3) odevzdání odborné eseje na vybrané téma související s předmětem kurzu, která bude mít dvě až tři normostrany (3 600 až 5 400 znaků), bude psána korektní češtinou/slovenštinou (po domluvě také angličtinou) bez pravopisných chyb a ve větách, které dávají smysl. Eseje vkládejte do složky „Závěrečná esej“ ve studijních materiálech. Maximální počet bodů, které je možno za esej získat, je 100, minimum pro úspěšné absolvování je 60 bodů). Celkem je tedy nutné získat z testu a eseje alespoň 120/200 bodů, přičemž z každého je nutno získat alespoň 60 bodů (není tedy možné kurz úspěšně absolvovat při získání např. 100 bodů z testu a 20 bodů za esej). 3 Class syllabus Neopaganism RLB510 (Fall 2016) Annotation The course gives basic overview of the roots and historical development of Neo-Paganism (often called also Modern or Contemporary Paganism(s)) in the world as well as in the Czech and Slovak Republic, basic information on remarkable Neo-Pagan movements, as well as on the relation of Contemporary Paganism and Modern Society (institutionalization of NeoPagan movements, discrimination of Modern Pagans, Pagan radicalism, political and value orientation of Modern Pagans, etc.) and the development and trends in Pagan Studies, i.e. the academic study of Contemporary Paganism. After finishing the course the student will: • Know basic facts about Contemporary Paganism • Know the roots, evolution and typology of Neo-Pagan movements • Be able to orientate himself in the relation of Contemporary Paganism and modern society • Know the evolution and trends in the study of Contemporary Paganism • Be able to analyze theoretical and methodological problems of the study of Contemporary Paganism and the causes of troubles that affect the construction of Contemporary Pagansim as a scientific category Prerequisities For students of the Study of Religions, a prerequisite is the completion of the course Introduction to the Study of Religions. The capability of students from other fields will be assessed individually. Literature Mandatory Literature: Anczyk, A. & Vencálek, M. (2013). Coming Home to Paganism: Theory of Religious Conversion or a Theological Principle? Studia Religiologica 46 (3), pp. 161–171. 10 p. 4 Davidsen M. A. (2012). What is Wrong with Pagan Studies? Method and Theory in the Study of Religion, 24, 183–199. 16 p. Davy, B. J. (2007). Introduction to Pagan Studies. Plymouth: Altamira Press. 254 p. Ezzy, D. & Berger, H. A. (2009). Witchcraft: Changing patterns of participation in the early twenty-first century. The Pomegranate: The International Journal of Pagan Studies, 11 (2), 165–180. 15 p. Strmiska, M. (2005). Modern Paganism in World Cultures: Comparative Perspectives. Santa Barbara, CA: ABC-CLIO. 382 p. Recommended Literature: Adler, M. (2006 [1979]). Drawing Down the Moon: Witches, Druids, GoddessWorshippers, and Other Pagans in America, New York: Penguin Books. Aitamurto, K., & Simpson, S. (Eds.). (2014). Modern Pagan and Native Faith Movements in Central and Eastern Europe. Abingdon: Routledge. Harvey, G. (2011). Contemporary Paganism: Religions of the Earth from Druids and Witches to Heathens and Ecofeminists. New York: New York University Press. Hutton, R. (1999). The Triumph of the Moon: A History of Modern Pagan Witchcraft. Oxford: Oxford University Press. Lewis, J. (1999). Witchcraft Today: An Encyclopedia of Wiccan and Neopagan Traditions. Santa Barbara, CA: ABC-CLIO. Lewis, J. R. & Pizza, M. (Eds.). Handbook of Contemporary Paganism, vol. 2. Leiden: Brill. York, M. (1995). The Emerging Network: A Sociology of the New Age and Neo-pagan Movements. London: Rowman & Littlefield Publishers, Inc. York, M. (2003). Pagan Theology: Paganism as a World Religion. New York: New York University Press. Course structure 1. Introduction, delimitation of Neo-paganism and the problems of definition 2. Roots and evolution of Contemporary Paganism in the world and in the Czech and Slovak Republic 3. Remarkable Neo-pagan movements 4. Neopaganism and Society 5. Neopaganism and Radicalism 6. Shaping of Pagan Studies, problems of the academic study of Neo-paganism 7. Final test 5 Learning methods The course consists of lectures and discussions in classes. Part of home preparation is reading of the provided literature. Methods of assessment To absolve this course the students are required to: 1) Actively participate in classes. 2) Pass the final test (at least 60 points out of 100). 3) Submit an essay on chosen topic related to the course subject. The essay will have 2-3 pages (i.e. 3,600-5,400 characters), will be written in correct English (Czech/Slovak) without typos or grammatical errors. Essays are to be submitted into the appropriate folder in Study materials in the Information system. The maximum of points attributable for the essay is 100, minimal gain for passing is 60. The minimal gain from the test and essay is therefore 120/200 points together, whereas it is necessary to gain at least 60 points from each - i.e. it is not enough to get e.g. 100 points from the test and 20 points from the essay). 6