RLB510: Novopohanství Kořeny a vývoj současného pohanství ve světě a u nás Kořeny současného pohanství Počátky současného pohanství v dnešní podobě – polovina 20. století ve Velké Británii (Wicca, Druidství) - Ta z okultní obrození 19. století a britských indentitářských hnutí - Opomíjen širší rámec romantismu Kořeny současného pohanství • Romantismus a neoromantismus • Kontrakultura a hippies • Okultní obrození, spirituální revoluce a New Age • „Romantický nacionalismus“ a nacionalismus • Druidské řády a keltské oživení Romantismus a neoromantismus • „Disciplinární zdi“ mezi religionistikou a studiem umění a literatury • 18./19. století, reakce a rebelie vůči racionalismu osvícenství • Důraz na individualismus, přírodu a mystiku • Proti rozumu stavěl často iracionální cit a hledal inspiraci v minulosti • Manifestuje se i ve 20. a 21. století jako „neoromantismus“ • Ten reaguje na materialismus a naturalismus, který přinesl po romantismu nastoupivší modernismus Kontrakultura a hippies • Významnou roli při formování SP, stejně jako mnoha dalších NNH, mělo „kontrakulturní hnutí“ 60. let • Kontrakultura – všechny případy, kde „normativní systém skupiny obsahuje jako primární element téma konfliktu s hodnotami celé společnosti, kde osobní proměnné jsou přímo zapojeny do rozvoje a udržování skupinových hodnot a kde její normy mohou být pochopeny jen s přihlédnutím ke vztahu skupiny k okolní dominantní kultuře.“ (Yinger, 1960, p. 629, překlad Lužný, 1997) Kontrakultura a hippies Po válce výrazné změny v západní společnosti: • Hospodářský růst, globalizace, nové komunikační technologie, hrozba války mocností, války v Koreji a Vietnamu, svět bipolárně rozdělen, v USA bují rasismus… >>> v 60. letech vzedmutí vlny revolty mládeže proti konzumerismu, válkám a hodnotám svých otců. V USA beatníci, později hippies – pacifismus, antirasismus, svoboda, sexuální otevřenost, experimentování s drogami, obrana lidských práv, ekologie, feminismus >>> mnohé z těchto myšlenek se promítly i do SP Okultní obrození, spirituální revoluce a New Age • Okultní obrození – 19. století – renesance esoterismu, Theosofická společnost, Hermetic Order of the Golden Dawn, Helena Blavatská, Alphonse Luis Constant (Eliphas Lévi), Aleister Crowley… • „Co se stalo, byl konečný kolaps starého světového řádu, který byl poprvé hrubě napadnut během renesance a reformace. Zrovna když se zdálo, že Doba Rozumu přináší své ovoce v 19. století, objevila se nečekaná reakce proti právě té metodě, která přinesla úspěch, divoký návrat k archaickým formám víry, a mezi inteligencí neblahá koncentrace pověr, které se zdály být pohřbeny…“ (Webb, 1974, pp. 7–8) Okultní obrození, spirituální revoluce a New Age • „Moderní magické oživení se odhaluje již přes století. Jako spirituální hnutí zasvěcené oživení esoterické znalosti či gnose na Západě, začalo poprvé nabírat spád v posledním desetiletí 19. století, a od té doby zakořenilo po celém světě fascinujícími cestami, přispívalo k založení rozličných esoterických skupin a organizací. Co se ale skutečných historických počátků týče, příběh magického oživení 20. století začíná s Hermetickým řádem Zlatého úsvitu, možná tou nejvlivnější esoterickou organizací moderních dějin. Veškeré moderní okultní perspektivy – včetně Wiccy, spirituality Bohyně a thelemické magie Aleistera Crowleyho – dluží Zlatému úsvitu za sesbírání vláken Západní esoterické tradice a iniciaci transformativního procesu, který pokračuje v 21. století.“ (Drury, 2009, p. 13) Okultní obrození, spirituální revoluce a New Age • Spirituální revoluce – e.g. Paul Heelas – pátrá v „šedé zóně“ mezi ateisty/agnostiky a aktivními vyznavači tradičních náboženství – od 50. let výrazně narostla – v industriálně-komerčních společnostech jedinci volí mezi náboženstvím a spiritualitou spíše spiritualitu. • Náboženství definováno „na základě poslušnosti k transcendentnímu božstvu a tradici, která zprostředkovává jeho autoritu.“ • Pro boha • Spiritualita jako „prožívání posvátného jako imanentního v životě“ • Pro život Okultní obrození, spirituální revoluce a New Age • New Age – nejviditelnější špička ledovce spirituální revoluce • “užitečný zastřešující pojem pokrývající široké spektrum skupin, komunit a sítí, které jsou obecně pokládány za v jistém smyslu rozlišitelné, alespoň co se týče jejich cíle – transformaci lidského vědomí. O této transformaci se věří, že umožní nástup Věku Vodnáře, tedy takového období dějin, kdy bude Slunce o jarní rovnodennosti ve znamení Vodnáře. Pro některé praktikující New Age již tato doba nastala, pro jiné je stále staletí před námi.“ (Clark, 2006, p. 22) • Dnes výrazně vágnější „pigeon-hole“ pro cokoliv, co nepasuje jinam Okultní obrození, spirituální revoluce a New Age • Michael York (1995, p. 33): New Age, tak novopohanství jsou manifestacemi západní okultní tradice. • Helen A. Berger: magie zažila obrození v 60. letech 20. století, kdy se rozvíjela náboženství jako New Age, novopohanství, moderní čarodějnictví, atp., a že ta druhá dvě zmíněná magii otevřeně zahrnují (Berger, 2005, p. 1). • „Čím více se eklektická forma moderního pohanství vzdaluje od konkrétního geografického či etnického původu, tím více se blíží náboženství New Age s jeho ideologií kosmické harmonie a lidské perfektability, zřetelně zbavené jakékoli konkrétní etnické identity či výrazného smyslu místa či dějin.“ (Strmiska, 2005, p. 20) Okultní obrození, spirituální revoluce a New Age To vše souvisí s trendy v náboženství v moderní západní civilizaci: • Zhruba od poloviny 20. století sledujeme transformaci náboženství a náboženskosti • Sekularizační teorie (oblíbená v 50./60. letech) – překonána – náboženství nemizí, ale transformuje se >>> neviditelné náboženství (Luckmann, 1967) • V současnosti se hovoří také o tekutém náboženství (Taira, 2006; de Groot, 2008) – pevné hranice institucionálního náboženství se „rozpuštějí“, náboženství uhýbá do zákoutí společnosti a stává se téměř nerozeznatelné jako „náboženství“ tradičního modelu. • Religiozita se zvnitřňuje (privatizuje), stává se individualizovanou a synkretickou „Romantický nacionalismus“ a nacionalismus • Nacionalismus byl klíčovou součástí romantismu 19. století • Zájem o národní historii, rozvoj folklóru (bratři Grimmové…), rozvoj národních jazyků, pátrání po tradicích a zvycích předků • Koncem 19. století se z romantického nacionalismu vytrácí romantismus a rozvíjí se rasistické a supremacistické ideologie spojené s imperialismem • Rozvoj etnického novopohanství s nacionalismem přímo spojen – 1907 Německo, 1911 Litva, 1925 Polsko, 1926 Lotyšsko • V nacistickém Německu hrálo germánské novopohanství v ideologické rovině významnou roli Druidské řády a keltské oživení • Předchůdce současného pohanství • Formují se v Británii v 18. století • Nejstarší údajně 1717 The Druid Order (Toland a Stukeley) – zpochybňováno • Ještě pochybnější založení Mount Haemus Grove Phillipem Brydoddem v roce 1245 • Prokazatelně mezi prvními velšská Druidic society (of Anglesey) a anglický Ancient Order of Druids Druidské řády a keltské oživení • Ancient Order of Druids byl „charitativní, mírumilovné bratrstvo, které se, jako skupina, nevměšuje do náboženství a politiky“ • Mnoho druidských řádů má spíše kulturní charakter, mnozí druidové mohou být označeni za příslušníky jistého typu zednářství Druidské řády a keltské oživení • Organizace s náboženskou agendou přichází s velšským nacionalistou Edwardem Williamsem (1747-1826), známého pod „bardským“ jménem Iolo Morganwg (či Morgannwg) • „Vynálezce tradice“ • Tvrdil, že nalezl rané velšské literární zdroje a tradice učení a znalostí, které údajně vedly přímo k prehistorických druidů • Mnohé se současných řádů čerpají inspiraci z děl autorů jako je Morganwg Druidské řády a keltské oživení • I pod vlivem Morganwgových děl dochází v 19. a 20. století ke keltské renesanci, kdy básníci, spisovatelé a další umělci, především v SZ Evropě, začali ve svých dílech čerpat z keltské tradice • W. B. Yeats, G. Russel, S. O‘Casey… • V 60. a 70. letech 20. století zjevně pod vlivem kontrakultury se čím dál větší množství pohanů začíná hlásit k druidství a vstupovat do existujících druidských řádů či zakládat nové Druidské řády a keltské oživení • 1963, Northfield, Minnesota – studenti Carleton College zakládají řád The Reformed Druids of North America (RDNA) jako žert namířený proti nařízení univerzity, že všichni studenti musí navštěvovat bohoslužby • Mnozí ale v aktivitách RDNA pokračovali i po dostudování • 1964 odštěpením z Ancient Druid Order vzniká Order of Bards, Ovates and Druids (OBOD) – dle vlastních slov největší druidská organizace na světě • 1983 odštěpením z RDNA vzniká Ár nDraíocht Féin (ADF) – dle vlastních slov největší novopohanská druidská organizace Stručný vývoj pohanství ve světě • 1875 – Theosofická společnost – Helena Blavatská • Starověko-filosoficko-esotericko-mysticko-orientálně-spirituální hnutí • HB je do značné míry zodpovědná i za uvedení východních nábožensko-filosofických konceptů do západního světa • Sedm ras a sedm podras – značný vliv na árijské hnutí v Německu • Guido von List (1848-1919) – rakouský okultista, ovlivněn theosofií, jeden z průkopníků ariosofie – germánské pohanství, árijská rasa, runy, svastika, okultismus... • V celé Evropě se rozvíjí etnické novopohanství – 1907 Německo, 1911 Litva, 1925 Polsko, 1926 Lotyšsko Stručný vývoj pohanství ve světě • Margaret Murray (1863-1963) – The Witch Cult in Western Europe (1921) >>> • Gerald Gardner (s přispěním A. Crowleyho? a později Doreen Valiente a dalších >>> • Wicca (40./50. léta 20. století) >>> v 60. letech exportována do USA Našinec, 21.2. 1941. Vlevo dole. Stručný vývoj pohanství ve světě • V USA výrazný rozvoj v 60. letech – založen např. Church of All Worlds v roce 1968 registrovaný jako oficiální církev, rozvíjí se ale i zájem o Germánské pohanství a Ásatrú • Od 70. let pohanství v USA výrazně ovlivněno ekologickým a feministickým hnutím, rozvíjí se tzv. Goddes spirituality – vzniká např. tzv. Dianická Wicca • Od 80. let v USA značné množství festivalů atp. a díky tomu mnoho různých poddruhů Wiccy a novopohanských směrů • V Evropě od 80. a 90. let, s rozšířením internetu a pádem Sovětského svazu další boom etnického pohanství Vývoj současného pohanství u nás • Signifikantní rozvoj až po revoluci, ale jistí „předchůdci“ už na přelomu 18. a 19. století • Bratrstvo věrníků nového náboženství slávského – Karel Slavoj Amerling 1839 • Společenství Triglav – 1934 • První užití pojmu „novopohanství“ v českých médiích – 16. dubna 1936 Vývoj současného pohanství u nás • Za první republiky kvetl hermetismus a díky činnosti spolků jako bylo Volné sdružení pracovníků okultních (zal. 1920), o sedm let později transformovanému ve spolek Universalia, a díky s ním spjatým osobnostem jako byl Pierre de Lasenic, Jan Kefer, František Kabelák či (později) Milan Nakonečný, bylo veřejnosti zpřístupněno množství magické a hermetické literatury. • Do roku 1989 však není dohledatelný žádný rozvoj novopohanských struktur Vývoj současného pohanství u nás • Po revoluci se objevilo množství literatury, včetně esoterické a novopohanské • Skutečný boom s příchodem internetu Zásadní publikace: • R. Buckland, Velká kniha čarodějnictví a magie a.k.a. „Velká modrá“. Česky poprvé 1998 • S. Cunningham, Keltská přírodní magie – Wicca. Česky poprvé 2002 Internet: • Xchat – místnosti jako „Magie“ či „Wicca“ Slovanské pohanství u nás • V současnosti Rodná víra, zal. 2000. • Počátky starší, vznikla spojením již existujícího Rodu Jarovíta a Rodu Mokoše. • Ve srovnání s jinými slovanskými zeměmi pozoruhodná absence výraznějšího zastoupení slovanského pohanství – v Rusku, Ukrajině, Pobaltí, Polsku či Slovensku je jedno z dominantních či ryze dominantní. Keltské pohanství u nás • Fascinace keltstvím u nás silnější než identita slovanská • Výrazně v kultuře, hudbě, living history • Např. 1994 – Keltoi, 1995 – Bratrstvo Keltů (pořádá např. festival keltské kultury Beltine), či Lugh (především výtvarné umění) • Oblibě se ale těší i keltský rekonstrukcionismus a především druidství – např. Druidové Boiohaema (2006) či Druidové Avronelle (sdružující studenty korespondenčního kurzu OBOD), do nedávna také protoháj ADF Klan Půlnočního stromu Germánské/severské pohanství u nás • V českém a slovenském prostředí má kořeny v krajněpravicové sféře, hnutí skinheads, atp. • 1998 – Fraternitas Ulfar – krátce po vzniku vplynula do >>> • 1999 – Heathen Hearts from Boiohaemum – zanikla 2008 • Dále Karpatští vlci či Dávný obyčej • Dnes spíše menší, lokální skupiny • Brothrjus Wulfe Pohanství římské a egyptské (kemetismus) u nás • Nova Roma (studium a obnova římské kultury, ne nutně náboženské) • 2007 – Per džeser achet Wicca u nás • Jakub Achrer a.k.a. Zahrada – první ordinovaný wiccanský kněz a autor první české publikace o Wicce (2005) • Podobně vlivný také Petr Gilar a.k.a. Eurik – „Eurikovy stránky o magii“ (http://magie.unas.cz) Pohanské organizace u nás • Od 2006 pobočka Pagan Federation International (PFI), 2012 rozkol >>> Česká pohanská společnost (nyní největší) • PFIcz po krátké době nečinnosti opět funguje • Bohyně.net • Pohanský kruh • Moravské pohanstvo • Podle SLDB2011 u nás žije 863 pohanů