Islámská nábožensko-právní tradice Kurz: Islám (RLKA08) Ústav religionistiky MUFF Brno PS 2017 Attila Kovács Sekundární zdroje  ANDERSON, J. N. D., Islamic Law in the ModernWorld, New York, NewYork University Press, 1959.  ARABI, Oussama & POWERS, David S. & SPECTORSKY, Susan A. (eds.), Islamic LegalThought: A Compendium of MuslimJurists, Leiden – Boston, Brill, 2013.  BEZOUŠKOVÁ, Lenka, Islámské rodinné právo se zaměřením na právo manželské, Praha, Leges, 2013.  CALDER, Norman, Islamic Jurisprudence in the Classical Era, Cambridge, Cambridge University Press 2010.  COULSON, Noel J., A History of Islamic Law, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2005.  GHAZALEH, Pascale (ed.), Held inTrust:Waqf in the Islamic World, Cairo,The American University in Cairo Press, 2011.  HALLAQ,Wael B., The Origins and Evolution of Islamic Law, Cambridge - NewYork, Cambridge University Press, 2005.  HALLAQ,Wael B., Sharīca:Theory, Practice,Transformations, Cambridge - NewYork, Cambridge University Press, 2009.  HATINA, Meir (ed.), Guardians of Faith in ModernTimes: cUlama’ in the Middle East, Leiden – Boston, Brill, 2009.  KAMALI, Mohammad Hashim, Principles of Islamic Jurisprudence, Cambridge, IslamicTexts Society, 2005.  KAMALI, Mohammad Hashim, Shari‘ah Law: An Introduction, Oxford, Oneworld, 2008.  MAKDISI, George, The Rise ofColleges: Institutions of Learning in Islam and theWest, Edinburgh, Edinburgh University Press, 1981.  MASUD, Muhammad Khalid & MESSICK, Brinkley & POWERS, David S. (eds.), Islamic Legal Interpretation: Muftis andTheir Fatwas, Cambridge – London, Harvard University Press, 1996.  MASUD, Muhammad Khalid & PETERS, Rudolph & POWERS, David S. (eds.), DispensingJustice in Islam: Qadis and their Judgments, Leiden – Boston, Brill, 2006.  MENDEL, Miloš & KOUŘILOVÁ, Iveta, Cesta k prameni. Fatvy islámských učenců k otázkám všedního dne, Praha, OÚ ČR, 2003.  OTTO, Jan Michiel (ed.), Sharia Incorporated: A Comparative Overview of the Legal Systems ofTwelve Muslim Countries in Past and Present, Leiden, Leiden University Press, 2010.  POTMĚŠIL, Jan, Šarīca. Úvod do islámského práva, Praha, Grada, 2012.  SAJOO, Amyn B., Muslim Ethics: EmergingVistas, London, I.B. Tauris, 2004.  SCHACHT, Joseph, An Introduction to Islamic Law, Oxford, Clarendon Press, 1982.  WALBRIDGE, Linda S., The Most Learned of the Shica, NewYork - Oxford, Oxford University Press, 2001. Formování islámské tradice  Procesy a techniky vytvářeni islámské nábožensko-právní tradice  Kodifikace a výklad Koránu  Vývoj, sbírky a výklad hadíthů  Geneze islámské nábožensko-právní tradice V rané islámském období ještě před vytvořením „islámských vzdělávacích a nábožensko-právních struktur”, již se našli tací kteří se věnovali výkladu: předříkávači / recitátoři (qári’, plur. qurrá’) a komentátoři Koránu, interpreti tratíce, „lidoví / veřejní” kazatelé (qáss, plur. qussás; wáciz, plur. wuccáz; mudhakkir) ŠARÍCA  Etymologicky: „stezka vedoucí k vodě“, pro muslimy je to norma pocházející od Boha, něco věcné, neměnné, co se stává známy zjevením, je Bohem inspirovaný a lidským intelektem rozpracovaný způsob života  Je súborem nábožensko-právních zásad a ne právním kodexom (tím je fiqh)  Šaríca je nejednou simplifikovaná, dezinterpretovaná a vulgarizovaná: islámofobie ji chápe jako barbarizmus a „systém zla“, islamizmus ji vnímá jako „všelék“ Podoby a vývoj islámské nábožensko-právní tradice Jsou tří hlavni oblasti šaríce:  I. dogmatika (caqída) nezpochybnitelné náboženské „pravdy“ zformované v Koránu  II. etika (ádáth) etické zásady kodifikované v Koránu (17:23-34) a prorocké tradici  III. normy lidského počínání samotná oblast islámských právních pravidel (fiqh)  I. islamská dogma (caqída) se dělí na „kořeny víry“ (usúl ad-dín) a „větvyviry“ (furúc ad-dín), „kořeny viry“ tvoří:  1. monoteizmus (tawhíd), víra v jednoho Boha „není boha kromě Boha“ jak to popisuje 112 súra K.: 1. Rci: „On Bůh je jedinečný, 2. Bůh sám o sobě věčný. 3. Neplodil a nebyl zplozen 4. a není nikoho, kdo je mu roven.“ Tawhíd se dělí na víru (ímán) a „činy“ (camal) a je protikladem „přidružovaní“ (širk, z toho mušrik „polyteista“)  2. víra v posvátné knihy (kitáb) Korán jako autentické slovo Boží  3. Proroctví (nubuwwa) a víra v proroky (od Adama k Muhammadovi), „a Muhammad je poslem Božím“ M. je prorok (nabí) a posel (rasúl)  4.Víra v anděly (al-malá’ika) stvořeni ze světla, vykonávají Boží vůli  5.Víra v predestinaci (al-qadar) a (boží) spravedlivost (cadl / cadála) i zodpovědnost za své činy  6.Víra v nesmrtelnou duši, den posledního soudu (jawm ad-dín) a zmrtvýchvstání (macád)  U šícitů k caqíde patří i víra v imámát (šícitská podoba nábožensko- politického vůdcovství) a imámy (neomylní náb.-pol. vůdcové komunity)  II. etika (ádáth) „vykonávat dobro a odmítat zlo“, hlavní etické zásady jsou založené na Koránu a dále rozvinuté v prorocké tradici, přičemž M. je prezentovaný jako vhodný příklad následování, ne však jeho konkrétní počiny, nýbrž hlavní zásady jeho počínání.  III. normy lidského počínání Patří to do oblasti islámského právního kodexu: FIQH – „pochopeni“, výklad, aplikace a rozpracování šaríce nábožensko-právními znalci Hlavními oblasti fiqhu jsou: 1. cibádát (vztah člověk - Bůh) povinnosti člověka vůči Bohu, patří sem pět pilíř ů víry (arkán ad-dín) 2. mucámalát (vztah člověk – člověk) je to oblastí rodinného, dědičného práva 3. cuqúbát (zákazy a příkazy) je to oblastí trestního práva  Fiqh pracuje s těmito klasifikacemi lidských činů (camalíját): fard / wádžib – povinnost mandúb – doporučené, „bohumilé“ věci mubáh – ambivalentní makrúh – odporné harám – zakázané, opozici je halál („povolené“, „správné“) vše ostatní základy fiqhu (usúl al-fiqh) jsou Bohem inspirované principy, zatím co další opcionální segmenty fiqhu (furúc al-fiqh), teda samotné právní postupy a pravidla jsou lidským výtvorem.  Ke kanonickým zdrojům práva patří: Korán hadíthy qijás – analogie idžmác – konsenzus  K nekanonickým zdrojům práva patří: cáda / curf – zvykové (napr. kmenové) právo camal – soudcovská praxe qánún – civilní zákonodárství (např. osmanské)  idžtihád objektivní, originální, inovativní a kreativní rozhodnutí založené na absolutním vlastním úsilí vysoko kvalifikovaného nábožensko-právního experta (mudžtahid), který má mimořádné osobní a odborné kvality. Ten na to aby rozpoznal základní principy práva používá  ra’j – samostatný názor (především v ranním islámském období)  istihsán – na základe racionálního úsudku založeném na cilla (ratio decindendi) rozeznat to co je dobré a následně to uplatnit  istisláh – veřejně prospěšné, sloužící „obecnému blahu“ (maslaha)  V opozici k idžtihádu jakožto „pozitivní inovaci“ stojí „nepřípustná novota“ (bidca)  Idžtihád byl poměrně běžně používaný v ranním období islámu, ale v sunnitském islámu v období 10. až 12. stol. „se brány idžtihádu uzavřely“. Dochází tomu postupně dle míry a druhu idžtihádu  Idžtihád bzl obnoven v sunnitském islámu reformními hnutími a mysliteli v 19. stol. a používají ho i některé islamistické hnutí  Šíciti idžtihád nepřestali nikdy používat  Paralelně s idžtihádem funguje prax „napodobňovaní“ (taqlíd), když v absenci potřebných kvalit a kvalifikace muslim (muqallid) se řídí příkladem mudžtahida.  Trestní právo I. hadd (plur. hudúd), tzv. koránské tresty (5: 33-38)  smilstvo (ziná), cizoložství a jiné sexuální prohřešky. sankce: bičování (100 ran), případně vyhnanství Acech (Indonésie)  falešné obviněni z cizoložství (qadhf), nebo podobných druhů smilnění, sankce: 80 ran  opilství (šurb al-chamr) jenom v případě, když lze dokázat, že dotyčný se opil z vlastní vůle, (platí i pro jiné omamné látky) sankce: 40, příp. 80 ran  krádež (sariqa) platí nad určitou hodnotou a jnom v případě, když lze dokázat, že ukradená věc byla řádně střežena, sankce: uťatí pravé ruky v zápěstí a v případě recidivistů amputace dalších končetin  loupežné přepadnuti (qatc al-taríq), sankce: smrt (ukřižovaní, statí)  odpadlictví od víry (ridda), sankce: v případě mužů smrť, u žen vězení a bičování než se nevrátí k islámu K udělení hadd trestů je nutné svědectví „spolehlivých a věruhodných svědků“, minimálně 2 a v případě ziná až 4 svědkové, kteří viděli i samotný akt, jinak by se tresty hadd nesměli vykonávat. II. Džináját (tresty za prohřešky proti životu a fyzické integritě)  Vražda: tresty se určují na základě míry provinění a rozlišují se 3 okruhy sankcí: pomsta – qisás (2: 178) výkupné – dija (4: 92) pokání – kaffára III. Taczír (menší provinění a tresty)  Ve většině muslimských zemí platí ne islámsky nýbrž civilní právní systém, který často byl vytvořený na základě západních (občas koloniálních) modelů, nebo jsou uplatňované jenom některé prvky islámského práva (např. dědičné a rodinné právo).  Islámské právo je více uplatňován (včetně trestního práva) v Saudské Arábii, Jemenu, Iránu, na území IS v Iráku, Súdáne, Mauritánii, Afganistane a v některých oblastech Pákistánu a Indonésie.  To co se obnažuje za „islámské právo“ je ale nejčastěji směsí prvků islámského a zvykového / kmenového práva.  V různých nábožensko-správních školách konkrétní podoby trestů a sankcí se různí. Islámské právo nehraje žádnou roli Jsou uplatňování jenom některé prvky islámského práva Islámské právo je uplatňované masívně (trestní právo) Kombinace islámského a zvykového práva Islámské nábožensko-právní školy (madhhab) Sunnitské:  hanafí – Abú Hanífa (z. 767)  málikí – Málik ibn Anas (z. 795)  šáficí – Muhammad ibn Idrís aš-Šáficí (z. 820)  hambalí – Ahmad ibn Hambal (z. 855) Šicítske:  džacfarí – Dzacfar as-Sádiq (z. 765) (usúlí a achbárí)  bátiní (ismácilovci, alaviti, nusajriti-alawiti, nizáriti)  zajdí Cháridžovská:  Ibádí Již od ranních dějin islámu se našli jedinci, kteří na základě svých znalostí tradice získali (nebo dělali nárok na) výsadní postavení mezi muslimy stali se veřejně uznanými interprety v záležitostech islámu.Takto „specializovaní muslimové“, postupně začali být označováni jako  culamá’ (sing. cálim) náboženský znalci  fuqahá’ (sing. faqíh) nábožensko-právní znalci Tradiční muslimské stanovisko je, že: „místo culamá’ (a fuqahá’) je hned za proroky a ještě před králi a vládci“ Náboženský a nábožensko-právní specialisté a jejich typologie  Došlo k tomu přesto, že v islámském učení – až na proroky – není prostředníka mezi člověkem a Bohem, teda neměla by se vytvářet privilegovaná skupina sprostředkovatelů, hierarchicky uspořádaná a centrálně organizovaná mocenská struktura podobná církvi.  V šícitské doktríně je to trochu jinak. Je tomu tak jako z důvodu výjimečného postavení šícitských imámů, ale taky proto, že nábožensko-právní specialisté sehrávají mnohem aktívnější roli u šícitů než u sunnitů.  Každá muslimská (i nemuslimská) politická struktura (panovník, stát, vláda apod.) se snaží vytvořit své vlastní kontrolní orgány a islámskou náboženskou hierarchii nebo instituce. I. příslušníci „islámských právních struktur” faqíh (plur. fuqahá’)  qádí – islámsky soudce v klasickém období qádíové vykonávali funkci obecného soudce pod vedením soudce soudců (qádí al-qudát), dnes to jsou soudcové „islámských soudních dvorů šaríce”, známe taky např. vojenské soudce (qádí al-askar) Qádí, Egypt, 13. stol. Osmanský qádí Jmenování Chulúd al-Faqíh za qádí, Ramalláh (PNA)  muftí – vykladač islámského práva, vydávající náboženskoprávně závazné stanoviska (fatwá, plur. fatáwin)  fatwá je konkrétní odpověď na konkrétní otázku: vydávající (muftí) odpovídá ptajícímu (mustaftí), Posudek ne rozsudek! Fatwá musí mít určitou strukturu a musí přejít verifikačním procesem.  Struktura fatwy: basmala, otázka, odpověď (od Koránu k vlastnímu názoru) „a Bůh zná nejlépe“ wa Alláhu cálim, datum, podpis. Je nutný verifikační proces. Může mít různé podoby od ústního vyjádřeni ke knižním sbírkám. Osmanské fatwy Mahmúd Šaltút (z. 1963) velký muftí Egypta a jeho fawá o šíci Dvě fatwy: o transplantaci orgánů (vydaná IS / Dáciš) a o fungování on-line sexshopu (vydaná palestinským Dár al-iftá´) Dár al-iftá´ al-misríja, úřad pro kontrolu vydávaní fatev, Káhira šejk Šawkí Ibráhím cAbd al-Karím cAllám, současný velký muftí Egypta a Dár al-ifrá´ On-line eFatwa je nejnovější podobou jak získat islámský posudek  šajch al-islám (tur. şeyhülislám, perz. šejch-ol-eslám), tento titul se začal udělovat pro nejvyšší náboženské představitele od 10.-11. stol. a stalo se to označením pro nejvyšší „duchovní” instanci v Osmanské říši. Ahmad at-Tajib, současný šejk (velký imám) al-Azharu MuhammadAmín al-Husajní (z. 1974), bývalý a MuhammadAhmad Husajn, současný velký muftí Jeruzaléma (a PNA) Velký muftí Sýrie Ahmad Badr ad-Dín Hassún II. příslušníci „islámských vzdělávacích struktur”  „učitelé“ (sing. mucallim, mu’addid, faqíh) jak nižších (kuttáb) a taky  „profesoři” (sing. mudarris) vyšších škol (madrasa / hawza), na různých úrovních (sing. mucid, mufíd, mutasaddir) a specializace (šajch al-hadíth, a iné)  kuttáb – „škola Koránu“ (základní poznatky, zejména pro děti), škola Koránu, Bitlis (Turecko) kuttáb, Irák 13. stol. kuttáb, Indonésie Děvčata a kluci ve škole Koránu na střeše mešity, India Šícitský plakát propagující vzdělávaní děvčat, Irák  madrasa (tur. medrese) islámská vyšší škola / „univerzita“ Ruiny mešity a madrasy v Harránu (Turecko) zal. v r. 745 umajjovským kalifem Marwánem II., fungovala zde pravděpodobně první „islámská univerzita“. Mešita a madrasa al-Qaráwíjín ve Fezu zal. v r. 859 Fátimou al-Fihrí, je nejstaršímu dodnes fungující univerzitou na světě. Bagdadské madrasy al-Nizámíja (zal. v r. 1065) a al-Mustansiríja (zal. v r. 1227) Mešita a madrasa al-Azhar v Káhiře zal. v r. 970  hawza (hawza cilmíja) šícitská vyšší „teologická“ škola / „univerzita“ Hawza cilmíja (imáma cAlího) v Nadžafu (Irák), zal .v r. 1054 Hawza cilmíja v Qomu (Irán), zal. v 10. stol., obnovena v r. 1922 Hawza cilmíja chwaharán (pro ženy) v Qomu, zal. v r. 1973 Šícitské náboženské instituce  Vznik šícitského „duchovenství“ je spojený působením šestého imáma Džacfara as-Sádiqa, který rozpracoval učení o funkci „sprostředkovatelů“ (ráwí).  Na rozdíl od svých sunnitských kolegů mají velké pravomoci, jsou oprávnění na základě Koránu a šícitské tradice samostatně rozhodovat pomocí idžtihádu.  Šícitský mudžtahid je aktívní znalec a interpret tradice a práva (jako legitimní soudce, hákim šarcí), je nositelem imámové autority (ná’ib al-imám). velký ájatolláh sejjid Rúcholláh Chomejní Běžný styk s věřícími v mešitách obstarávají nižší duchovní, kteří zpravidla nejsou mudžtahidové: mollá (arab. maulá, perz. taky píšnamáz) hudždžat al-islám (perz. hodždžat ol-eslám, důkaz, nebo argument islámu), střední pozice hudždžat al-islám sajjid Muqtadá as-Sadr radikální irácký šícitský duchovní  ájatulláh (perz. ájatolláh, Boží znamení), vysoko postavená autorita, nositele toho titulu mají právo na jednoznačné právně rozhodnutí, jejich fatwy jsou nezpochybnitelné a neodvolatelné. Jejich hlavní rolí je vést ummu za nepřítomnosti (gharjba) imámů a spravovat ji do jejich návratu (radža’). Nejvýznamnější z nich je  ájatolláh al-cuzmá („nejvyšší znamení Boži“) velký ájatolláh sejjid cAlí Chameneí, nejvyšší vůdce (rahbar) Iránu Velký ájatulláh je považován za  mardžic (plur. marádžic, „věrohodný pramen“), mudžtahida, který stojí v určitém období na čele šícitské hierarchie a tím aj celého (šícitskeho) společenství, jeho činy, výroky a názory platí za všeobecně následováníhodné.Taká osoba je  mardžic at-taqlíd (perz. mardžac-e taqlíd, „zdroj napodobňovaní“ resp. „vzor hodný následovaní“), jeho fatwy tvoří základ novely právního systému a jeho práce o problémech každodenního života (arab. risála ’l-camalíja, perz. risálat-e camalíja) mají sloužit jako praktická rukověť v každé situaci. Mardžac-e taqlíd stojív čele mudžtahídún a je i hlavním garantem odkazu imámů a samotného proroka Muhammada. Prostřednictvím názorů prvního mudžtahida se projevují názory neomylného imáma a aj jeho soudy se stávají nezpochybnitelné.V radikálním šícitském učení je považován za „imáma lidí“ jako Rúcholláh Chomejní. III. příslušníci administrativy mešit  „předmodlívač” (imám) a  „páteční” kazatel (chatíb) IV. správcové (mutawallí) islámských náb. nadací waqf (plur. awqáf) (či hubs nebo hubus, tur. vakif) Jsou tři druhy waqfu: rodinné, filantropické a náboženské. Často fungují u mešit a financují různé činnosti. Budova waqfu u Laleli camii, Istanbul Úpadek autority culamá’  Od 50. let 20. stol. oslabenou autoritu culamá’ začali čím dál tím více uzurpovat někteří „laický kazatelé“ z řad „islamských aktivistů“ a od 70. let, když nastává tzv. „islamský obrat“ náboženská a politická autorita a popularita těchto „nových“ náboženských aktivit se rapidně posilnila.  Dochází k fragmentaci islámské autority.  cUlamá’ ztrácejí monopol na sakrální autoritu, na které se začínají podílet aktivisté, politikové, učitelé ale i lékaři nebo inženýři a vojenský velitelé apod., kteří začali mluvit „ve jménu islámu“.  Přispělo to sice k větší pluralitě výkladu islámu ale také k nepřehledností a chaosu.