Islámský reformismus a islamismus Kurz: Islám (RLKA08) Ústav religionistiky MUFF Brno PS 2017 Attila Kovács Prameny  AL-BANNĀ’, Hasan, FiveTracts of Hasan Al-Bannā’ , Berkeley – London, University of California Press, 1978.  EUBEN, Roxanne L. & ZAMAN, Muhammad Qasim (eds.), Princeton Readings in IslamistThought:Texts and Contexts from al-Banna to Bin Laden, Prienceton, Princeton University Press, 2009.  FARAJ, MuhammadAbdus Salam, The Absent Obligation, Birmingham, Maktabah Al Ansaar, 2000.  KHUMAYNĪ, Rūh Allāh, Islam and Revolution.Writings and Declarations of Imam Khomeini, Berkeley, Mizan Press, 1981.  LAWRENCE, Bruce B. (ed.), Messages to theWorld:The Statements of Osama Bin Laden, London – NewYork,Verso, 2005.  QUTB, Sajjid, Milníky na cestě, Praha, Academia, 2013. Literatura  BARŠA, Pavel, Západ a islamizmus. Střet civilizací, nebo dialog kultur?, Brno, Centrum pro studium demokracie a kultury, 2001.  BERÁNEK, Ondřej & OTŘANSKÝ, Bronislav (eds.), Islámský stát: Blízký východ na konci časů, Praha, Academia, 2016.  BUREŠ, Jaroslav & ČEJKA, Marek & DANIEL, Jan, Muslimské bratrstvo v současnosti, Praha, Academia, 2017.  CARDINI, Franco, Chalífa a Západ: Kořeny terorismu a pokrytectví Západu, Praha, Vyšehrad 2016.  DEKMEJIAN, R. Hrair, Islam in Revolution: Fundamentalism in the ArabWorld, Syracuse - NewYork, Syracuse U.P., 1995.  EICKELMAN, Dale F. & PISCATORI, James P., Muslim Politics, Princeton - NewYork, Princeton University Press, 1996.  KEPEL, Gilles, Boží pomsta. Křesťané, Židé a muslimové znovu dobývají svět, Brno,Atlantis, 1996.  KROPÁČEK, Luboš, Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad, 1996.  KROPÁČEK, Luboš, Blízký východ na přelomu tisíciletí, Praha, Vyšehrad, 1999.  MENDEL, Miloš, Islámská výzva. Z dějin a součastnosti politického islámu, Brno, Atlantis, 1994.  MENDEL, Miloš, Džihád, Brno, Atlantis, 1997.  MENDEL, Miloš, Náboženství v boji o Palestinu.Judaismus, islám a křesťanství jako ideologie etnického konfliktu, Brno, Atlantis, 2000.  MENDEL, Miloš, S puškou a Koránem: Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Praha, Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2008.  MENDEL, Miloš, Dějiny Saudské Arábie, Praha, Nakladatelství Lidové Noviny, 2016.  ŤUPEK, Pavel, Salafitský islám, Praha, Academia, 2015. Islámský reformismus a islamismus  „temné století islámu“ – pojem orientalistů a „zachování“ zlatého veku – islámský pohled vnitřní krize a vnější impulzy (kolonializmus a pod.)  I. „aktivizmus“ / „intelektualizmus“ (aktivní podíl na dalším formování islámu) I.A islamismus / fundamentalismus I.B sekularismus / modernismus  II. tradicionalismus (následování „náboženství předků“) Islámské „sociální hnutí“  Wahhábizmus na Arabském poloostrově Muhammad ibn cAbd al-Wahháb (1703–1792) Puritanistický hambalovský vzdělanec, zničení předislámských tradicí a reforma Kitáb at-tawhíd (Kniha boží jedinosti) Spojeni se saúdskou dynastií a vznik státu  Sanúsíja – hnutí vycházející z myst. řádu v Libyi Muhammad Ahmad al-Mahdí (1844-1885) a jeho říše Nahda a islámsky reformizmus  Džamál ad-Dín al-Afghání (1838-1897)  Muhammad Abduh (1849-1905)  Muhammad Rašíd Ridá (1865-1935)  časopisy: al-cUrwá al-wuthqá al-Manár  Podobné hnutí v Indii (alighartské hnutí a sejjid Ahmad Chán) v Jemenu (Muhammad cAlí Šawkání) v Sýrii (cAbd ar-Rachmán al-Kawákibí) Islámský fundamentalismus / radikalismus a islamismus Pokus o definici islámskeho fundamentalizmu, relevance pojmů : „Politický islám“, islamizmus, integrizmus, atd.  MENDEL, Miloš, Islámska výzva, Brno, Atlantis, 1994, s. 41-43. „Co je to vlastně islámsky fundamentalismus? Tento pojem nemám příliš rád a nadále ho budu používat jen s ohledem na to, že v naší veřejnosti dostatečně zdomácněl a že koneckonců není po ruce žádný jiný pojem, který by popisovaný společenský jev vystihoval bezezbytku (...) V této knize budu pod pojmem fundamentalismus chápat mnohotvárný ideologický a politický trend ve společnosti islámských zemí, jehož nejniternějším rysem je propojit klasickou islámskou politickou teorii a její soudobé interpretace s víceméně spontánně vyjádřenou tendencí k opoziční politické činnosti a „nekonformnímu“ způsobu chování. Fundamentalismus je nesourodý a vnitřně bohatě strukturovaný projev života části v společnosti v dnešním islámském světě. Jde o široce prociťovanou touhu po návratu k mravně ryzím a osvědčeným „fundamentům“ při použití různých podob politické činnosti a celkového „okázale islámského“ společenského chování.“ MENDEL, Miloš, S puškou a Koránem: Pojmy a argumenty soudobého islámského fundamentalismu, Praha, Orientální ústav Akademie věd České republiky, 2008, s. 61-73.  KROPÁČEK, Luboš, Islámský fundamentalismus, Praha, Vyšehrad, 1996, pp. 31-32. „Fundamentalismus se zakládá na strohém přesvědčení o majetnictví pravdy.Vyznačuje se neúprosností, nesnášenlivostí a tvrdostí srdce. Z Koránu si účelově vybírá jen některá témata a symboly. Od morálněprávních úvah, zaměřených silně kriticky zvláště proti západním kulturním vlivům, přechází k tvrdému jednání proti jinak smýšlejícím. Kolísá mezi skutečnou religiozitou a radikálními kulturními projevy a tendencí ke zpolitizování. V jeho ideologickém poli se formuje užší proud politického islámu, islamizmu, s celospolečenskými cíli ustavení totalitního islámského řádu. V krajních polohách islamizmus sahá k násilí a projevuje se jako extrémismus či terorismus. Z hlediska islámu jde o heretické vybočení, o novodobé, násilně orientované sektářství.“  Hlavní témata - fundamentalizmus: návrat k „autentické“ tradici, k „základům“ nebo „autentické tradici“ - literarizmus: doslovný výklad Koránu - reinterpretace pojmů a tradice - puritanizmus: černo-bílé vnímaní etických, společenských, politických a náboženských norem - radikalizmus, sklony k totalitazmu a násilí - „společenská spravedlivost“ a „islámsky řád“ (an-nizám al-islámí) v podobě státního zřízení  Genealogie - kolonializmus a postkoloniální kritika - společenská krize - ztráta legitimity „sekulárních“ režimů  Historické udalosti - sovětská invaze Afganistanu - islámská revoluce v Iránu - zlysání nacionalizmu a levicových ideologií a následní „reislamizace“ islám ší‘itský radikalismus wahhábismus islamismus salafismus „džihádismus“ qutbismus  džihád („úsilí“) Povinnost muslima pečovat o individuální duchovní zdokonalování a posilování vlivu muslimské obce věřících. Rozlišuje se dž. velký (dž. duší neboli spirituální) a dž. malý (dž. tělesný neboli „svatá válka“). Dž. je druhem zápasu, boje nebo válečného stavu, který je zacílený k šíření nebo obraně islámu. V moderní islám. terminologii se výraz dž. objevuje ve spojení s osvobozeneckými válkami na územích a ve státech, kde žijí muslimové. Jako „svatou válku“, která zavazuje muslimy k účasti, může však dž. vyhlašovat pouze náb. autorita.Výzvy k dž. jako „svaté válce“ z úst polit. světských vůdců nelze chápat jinak než jako demagogii. „Džihádistické“ jsou militantní hnutí „přímé akce“ jako např. al-Qácida, Dáciš, Hizballáh apod. Hlavní směry a hnutí  Asociace muslimských bratří (Džamácat al-ichwán al-muslimín) Egypt: založení v r. 1928  Hasan al-Banná (1906-1949)  Sajjid Qutb (1906-1966) další vývoj, druhá a třetí generace muslimských bratří (Hasan Hubajdí, cUmarTilimsání a další), „Zvláštní aparát“ během II. Světové války a následní vznik Skupin „přímé akce“  at-Takfír wa ’l-hidžra (Obvinění z nevíry a odchod) veden Ahmad Šukrí Mustafá  Džamácát islámíjja cUmar cAbd ar-Rachmám  Seskupení al-Džihád cAbd as-Salám Faradž Zavraždenie prezidenta Anwár as-Sadáta v r. 1982 Muhammad Mursí a osudy bratstva v Arabskom jari  Sýrie (Sacíd Hawwá’, cAbd al-Fattáh Abú Ghubba) vztahy s režimem masakr v Hamá a Hims v 80. letech a současná syrská občanská válka  Jordánsko Front islámské akce (cAbd ar-Rachmán al-Chalífa, cAbd al-Latíf al-cArabíját, Isháq Farhán)  Palestina Hizb at-tahrír al-islámí (Strana islámského osvobození)Taqí ad-Dín an-Nabhání Hamás - Harakat al-muqáwwama al-islámíja (Hnutí islámského odboje) Ahmad Jásín, cAbd al-cAzíz ar-Rantisí, Chálid Maš’ál, Mahmúd az-Zahhár Džihád al-islámí fí Filastín (Islámsky džihád v Palestině) Fathí aš-Šiqáqí  Pakistán: Abú Alá al-Mawdúdí (1903-1979)  Turecko: anatolský reformní islám Said Nursi, Recep Tayyip Erdoğan, Fetullah Gülen a jiní Radikální šícitské směry a hnutí  Irán: „Islámská revoluce“ 1979 ájatolláh Rúholláh Chomejní a welájet-e faqíh vláda „duchovenství“, doslova: vláda „duchovního“, ájatolláh MahmúdTáleghání jako kritik a cAlí Šarícatí jako „teoretik revoluce“ „reformista“ Muhammad Chatámí a export revoluce, současné íránské „reformy“ a rahbar: cAlí Chamenei  Irak: Strana Dacwa a Muhammad Báqir as-Sadr a jiné šícitské hnutí v Iráku, umírněné a radikální: veliký ájatolláh cAlí as-Sistání a Muqtadá as-Sadr  Libanon: hnutí cAmal a Músá as-Sadr a současný vůdce: Nabíh Berrí hnutí Hizballáh a Hasan an-Nasralláh „Džihádizmus“ a globální islamistické hnutí  Afganistan a sovětské invaze „afgánští Arabové“ aTálibán cAbd Alláh cAzzám al-Qácida - „Základna“, zal. v r. 1988 v Afganistanu Usáma ibn Ládin (1957-2011) Ajman az-Zawáhirí (1951- ) Abú Muscab az-Zarqáwí v Iraku Dáciš – ad-Dawla al-islámíja fí ’l-cIráq wa ’š-Šám Islámský stát v Iráku a Levantě