Volodymyr Hošovskyj a jeho pojetí hudební slavistiky PhDr. Petr Kalina, Ph.D. 27.12.2017 Volodymyr Leonidovyč Hošovskyj U pramenů lidové hudby Slovanů. Studie z hudební slavistiky У истоков народной музыки Славян. Очерки по музыкальному славяноведению Editio Supraphon. Praha, 1976 25. 9. 1922, Užhorod – 30. 12. 1996, Lvov 40. léta – Praha: gymnázium a Karlova univerzita (slavistika, etnografie, evropské jazyky, arabština, přednášky z hudební vědy) 1961–1969 pracuje na lvovské hudební akademii V letech 1975-187 v Arménii – systém Univerzálního strukturně-analytického katalogu: strojové zpracování algorytmové formalizované analýzy hudebních textů Archetyp jedna z reálně existujících melodických variant analyzované písně; varianta, kterou lze pokládat za nejstarší a jež obsahuje základní prvky zkoumaného písňového typu Prototyp abstraktní model; teoretický předobraz melodických variant jednoho písňového typu, o němž lze předpokládat, že v lidovém hudebním myšlení může existovat jako potenciální písňová struktura V V V V V V V V V V V V V V V V A V V V V A V V V P Určujícím znakem pro sloučení písní do písňového typu je struktura jejich verše a rytmická forma v syntaxi (rytmická struktura a forma); v morfologii (melodická křivka, intervalové vztahy); ve fonetice (tempo, charakter a způsob zpěvu). Hudební dialekt – soubor charakteristických rysů hudebního folklóru určitého národa Projevuje se: Základní úkoly hudební slavistiky podle Volodymyra Hošovského: 1.Zjistit ve slovanské lidové hudbě jednak společné rysy, jednak kmenové a národní rozdíly; 2. Provést rekonstrukci písňových archetypů jako platformy staroslovanské lidové hudby a srovnávací analýzou jejich melodických variant určit zákonitosti hudebního myšlení Slovanů.