Aristotelés: Rétorika. Nauka o řečnictví a slohu • „Řekněme, že rétorika jest schopnost vypozorovati možnou přesvědčivou stránku každé jednotlivé věci. [ústřední reklamní idea] Neboť to není úkolem žádné jiné vědy. […] Avšak rétorika podle mého mínění jest umění, jež je s to takřka v každém daném případě vystihnouti, co je přesvědčivé. Proto také tvrdíme, že její vědní obor není omezen na zvláštní rod předmětů. • Dokazovací prostředky jsou jednak neumělé, přirozené, jednak umělé. Neumělými nazývám vesměs ty, jež jsme nepřipravili my, ale jež jsou již předem dány, na příklad svědkové, přiznání při vyšetřování, listiny a pod.; k umělým náležejí ty, jež mohou býti připraveny podle vědeckých pravidel a námi. A tak oněch prvních je třeba jenom užívati, kdežto ty druhé musíme sami vynalézti. • Dokazovacích, přesvědčovacích prostředků, jež se působí řečí, jsou tři druhy; buď tkví v řečníkově povaze, nebo ve způsobu, do jakého rozpoložení uvede posluchače [argumentační strategie: komparace, vyvracení, „očkování“, aj. + vyvolávání emocí: předváděním, provokací, asociací, vtipem, narativními metodami a hudbou; a doporučovatelem: odborníci, celebrity, laici], anebo konečně v řeči samé, která je působí tím, že je buď dokazuje, nebo se zdá, že je dokazuje. • Povahou řečníkovou se působí, je-li vylíčení řečí takové, že řečníka učiní hodnověrným [corporate identity, nástroje public relations]; neboť mravně dobrému muži věříme více a dříve jako vůbec ve všech věcech, […]. Avšak i toho účinku musí býti dosaženo řečnickým výkonem a nemůže býti výsledkem mínění, jež máme předem o řečníkovi, jaký jest. Neboť není tomu tak, jak někteří theoretikové řečnictví míní, kteří řečníkovu poctivost nepočítají k umění, jež by mělo vliv na přesvědčivost, nýbrž je to, abychom tak řekli, mravní povaha, jež téměř nejvíce rozhoduje, pokud se týče víry.“ (Rétorika, Kn.I, 1355) • „Je zřejmo, že opravdu vědecká rétorika zabývá se odůvodňováním. Odůvodňování pak jest druhem důkazu – neboť nejvíce býváme přesvědčeni tehdy, když něco pokládáme za dokázané -; řečnický důkaz jest však obecným úsudkem (enthyméma) a ten pak jest, prostě řečeno, nejvlastnějším dokazovacím prostředkem […] schopnost podle obecných představ vystihnouti to, co jest obecně uznáváno, jest také vlastností toho, kdo dovede pravdu sám nalézti.“ (Rétorika, Kn.I., 1355)