Obsah obrázku text, mapa Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Po 1890: estetizace reklamy Ornament, spotřeba a house style Uměleckoprůmyslový obrat – stylizace /ideoplastika - věcnost •1837 Normal School of Design (později Royal Collage of Art) •Walter Crane, The Bases of Design (Grundlagen der Zeichnung, 1901) https://archive.org/details/basesofdesignwal027521mbp •1853 South Kensington Museum (Odbor pro obchodní záležitosti, Board of Trade) •1891 Kelmscott Press (William Morris, 1834-96) • • • http://www.victorianweb.org/art/design/morris/3.jpg Walter Crane, plakát pro Champange Hau, barevná litografie, 1894 http://4.bp.blogspot.com/-la7Kij7T_CI/T1EWfFpA_jI/AAAAAAAALmk/cNlRTmOAErQ/s1600/champagnehau.jpg Uměleckoprůmyslový obrat – stylizace /ideoplastika - věcnost •1894 - Salon des Cent (Léon Dechampes) •1895 - Les Maîtres de l'Affiche •1897 – J. L. Sponsel, Das moderne Plakat. •https://archive.org/stream/bub_gb_SQ3nAAAAMAAJ#page/n5/mode/2up •Osnova „vývoje“: Japonsko, Francie, Anglie, USA, Rak-Uh.) •1905 – Dr. Hans Sachs zakládá Verien der Plakatfreunde, plakát jako nová forma umění • Related image Styl a jeho úlohy v reklamě Obsah obrázku text, kniha Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Beggarstaff Brothers 1894-1899 Utagawa Kuniyoshi: No. 30 Onodera Toemon Hidetome 小野寺幸右衛門秀富 / Seichu gishi den 誠忠義士傳 (Biographies of Loyal and Righteous Samurai) - British Museum Japonské barevné dřevořezy ukiyo-e a japonské tisky Detail v popředí Prázdná plocha Kompoziční principy (asymetrie) Rastr Arabeska http://www.greentour-kyoto.net/wp/wp-content/uploads/2011/06/hosomi1.jpg Image result for beggarstaff brothers „Joie de la vie“ á la Chéret Lázně v Luchon Slavnost květin, neděle 10. srpna 1890 Saxoléine – bezpečný petrolej (extra bílý, vonný, nevznítivý) Dudley Hardy (1867-1922), Londýn https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/Dudley_Hardy-To_Day.jpg Henri Marie Raymond de Toulouse-Lautrec-Monfa (1864 - 1901) Chanson réaliste Divan Japonais, 1892 Yvette Guilbert •Aristide Bruant (1851–1925) •chanson réaliste •https://www.youtube.com/watch?v=xdW0saVaOTI • •Á Mouline Rouge •Á la Bastille •Á Grenéve Suzanne Valadon •Louise Weber (1866–1929) alias La Goulue („nenasytná“) https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/85/Toulouse-Lautrec_-_Moulin_Rouge_-_La_Goul ue.jpg/220px-Toulouse-Lautrec_-_Moulin_Rouge_-_La_Goulue.jpg Obsah obrázku zeď, osoba Popis vygenerován s vysokou mírou spolehlivosti Obsah obrázku text, kniha Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Jeanne Beaudon alias Jane Avril (1868-1943) Obsah obrázku text, kniha Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Aubrey Beardsley (Anglie, 1872-1898) Related image https://uploads8.wikiart.org/images/aubrey-beardsley/poster-advertising-the-spinster-s-scrip.jpg!Ha lfHD.jpg William Bradley (1801-1857) USA • Beggarstaffs by Phil May, 1895.jpg William Nicholson and James Pryde Edward Gordon Craig Terry Ellen Děti, služky a okázalá spotřeba Old advertisement of the Dutch Chocolate Factory Van Houten. Circa 1910. Related image • https://architecturehereandthere.files.wordpress.com/2014/09/ft_imagem_36997_10351_19022014.jpg Thorstein Veblen (1857-1929): Teorie zahálčivé třídy, 1899, Univerzita v Chicagu Conspicious leisure (okázala zahálka) Conspicious consumption (okázalá spotřeba) Zástupná spotřeba : „soupeř … konzumuje zástupně za svého hostitele“ – s. 57 https://aashu021991.files.wordpress.com/2014/02/coca-cola-revives-sustains-ad.jpg „Rozsáhlá nadstavba průmyslové civilisace není vybudována na bohatých, kteří kupují jen to, co potřebují a jen tehdy, když to potřebují, nýbrž na těch, kteří touží po přepychu nad své poměry po prázdni.“ D. Sayersová (1933), UK TOUHA PO VRSTVĚ „…příslušníci jedné každé vrstvy přijímají za svůj ideál slušných životních podmínek životní styl, který je v módě v nejbližší vyšší vrstvě a svou energii upínají k tomu, aby svým životem tento ideál naplnili.“ T. Veblen (1899), USA Okázalá spotřeba neboli investování do pozice Majetek trofejí „rozvoj pedantické diskriminace v otázkách kvality“ (a značky) „Jak ale sestupujeme dolů po společenském žebříčku, záhy dospějeme na úroveň, na niž jsou závazky zástupné zahálky a spotřeby převedeny pouze na manželku.“ (s. 58) •Kampaň KB na lady kartu: •„Uloveno lady kartou“ („exkluzivní slevy“) • Žena pije a loví za muže: Tosca Alfonse Muchy http://www.udenap.org/Photos/s/sarah_bernhardt27.jpg Sarah Bernhardt jako Tosca (1887) Victorien Sardon 1. Obraz ženy jako : BOŽSKÉ pěvkyně Vášnivé a žárlivé MILENKY 2. Žena pozorovaným objektem (obdiv talentu, voyerství, touha po těle) 3. „Nebezpečná“ hrdinka: femme fatal 4. Prototyp secesního plakátu 5. Typický příklad přidané hodnoty a vazby na další významové systémy (Sarah Bernhardt) Image result for Rowntree's elect cocoa Image result for Harpers bazaar covers 1890s Image result for Harpers bazaar covers 1890s Edward Penfield (1866-1925) New Rochelle, New York • Image result for Edward Penfield ( Image result for jj gould J. J. Gould •Charles Dana Gibson 1867-1944) • • Image result for charles dana gibson advertising http://www.vintage-posters-france.com/images-Maitres-Affiches/frontRheadSunMaitre.jpg Louis Rhead (1857 Anglie-1926 USA) Image result for louis Rhead Ornament: „obecné principy rozvržení tvarů a barev“ Image result for grammar of ornament Obsah obrázku text, mapa Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti •Owen Jones (1809-1874), •Grammar of Ornament, 1853. • •Eugéne Grasset (1845-1917), •La plante et ses applications •ornementales, 1896. • •Stylizace přírodnin - analyticky pochopené formy • •https://archive.org/details/grammarornament00Jone •https://archive.org/details/planteetsesappl00Gras • • Eugéne Grasset (1845 – 1917) Portrait of Eugène Grasset, from Joseph Uzanne •Alfons Mucha (1860-1939) • •1894 plakát pro divadlo Théâtre de la Renaissance: Gismonda od Victoriena Sardoua (vytištěno u Lemerciera) • Alfons Mucha - 1894 - Gismonda.jpg Franz von Stuck (1863-1928), 1893 Charles Rennie Mackintosh, 1895 Peter Behrens, 1901 •"Tenkrát, za mé doby, byly zdi města Paříže – zrovna tak jak jiných měst – značně monotónní: spokojili se oznamovatelé s formou a tiskem jednoduchým, bez příkras. Pokud je známo, vedle malíře Chéreta byl jsem já, který si troufal osvěžiti nároží města afiší uměleckou – jediný. Hlavní pohnutkou mi bylo, že jsem chtěl použít publikačních výhod afiší, aby se i do nejširších vrstev obecenstva dostala možnost vidět a zajímat se o dílo umělecké. Byl jsem ovšem velmi bohatě odměněn – neboť vbrzku stala se afiš umělecky provedená nezbytností.„ •Zdroj: https://kultura.zpravy.idnes.cz/brnenska-vystava-odhaluje-jak-alfons-mucha-delal-reklamu-pe p-/vytvarne-umeni.aspx?c=A091016_123637_vytvarneum_jaz • Documents décoratif, 1901 Henry van de Velde a obalová strategie •Tropon (1898) •proteinový doplněn stravy Peter Behrens a house style Image result for aeg behrens