LITERATURA Základní (přehledová): Knobloch, Iva – Vondráček, Radim (eds), Design v českých zemích 1900 – 2000. Academia 2016. Hollis, Richard, Stručná historie grafického designu. Rubato 2014. Kolesár, Zdeno, Kapitoly z dějin designu. VŠUP v Praze 2006/2009. Jánská, Lenka – Staňková, Libuše – Císler, Jiří, Dějiny knižní kultury a grafického designu. 2. díl, Od průmyslové revoluce do současnosti. UQ Praha 2012. Historie reklamy a podpory prodeje. In TELLIS, G. J. Reklama a podpora prodeje, 2000, s. 27–41. Obrazové publikace: Šmidrkal, Pavel, Kolovrz. Starý reklamní plakát. Pelhřimov 2014. Pincas, Stéphane – Loiseau Marc, Dějiny reklamy. Taschen 2009. Weisser, Michael, Wirksam wirbt das Weib. Die Frau in der Reklame. Bild- und Textdokumente aus den Jahren 1827 – 1930. München 1985. Maryška, Christian, Kunst der Reklame. Der Bund Österreichisher Gebrauchsgraphiker von den Anfängen bis zur Wiedegründung 1926–1946. Pustet Wien 1998. To Praha ještě neviděla. Pražský zábavní plakát 1900-1930. Obecní dům Praha 2005. Kroutvor, Josef, Poselství ulice. Z dějin plakátu a proměn doby. Comet Praha 1991. Krist, Miloslav, Příběh novin. Obrazy z dějin periodického tisku v Čechách. Arena 2006. Černé umění za časů černé Ostravy aneb Tiskařství v průmyslovém velkoměstě. AMO 2015. Longauer, Ĺubomír, Vyzliekanie z kroja. Užitková grafika na Slovensku po roku 1918. Slovart 2013. Jackson Lears, Fables of abundance : a cultural history of advertising in America / UK - Knih. spol. věd T.G.Masaryka Praha. GOODRUM, Ch - DALRYMPLE, H. Advertising in America: The First Two Hundred Years. 1990. Příručky: Kubička, Roman – Zelinger, Jiří, Výkladový slovník – malířství, grafika, restaurátorství. Grada Praha 2004. Barták, Jan, Z dějin polygrafie. Votobia Olomouc 2004. Reifová, Irena a kol., Slovník mediální komunikace. Portál Praha 2004. Michálek, Ondřej, Magie otisku. Grafické techniky a technologie tisku. Brno 2016. Teorie: Magid, Václav: Teorie avantgardy v historických souvislostech (Předmluva). In: Bürger, Peter, Teorie avantgardy. Stárnutí moderny. Stati o výtvarném umění. AVU Praha 2015. Prokop, Dieter, Boj o média. Karolinum 2005; zejm. ss 198n a 236n. Reinhardt, Dirk, Von der Reklame zum Marketing. Geschichte der Wirtschftswerbung in Deutschland. Akademie Verlag 1993. Kämpfer, Frank, „Der rote Keil“. Das politische Plakat. Theorie und Geschichte. Berlin 1985. Berger, John, Způsoby vidění, (zejm. kpt. 7.) Labyrint Praha 2016. Prameny: Russel, T. H. (ed), Advertising. Methods And Mediums. Whitman P. C. 1919. Hubatová-Vacková, Pečinková, Pachmanová (eds.): Věci a slova (antologie textů). UMPRUM 2014. Schifner, Kurt, Deutsche Plakatkunst. Stimmen der Experten. Heidennau 1956. Mataja, V., Die Reklame. Leipzig 1920. Brabec, J. – Müller, E., Působivá reklama a jak ji psáti. Praha 1929. Brabec, Jan, Výkonná reklama. In: Encyklopedie výkonnosti III. Obchod, Praha 1933, str. 44-163. Funke, J.- Sutnar L. (red.), Fotografie vidí povrch. Praha 1935 (reprint Torst 2003) Rossmann, Z., Písmo a fotografie v reklamě. Olomouc 1938. Die Jugend Pan La Plum The Studio. Commercial Art. The Poster Das Plakat Die Reklame Die Gebrauchsgraphik. Typ. Typografia. ORO. Úspěch. Průkopník. aj. Období 1860–1914 (1914–18) Spielmann, Heinz, Das frühe Plakat in Europa und den USA. Bd. 1. Grossbritanien, Vereinigte Staaten von Nordamerika. Berlin 1973. Vošahlíková, P. - Štembera, P., Zlaté časy reklamy. Praha 1999. Kol. autorů, Vídeňská secese a moderna 1900-1925. MG Brno 2005; kpt.: Štembera, Petr: Plakát přelomu století ve Vídni; Sylvestrová, Marta: Ohlasy Vídně v plakátové tvorbě v Čechách a na Moravě. Vlčková, Lucie: Užitá grafika a dekorativní návrhy. In: Fronek, Jiří (ed.), Artěl. Umění pro všední den 1908 – 1935. Arbor vitae 2009. Český plakát 1890-1914. UPM Praha 1971. Německý umělecký plakát z přelomu století. Část 1. Mnichov 1890-1914. Liberec 1992. Monographien Deutscher Reklamekünstler. /on-line/ http://magazines.iaddb.org/periodicals/MON Štembera, Petr: Cestovní plakáty. In: Cesta na jih. Inspirace českého umění 19. a 20. století. Obecní dům Praha 1999, s. 283-288. Vlček, Tomáš, Praha 1900. Panorama Praha 1986. David Ciarlo, Advertising Empire: Race and Visual Culture in Imperial Germany. Henriette Väth-Hinz: Reklame-Kunst um 1900. Gießen: Anabas Verlag 1985 (Werkbund-Archiv 14), 195 S. Filip, Aleš – Musil, Roman, Mnichov zářící metropole umění 1870–1918. ZG Plzeň 2015. Wittlich, Petr, Alfons Mucha v Obecním domě. Praha 2000. Období 1918–1945 Štembera, Petr – Lawry, Nicholas : Czech Poster Between Wars 1918-1938. UPM a Czech center N.Y. 2001. Rousová, Hana, A(bs)trakce. Čechy mezi centry modernity 1918–1950. Nejen o vztazích volného a užitého umění. Arbor vitae 2015. Ladislav Sutnar – Praha – New York – design in action. Argo 2003. Zdeněk Rossmann. Horizonty modernismu. MG Brno 2016. Lahoda, V. (ed.), Zdenek Rykr (1900-1940). Elegie avantgardy. Praha 2000. Toman, Jindřich, Foto/montáž tiskem. Moderní česká kniha. Kant 2009. 63. Bulletin Moravské galerie 2007. Štembera, Petr: Reklamní plakát v Praze ve 30. letech. Vilém Rotter a jeho Atelier. In: 64. Bulletin MG Brno 2008. Paul Jobling, Advertising Menswear : Masculinity and Fashion in the British Media Since 1945. London 2014. On-line zdroje Kramerius www.jstor.org www.monoskop.org http://www.plakatkontor.de/ http://www.museumderdinge.de/ http://magazines.iaddb.org/