31. 10. Nový plakát z nového Německa • Mucha vs. Bernhard: od estetizace reklamy k pragmatismu, úloha „Umění“ • Nové tendence v Německu (Werkbund, Verein…, Berlínská škola, př. AEG, Manoli) • Realita podnikání (Schicht vs. Otta) • Válečná propaganda v rukou grafiků (Hohlwein, …Preissig) Verein der Plakatfreunde Dr. Hans Sachs Lucian Bernhard Ludwig Hohlwein Werkbund a diskurs o reklamní grafice jako o komunikantu mezi obchodníkem a zákazníkem Peter Behrens pozitivní ohlas Werkbundu v Praze 1913 – výstava typografie a plakátů (vlna Bernhardovy antikvy) Inzerce ve Zlaté Praze Schicht vs. Otta Vojtěch Preissig Srovnání stylů válečných plakátů a významové koncepce jednotlivých zemí, příspěvky a verbuňk: Německo: „Eisenmann“ Francie: rodina (a matka země) Preissig: z USA iniciace k odboji „Mor je!“ USA (a Anglie): apostrofa generála, strýčka Sama aj. obvyklé figury