Co je umělecké dílo? Úvod do uměnovědných studií Malé opakování  Esteticismus  Expresivismus  Kognitivismus ? 2 ?  Poznání  Krása  Emoce Malé opakování  M. Heidegger  O. Wilde  L.N. Tolstoj …hodnota umění spočívá… 3 …hodnota umění spočívá…  Ve zprostředkování morálních hodnot  V odhalování pravdy  V něm samotném Malé opakování 4 Malé opakování 5 Pojem „díla“ v uměníPojem „díla“ v umění 6 Pojem díla v umění  Pojem umění je širší než množina uměleckých děl  Existují umělecké „objekty“, jež nemají charakter „díla“ Umění  improvizovaný hudební koncert  performance  výtvarné „objekty“ Umělecká díla Pojem díla v hudbě  1537 vydal Nicolaus Listenius traktát Musica  opus perfectum et absolutum (dokonalé, uzavřené dílo)  písemná fixace skladatelem (notové písmo)  přetrvává po smrti skladatele UZAVŘENOST – FIXACE - TRVÁNÍ Charakteristiky uměleckého díla  Individuální, ve své struktuře neopakovatelný objekt.  Výsledkem činnosti, individuální práce tvůrce – tvorba.  Dílo osobní výpovědí tvůrce.  Umělecký tvar se vztahuje k druhovým normám (drama, román, symfonie)  Dílo uzavřeným celkem (začátek a konec v časových uměních, rám obrazu).uměních, rám obrazu).  Integrovaný celek  Informace určená pro recepci.  Nutnost písemné či hmotné fixace, jež je východiskem recepce či interpretace a recepce. (Lissa, Zofia: Nové studie z hudební estetiky, 1982) Co je součástí uměleckého díla?Co je součástí uměleckého díla? 10 Historická proměnlivost hranic díla  Přítomnost autora v díle…?  Přítomnost recipienta v díle…?  Přítomnost idejí v díle…? Přítomnost idejí v díle…?  Přítomnost světa v díle…? O čem je hudba?  Afektová teorie  Sturm und Drang – emocioanlita  Romantismus – hudba a absolutno 12  Hudební formalismus – hudba jako znějící pohybové formy (Eduard Hanslick: O hudební krásnu, 1854).  Expresionismus – výraz  Dodekafonie AutorAutor 13 Přístupy k problému DÍLO RECIPIENTAUTOR Přítomnost autora v díle  2. pol. 19. století  Hypolite Taine  Teorie 3 faktorů  Rasa, prostředí a doba 15 Rasa, prostředí a doba  Biografismus  Studium pramenů Dílocentrická interpretaceDílocentrická interpretace 16 Přístupy k problému DÍLO RECIPIENTAUTOR Dílocentrická interpretace  Lingvistický přístup  Důraz na formu  Opomíjení: 18  Opomíjení:  biografie  dějiny literatury  dějiny kultury  recepce díla Ruský formalismus  1915 – cca 1930  Roman Osipovič Jakobson  Peter Bogatyrev  Gregor Vinokurov 19  SYŽET (námět – kompozice)  FABULE (příběh / logicky a chronologicky uspořádaný syžet)  napětí mezi fabulí a syžetem  volba vhodné formy vyprávění  Film:  To co vidíme, to o čem víme, že se přímo děje ve filmu je syžet (příběh). Ale i předpokládáme, že se některé události už stali před příběhem nebo že se po příběhu pravděpodobně stanou, 20 nebo že se po příběhu pravděpodobně stanou, to je fabule. Všechny události, které jsou ve filmu uvedeny nebo jsou námi vyvozeny, to je fabule. Syžet je to, co ve filmu vidíme a slyšíme. Morfologie pohádky (Propp) 21 22 Dílocentrické intrepretace  od 20. – 30. let 20. století  Francouzský strukturalismus  Pražský lingvistický kroužek 23  Nový kriticismus (New Criticism) Fenomenologický přístupFenomenologický přístup 24 Fenomenologický přístup  Roman Ingarden: Umělecké dílo literární (1931)  Roman Ingarden: O poznávání literárního díla (1937)  Důsledné rozlišení mezi:  strukturou díla  reakcemi vnímatele reakcemi vnímatele  Ze struktury díla vylučuje:  autora, jeho prožitky a psychické stavy  prožitky, psychické stavy čtenáře  sféru předmětů a skutečností, které tvořily předobraz předmětů a skutečností v díle Artefakt a estetický objekt  Umělecké dílo  Artefakt – hmotné dílo a /   Estetický objekt – vzniká ve vědomí vnímatele (nehmotný)  Nedourčenost uměleckého díla (R. Ingarden) Nedourčenost uměleckého díla (R. Ingarden)  během aktu recepce dochází ke konkretizaci díla recipientem  struktura díla je „nedourčená“, obsahuje „bílá místa“  „Estetický objekt“  Kant  Mukařovský  Ingarden Vrstvy uměleckého díla literárního  R. Ingarden pro literární dílo rozlišuje:  vrstvu zvukové podoby slov  vrstvu významových celků  vrstvu znázorněných předmětností  vrstvu schematických aspektů (…nedourčenost…)  Zdůrazňuje jejich polyfonní vztahy mezi vrstvami Vrstvy uměleckého díla literárního Ne, tady není třeba zacpávat si uši alpským vodopádem. Zde jenom ticho listuje ve sbírce stínových kreseblistuje ve sbírce stínových kreseb málokdy rušeno, aby vyhlédlo a pozorovalo kloboučky deště pod okapem dur akordu ... Krom ticha jsou tu ještě dva. Aby se dočkal, přízrak musí jít sám k sobě. Ale génius je ustavičná přítomnost ... Vrstvy uměleckého díla  Květoslav Chvatík: Strukturální estetika (1994, 2001)  3 vrstvy díla:  předmětná (materiální/znaky)  významovávýznamová  vrstva smyslu – odkazuje mimo dílo ke kulturnímu a ideologickému kontextu 30 Recepční školyRecepční školy 31 Přístupy k problému DÍLO RECIPIENTAUTOR Recepční školy  od 60. let 20. století  Proměnlivost estetických objektů spjatých s tímtéž hmotným dílem (artefaktem)  Intersubjektivita je identita garantována:  Artefaktem  Sociálním charakterem struktury umění  Historičnost díla – dějiny recepce  Proces čtení  Produktivní recepce, Dialogické čtení  Implicitní čtenář Otevření díloOtevření dílo 34 Problematika otevřenosti uměleckého díla  Umberto Eco: Opera aperta (1962)  uzavřené dílo – středověké alegorie  symbolika fixována institucionálně  autorita pravidel čtení  proměna – až symbolismus 2. pol. 19. století  moderní umění Otevřenost díla  Otevřenost jako neurčitost komunikace  „estetická“ otevřenost  Explicitní otevřenost  Neomezená, ale ne libovolná interpretace Neomezená, ale ne libovolná interpretace  Empirický x modelový autor  Empirický x modelový čtenář Joyce: Finnegans Wake / část: Anna Livia Plurabella 37 Náhoda v hudbě  aleatorika – typ hudební kompozice využívající prvku náhody, americký skladatel John Cage (1912-1992) užíval označení „indeterminacy“  Karlheinz Stockhausen (1928-2007) – německý skladatel, klíčová osobnost tzv. seriální hudbyklíčová osobnost tzv. seriální hudby  Klavierstück XI (Klavírní kus č. 11) z roku 1956 – segmenty hrány v náhodném pořadí  Pierre Boulez (1925) – francouzský skladatel  Klavírní sonáta č.3 39 „Stará hudba“ 40 Raymond Queneau: Sto tisíc milionu básní 41