Umělecká kritika Úvod do uměnovědných studií Kritika - etymologie a významy  κρινω : rozlišuji, posuzuji, také zvolit, zkoumat, třídit, vysvětlit, soudem rozhodnout  Různé významy  Kantovy kritiky – „zkoumání principů a předpokladů“ Kantovy kritiky – „zkoumání principů a předpokladů“  kritika pramenů – „zkoumání pravosti“  kritika textová – „potvrzení autorství“  kritika umělecká – posuzování uměleckých jevů z hlediska jejich hodnoty či „uměleckosti“ Co je umělecká kritika?  Umění rozlišovat a posuzovat  Intelektuální aktivita…  …spočívající v usuzování  …a formulaci hodnotících soudů  Tyto soudy jsou…  …motivované a zdůvodněné!!!  Předmět hodnocení  Konkrétní umělecký počin, umělecké dílo (GER, CZE)  Kromě uměleckého díla i samotná teorie umění, programové záměry umělce… (UK, IT, FR) Kritický soud Potenciální hodnota Aktuální hodnota Interpretace Vztah estetické a umělecké hodnoty umělecká hodnota estetická hodnota umělecká = estetická hodnota estetická hodnota umělecká hodnota estetická hodnota umělecká hodnota Tradiční a konceptuální umění  Tradiční umění  Umělecké dílo – vyjádření krásy pomocí žánrových prostředků  Krása vnímána smysly a rozumem  Reprezentace (něčeho) krásným způsobem 6  Konceptuální umění  Rezignace na smyslovou stránku díla  Pro hodnotu díla je relevantní pouze myšlenka - koncept Orientace kritiky  Obrací se k publiku  Stojí mezí uměním a společností  Hodnotí se minulé i současné umělecké projevy (umělecká díla)projevy (umělecká díla)  Otázky:  Společenská funkce kritiky  Možnosti vědeckého zakotvení kritiky Umělecká kritika v sociálním poli autor kritik „mluvčím“ publika kritik veřejnost dílo kritik „vychovatelem“ publika Kritika jako aktivita v rámci uměleckého světa  Kritikové aplikují estetické systémy na specifická umělecká díla a dospívají k soudům o jejich hodnotě a vysvětlením toho, co jim tuto hodnotu dává. Takové soudy vytvářejí reputaci děl a umělců.  Distributoři a členové publika berou reputaci v úvahu, když se rozhodují, co podpoří emocionálně a finančně, a to ovlivňuje zdroje, které mají umělci k dispozici pro pokračování své práce. Funkce umělecké kritiky (Jan Vičar)  sdělovací  komunikační  hodnotící  formativní (inspirační)  výchovná  propagační  regulační (ideologická)  … Umělecká kritika a věda  Kritika:  Tvorba hodnotících soudů o umělecké hodnotě  Bezprostřední vazba na praxi  Subjektivita, intuitivnost, vcítění se  Souvislost s vědami: Estetika – estetická hodnota, estetické kategorie Estetika – estetická hodnota, estetické kategorie  Obecná teorie umění – umělecká hodnota  „Kritika“ kritiky  Úloha poznávacích soudů v kritice (analytická estetika) (!) Umělecká kritika samotná není „vědou“ protože v sobě zahrnuje i významnou subjektivní složku Problémy umělecké kritiky  Vzory (normy) vs. svoboda umělecké invence  Umělec jako génius  Poznámka: kritik obvykle hodnotí dílo podle určité sady estetických norem, ale už podle I. Kanta je umělecký genius ten, kdo překračuje stávají umělecké normy a utváří nové; kritik pak má složitou roli rozpoznat, zdautváří nové; kritik pak má složitou roli rozpoznat, zda porušení stávajících norem je projevem umělcovy neschopnosti nebo jeho geniality  Subjektivita  Subjektivní podíl (vkusový soud)  Objektivní podíl (kognitivní složka) Problémy umělecké kritiky  Vliv společenské autority a ideologie  Poznámka: politické elity, zvláště v totalitních systémech, rádi využívají uměleckou kritiku k ovlivňování uměleckého provozu a cenzuře a autocenzuře; „profesionální“ umělecká kritika totiž vytváří, ve srovnání s přímým zákazem, zdání svobody a diskuzezákazem, zdání svobody a diskuze  Nová umělecká díla  Nelze uplatnit měřítka z minulosti (!)  Často nefungují ani obecné normy (!) Problémy… a jejich řešení  Vědecká kritika  Ne-hodnotící  Interpretace (pozn. tedy spíše pochopit strukturu a kontext díla; jeho inovativnost apod., ale nepřidávat k tomu nutně hodnocení)  Historická a filologická/muzikologická/… analýza  Racionální řešení  Posuzovat umělecké dílo podle umělcova vlastních záměrů (pozn. a tedy spíše učit publikum, jak dílo vnímat a rozumět mu podle záměru autora)  Pozorování a popis + Vysoká múzická senzibilita (vkus) Analytická estetika  (estetika) jako teorie umělecké kritiky  …veřejně kontrolovatelné uvažování o dané věci…  Estetický soud: x je krásné 15  Estetický soud: x je krásné  Explikace pojmu krása (R. Niederle) – stupeň krásy:  K = (V1, V2, V3, …., Vn) norma kategorie Zrod umělecké kritiky  Umění předstupuje před publikum  Renesance (umělecké – odborné disputace)  Diderot (Salón, 1759) – laická kritika  Růst vlivu kritiky – Schiller, Goethe, Baudelaire… Z historie umělecké kritiky  Aristofanés  Umění předstupuje před publikum  Renesance (umělecké – odborné disputace; cca 1600 Monteverdi vs. Artusi)Monteverdi vs. Artusi)  Diderot (Salón, 1759) – laická kritika  18. století (Wincklemann, Herder, Lessing)  19. století: růst vlivu kritiky – Schiller, Goethe, Baudelaire… Z historie umělecké kritiky  Romantismus – kritika chce být sama uměním  Moderní umění – Eliot, Baudelaire, Kandinsky  Česká umělecká kritika: O. Fischer, A. Novák, F.X. Česká umělecká kritika: O. Fischer, A. Novák, F.X. Šalda Terminologie  Umělecká kritika  Criticism (ang.)  Kunstkritik (ger.) Kunstkritik (ger.)  Chudožestvennaja kritika (rus.)