Vkus Úvod do uměnovědných studií Vkus  anglicky taste  francouzsky goût  německy Geschmack  zvláštní (ne technická) schopnost souzení  Běžné užití pojmu vkus (1)  Schopnost vytříbeného estetického hodnocení  Osobní preference (!) Pojem vkusu  Subjektivní schopnost posuzovat a hodnotit objektivní kvality uměleckého díla  Vztah: jedince k uměleckému jevu/předmětu: porovnání vlastních estetických norem s kvalitami předmětu  Schopnost  pedagogické konotace Schopnost  pedagogické konotace  Norma vnímání  Normy tvorby Poznámka: Historicky, byl VKUS považován za člověku přirozenou vlastnost, kterou ale bylo možné/potřeba kultivovat a rozvíjet a to tak, že jste se učili vnímat, co je „krásné“ / esteticky hodnotné a zároveň jak „správně“ tvořit esteticky hodnotná díla; to co vlastně i dnes děje např. v rámci literární, hudební a výtvarné výchovy Vývoj pojmu  počátky diskuse Baltasar Gracián v 17. století  zralý muž prokazuje dobrý vkus tím, že věci posuzuje nezávisle na subjektivních klamech  vrchol v 18. století – senzualismus a morální filozofie v Anglii a Skotsku  Anthony Ashley-Cooper, Earl of Shaftesbury (1671-1713) – schopnost vnímat pravdu subjektivně v podobě krásyvnímat pravdu subjektivně v podobě krásy  Francis Hutcheson (1694-1746), Inquiry concerning Beauty, Order, Harmony and Design (1725) – člověk je nadán vnitřním smyslem pro krásu, harmonii a proporci  postupná emancipace  od vazeb na racionální poznání  opouštění analogie s morálními soudy  ve prospěch bezprostřednosti a smyslovému vnímání (!) David Hume (1711 – 1776)  Vkus – soubor preferencí  z části je to vrozená schopnost = CIT  lze ho ale kultivovat = ROZUM  Utváření vkusu Poznámka: Hume píše ještě před Kantem a vkusový soud nepostuluje jako samostatnou poznávací mohutnost (tak to činí až Kant). Proto chápe vkus jako 5 Utváření vkusu  Cit – Rozum (soud ) / Vnímatel – Dílo  Test času – co bylo shledáno vždy a všude libým  Norma – co mají díla, která prošla testem času, společného Poznámka:Test času je důležitý pojem moderní estetiky! A dodnes často (zvl. laiky) používaný. Proto chápe vkus jako kombinaci citu a rozumu. Immanuel Kant (1724 – 1804)  Kritika soudnosti 1790  „vkus je schopnost posuzovat krásno“  formulace teze o „estetické autonomii“  vkusový soud emancipován od vazeb na pojmy pravdy a dobradobra  „soud vkusu tedy není poznávacím soudem, není tedy logický, nýbrž estetický, a tím rozumíme takový soud, jehož motiv nemůže být jiný než subjektivní.“  „Zalíbení, které určuje soud vkusu, je zcela bez zájmu.“ Nezainteresované zalíbení estetického soudu stojí proti zalíbení, jež je spojeno se zájmem, což je zalíbení v příjemném nebo zalíbení v dobrém. (!) Immanuel Kant  vkusový soud  subjektivní soud s obecnou platností (sensus communis)  meze aplikovatelnosti vkusového soudu  Formálnost – poznámka: to znamená, že podle Kanta není předmětem vkusového soudu obsah, ale pouze forma věci (díla)  Vázaná krása – poznámka: jak jsme si už říkali, kromě krásy samostatné se často setkáváme s „kontaminací“ vkusového soudu jinými hodnotícími hledisky, které ale neumíme nebo nechceme z hodnocení vyloučit (užitečnost, technická funkčnost apod.) a mluvíme pak o kráse vázané  Vznešeno – poznámka: velmi zjednodušeně a nepřesně řečeno, přestože je vznešeno jednou z estetických kategorií, nelze na něj aplikovat vkusový soud, tak jak ho Kant definoval, protože se podle něj hodnocení vznešena řídí jinými zákonitostmi než krása; vznešeno zahrnuje i pojem kvantity, není o hře obrazotvornosti, není nutně vázáno na formu a tedy není ani vyjádřením účelností)  pozn. role uměleckého genia  poznámka: pro Kanta je umělecký genius zjednodušeně ten, kdo překračuje stávající normy vkusového soudu a utváří nové (které jsou následně jako vkusové normy akceptovány) Hodnocení umění  Antika, středověk  poznámka: zde pojem vkusu a vkusového soudu vůbec neexistoval – estetické hodnocení bylo založeno na předpokladu jeho objektivity, která se řídila vnějšími normami vs.  Moderní umění (až zde se pojem vkusu objevuje!)  Proměna norem vkusu (tzn. co tvořilo „obecnou normu vkusu v dané době)  Klasicismus: vznešeno, uměřenost, konvence  Romantismus: přirozenost, ale také velké lidské ideje (věrnost, svoboda, hrdinství)  20. století: moderní, aktuální, nové Další vývoj užívání pojmu  v 19. století ztrácí pojem vkusu na významu v estetickém diskursu  v Hegelově estetice nehraje pojem vkus žádnou významnou roli, problematika umění je diskutována primárně ve vztahu k poznáníprimárně ve vztahu k poznání  v dobových definicích se během 19. století posilují konotace související s věděním, především historickým  „vkusový“ soud vzdělaného gentlemana-amatéra je tak modelově nahrazován soudem historika umění. (!) 20. století  Člověk mající vkus… (2) poznámka: toto je druhý způsob, jak se pojem vkusu používá v běžném jazyce, a to buď:  …jako člověk mající vysokou múzickou/estetickou senzibilitusenzibilitu  …nebo jako znalec umění  neposuzuje podle neměnných norem  schopnost rozpoznat krásu a kvalitu UD (v rámci určité umělecké kategorie a estetické normy) (!) Pojetí vkusu  normativní – vkus dobrý a špatný, převládá v estetice  relativistické – sociologické pojetí, vkus jako relativistické – sociologické pojetí, vkus jako preference určovaná vztahy a sociálním kontextem – operacionální definice (!) Sociologické pojetí vkusu  Pierre Bourdieu (1930-2002)  La distinction. Critique sociale du jugement (1979)  Vkus je získaná schopnost (tedy ne vrozená, jak byl přesvědčen Hume, Kant…)  „Ten, kdo neovládá specifický kód (pozn. normy vkusu), se cítí ztracen v chaosu zvuků a rytmů, barev a čar bez pocitu harmonie a smyslu celku.“ (Distinction)  Vzdělání a kulturní kapitál – poznámka: základní způsob, jak se vkusový soud utváří, je prostřednictvím učení se v rodině, ve škole, v kolektivu – jako celé vzdělání je součástí tzv. kulturního kapitálu, který společně s kapitálem ekonomickým určuje postavení člověka ve společnosti (to je zásadní novinka v sociologii, protože do té doby byla sociální pozice odvozovaná téměř výhradně od kapitálu ekonomického a to se ukázalo jako nefunkční pro vysvětlení celé řady společenský jevů) (!) Sociologické pojetí vkusu  Elity, lidovost – poznámka: P. Bourdieu upozornil na to, že vkus slouží společenským elitám k tomu, aby se odlišili a udržovali odstup od mas – lidových vrstev (tzn. že to, že si osvojíte v elitní rodině určité normy vkusu, vám následně umožňuje se pohybovat v určité „společnosti“, která pro je pro lidi, kteří si tyto vkusové normy neosvojili nesrozumitelná, nepřístupná a sami by v ní často působili směšně) Móda  Běžný, rozšířený vkus  Módním se může stát i jen určitý styl, žánr, námět  Pro přijetí určité módy konkrétním člověkem je důležitá: 14 důležitá:  Skupinová identifikace (do jaké skupiny chce „zapadnout“)  Obdiv a obliba idolů a vzorů, kteří jsou napodobování  Klíčový pojem je zde: napodobování  Móda zahrnuje estetické a mimoestetické prvky