Populární kultura Úvod do uměnovědných studií Malé opakování  Jak vysvětlíte (jaký je vztah mezi) pojmy  Společnost  Kultura  Civilizace Pojetí kultury u J. G. Herdera 2  Pojetí kultury u J. G. Herdera  Pojetí kultury u E. B. Tylora  Proces civilizace podle N. Eliase  1 rostoucí … a ….  2 …-geneze, …-geneze Malé opakování  Sapir-Wharfova hypotéza  (Kulturní) šovinismus  Spojte jména a pojmy: 3  Spojte jména a pojmy:  Marx Freud Huizinga  Tabu Hra Práce 4 Populární nebo lidová?  Populární  Populus (lat.) – lid  Popular (eng.)  Lidová 5  Folk (eng.)  folklór Základní pojmy  Lidová kultura (folk culture)  Populární kultura (popular culture)  Masová (nízká?) kultura  Vysoká kultura Vysoká kultura  LIDOVÁ KULTURA 7 8 9 Tradiční lidová kultura  Nehmotná  Folklór  Lidová religiozita  Obyčejové tradice  Kalendářní  Životní cyklus 10  Životní cyklus  Oslavy a slavnosti (skupiny)  Lokální slavnosti Tradiční lidová kultura  Hmotná  Zaměstnání a zdroje obživy  Dům/obydlí  Oděv  Strava Doprava 11  Doprava  Obchod a trh  Výtvarná kultura Ideální typ folklóru  Kultura jednotlivých lokálních komunit v tradiční společnosti  Vazba na každodenní život  Nejsou striktně odděleny role umělce a publika Nejsou striktně odděleny role umělce a publika  Výrazně lokální charakter  Není mediálně zprostředkována – orální tradice  (není masová) Obřady a rituály  Bobby Alexander – 2 stránky rituálu:  představení  proměna  Catherine Bellová  rituál jako pragmatický kompromis mezi úplností a 13  rituál jako pragmatický kompromis mezi úplností a jednoduchostí  3 teoretické přístupy ke zkoumání rituálu:  jako výraz paradigmatických hodnot smrti a znovuzrození  jako mechanismus přivedení jedince do společenství a založení entity  jako proces za účelem společenské přeměny, katarze, ztělesnění symbolických hodnot, vymezení povahy toho, co je skutečné Rituál a divadlo  Rituál  Účinnost  Důležitější je to, co má nastat  Změna vědomí  Divadlo  Zábava  Důležitější je to, co je teď  Sebekontrola 14  Publikum se účastním  Publikum věří tomu, co dělá  Kolektivní kreativita  Publikum přihlíží  Publikum oceňuje, hodnotí  Individuální kreativita Bowie: Antropology of Religion Obřady a rituály  Intelektualistická škola (Mircea Eliade, Robin Horton)  Rituál je novou realizací, novým zpřítomněním prvopočátečního mýtu, neboť nepřetržitě uvádí minulost do přítomnosti.  Náboženství a rituál jako explikativní prostředky. 15  Symbolisté (Clifford Geertz, Marice Bloch)  Zajímali se o výrazovou, tedy expresivní hodnotu rituálu  Kritika (Horton) – přílišná redukce, popření moci rituálů.  POPULÁRNÍ KULTURA 16  POPULÁRNÍ KULTURA Karneval 17 Na cestě k (moderní) populární kultuře  Karneval v kultuře středověkého světa  Proces transformace společnosti v moderní době  Znaky „moderní“ populární kultury 18  Znaky „moderní“ populární kultury Karnevalová kultura (populární kultura)  Michail Michajlovič Bachtin (1895-1975) – ruský literární historik.  Téma – „lid smějící se na náměstí“.  3 formy karnevalové kultury:  obřadní a mimetické formy (slavnosti karnevalového typu)  slovesná smíchová díla včetně parodií  různé formy a žánry familiární pouliční mluvy (nadávky, dušování, zapřísahání, lidové kletby atd.) Základní rysy karnevalu  silný prvek hry  nezná dělení mezi účinkující a diváky (karnevalu se nepřihlíží, karneval se prožívá) – protiklad k divadlu – reálná forma samého života.  svátečnost – karneval jako dočasné osvobození od panující pravdy a stávajícího řádu, dočasné zrušení všech hierarchických vztahů, privilegií, norem a zákazů – logika „naruby“, převrácení hierarchie  Binární opozice: oficiální – karnevalová kultura 21 Karnevalový smích  sváteční  všelidový – smějí se všichni, „smích světa“  univerzální – míří na všechno a na všechny (včetně samých účastníků karnevalu) – tím se liší od moderní satiry, kde satirik stojí mimo vysmívané.vysmívané.  ambivalentní – veselý, radostný a zároveň výsměšný, odmítá a utvrzuje, pohřbívá a ohrožuje  video 23 Procesu modernizace  Urbanizace  Nelokální charakter  Konfrontace s „vyšší“ kulturou  Technický rozvoj  Postupné zprostředkování médii  Zmasovění Zmasovění  Proměna světa práce  Volný čas  Proměna času  Rodina, tradice Charakteristiky populární kultury  Určená k masové spotřebě  Disponuje vlastními „novými medií“  Snadná poživatelnost  Deformace původních kulturních rysů (spotřeba, trh) B. Pascal (1623 – 1622) 25  B. Pascal (1623 – 1622)  Nudu považuje za specifikum lidské existence. Lidé vnitřní puzení ke klidu.  Když ale dojdou klidu, jsou konfrontování v mysli svou vlastní smrtelností, což je jim nepříjemné.  Proto nás to také stále nutí k rozptýlení, a dlouhou chvíli neseme velmi špatně. Vyšší a nižší kultura (?)  V čem je vlastně rozdíl?  Forma, Žánr, Obsah… (?)  Charakteristika nízké kultury (U. Eco)  Cena  Emoce  Test času Teorie populární kultury - hlaví školy  Frankfurtská škola  T.W Adorno, M. Horkheimer  Politická ekonomie  A. Gramsci, S. HallA. Gramsci, S. Hall  Hegemonie, Ideologie  Strukturalismus a sémiologie  U. Eco, R. Barthes Populární kultura a kulturálních studií  Teorie populární kultury je jiným pohledem na principiálně stejný okruh fenoménů, jako je teorie masové kultury:  teorie masové kultury zpravidla vidí masy jako pasivní příjemce sdělení produkovaných kulturním průmyslem,  teorie populární kultury zdůrazňuje aktivní, kreativní roli společenských „aktérů“, kteří produkují kulturní významy masově distribuovaných textů. Ideologické předpoklady pojmu populární kultura v kulturálních studiích  „Populární kultura je vytvářena podrobenými lidmi v jejich vlastním zájmu ze zdrojů, které také kontradiktorně slouží ekonomickým zájmům těch, kteří vládnou. Populární kultura je vytvářena zevnitř a zespodu, nikoliv vnucována zvenku či shora, jak se domnívali teoretikové masové kultury.“ (John Fiske: Reading the Popular, London 1989, s. 2)s. 2)  Pojem populární kultura je v kulturálních studiích obvykle vázán na marxistická či výrazně levicová politická a ideologická východiska.  Bývá líčena jako „kultura resistence“. Pojem subkultura  Označuje specifickou kulturu skupiny lidí, kteří sdílejí zvláštní hodnoty a normy, v nichž se rozcházejí s majoritní či dominantní kulturou či společností.  Antropologický pojem kultura je východiskem – vztahuje se k celku způsobu života.  V pohledu kulturálních studií často subverzivní rysy, V pohledu kulturálních studií často subverzivní rysy, opozice.  Sféra tvorby autentických významů a hodnot, jež jsou pak korumpovány masovou kulturou. 31 Literatura v češtině  Primární texty:  Bachtin, Michail Michajlovič: François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha 1975, 2007.  Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha 1995. Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha 1995.  Volek, Jaroslav: Heslo „Populární kultura“. http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Heslar/popularni_kultura.ht m