Co je umělecké dílo? Úvod do uměnovědných studií Pojem „díla“ v uměníPojem „díla“ v umění 2 Pojem díla v umění  Pojem umění je širší než množina uměleckých děl  Existují umělecké „objekty“, jež nemají charakter „díla“ Umění  improvizovaný hudební koncert  performance  výtvarné „objekty“ Umělecká díla Pojem díla v hudbě  1537 vydal Nicolaus Listenius traktát Musica  opus perfectum et absolutum (dokonalé, uzavřené dílo)  písemná fixace skladatelem (notové písmo)  přetrvává po smrti skladatele UZAVŘENOST – FIXACE - TRVÁNÍ AutorAutor 5 Přístupy k problému DÍLO RECIPIENTAUTOR Přítomnost autora v díle  2. pol. 19. století  Hypolite Taine  Teorie 3 faktorů  Rasa, prostředí a doba 7 Rasa, prostředí a doba  Biografismus  Studium pramenů Dílocentrická interpretaceDílocentrická interpretace 8 Přístupy k problému DÍLO RECIPIENTAUTOR Dílocentrická interpretace  Lingvistický přístup  Důraz na formu  Opomíjení: 10  Opomíjení:  biografie  dějiny literatury  dějiny kultury  recepce díla Dílocentrické intrepretace  od 20. – 30. let 20. století  Francouzský strukturalismus  Pražský lingvistický kroužek 11  Nový kriticismus (New Criticism) Fenomenologický přístupFenomenologický přístup 12 Fenomenologický přístup  Roman Ingarden: Umělecké dílo literární (1931)  Roman Ingarden: O poznávání literárního díla (1937)  Důsledné rozlišení mezi:  strukturou díla  reakcemi vnímatele reakcemi vnímatele  Ze struktury díla vylučuje:  autora, jeho prožitky a psychické stavy  prožitky, psychické stavy čtenáře  sféru předmětů a skutečností, které tvořily předobraz předmětů a skutečností v díle Artefakt a estetický objekt  Umělecké dílo  Artefakt – hmotné dílo a /   Estetický objekt – vzniká ve vědomí vnímatele (nehmotný)  Nedourčenost uměleckého díla (R. Ingarden) Nedourčenost uměleckého díla (R. Ingarden)  během aktu recepce dochází ke konkretizaci díla recipientem  struktura díla je „nedourčená“, obsahuje „bílá místa“  „Estetický objekt“  Kant  Mukařovský  Ingarden Vrstvy uměleckého díla  Květoslav Chvatík: Strukturální estetika (1994, 2001)  3 vrstvy díla:  předmětná (materiální/znaky)  významovávýznamová  vrstva smyslu – odkazuje mimo dílo ke kulturnímu a ideologickému kontextu 16 Recepční školyRecepční školy 17 Přístupy k problému DÍLO RECIPIENTAUTOR Recepční školy  od 60. let 20. století  Proměnlivost estetických objektů spjatých s tímtéž hmotným dílem (artefaktem)  Intersubjektivita je identita garantována:  Artefaktem  Sociálním charakterem struktury umění  Historičnost díla – dějiny recepce  Proces čtení  Produktivní recepce, Dialogické čtení  Implicitní čtenář Otevření díloOtevření dílo 20 Problematika otevřenosti uměleckého díla  Umberto Eco: Opera aperta (1962)  uzavřené dílo – středověké alegorie  symbolika fixována institucionálně  autorita pravidel čtení  proměna – až symbolismus 2. pol. 19. století  moderní umění Otevřenost díla  Otevřenost jako neurčitost komunikace  „estetická“ otevřenost  Explicitní otevřenost  neomezená ale ne libovolná interpretace neomezená ale ne libovolná interpretace  Empirický x modelový autor  Empirický x modelový čtenář 23 Raymond Queneau: Sto tisíc milionu básní 24 Umělecké dílo jako znak Několik pojmů ze sémiotiky Úvod do uměnovědných studií Co to je? 26 27 Co je to znak?  Scholastika: „něco,“ co zastupuje něco jiného  (sv. Augustin): „něco,“ co kromě svého působení na (naše) smysly působí i na (naši) mysl [ukazujíce na něco mimo sebe] 28  (Mukařovský): Znak je smyslovou realitou, jež se vztahuje k jiné realitě, kterou má vyvolávat  Mukařovský: Umělecké dílo jako znak, 2008.  Znak = uspořádaná dvojice  označujícího (I) a označovaného (Y)  Znak = (I, Y) Typologie znaků (Ch. Peirce)  Ikon 29 Haf haf! <štěkot> Typologie znaků (Ch. Peirce)  Index Kouř Zvýšená teplota 30 Zvýšená teplota Haf haf! Typologie znaků (Ch. Peirce)  Symbol 31 32 33 Věda o znacích  Charles William Morris (1901-1979)  Sémiotika – věda o znacích  σημειον – znak, označení  3 dimenze vědy o znacích 34 3 dimenze vědy o znacích  Sémantika  Syntaktika  Pragmatika Trocha teorie  Charles Sanders Peirce  (1839 – 1914), USA  Ferdinand de Saussure  (1857 – 1913), Švýcarsko 35 (1857 – 1913), Švýcarsko  Gottlob Frege  (1848 – 1925), Německo Pojetí znaku - PEIRCE interpret 36 označující referent  význam se konstituuje v hlavě interpreta  …vzhledem k interpretovi  „subjektivita“ Pojetí znaku - FREGE smysl (pojem) 37 označující označované  smysl – objektivní význam  realismus  „platónské ideje“ Umělecké dílo jako znak  (JM): Podobně jako jazyk má i umělecké dílo povahu znaku; tím se liší zejména od „výrazu“ (exprese)… umělecké dílo nelze identifikovat s duševním stavem jeho původce ani s žádným s duševních stavů, které vyvolává u subjektů, které je vnímají…  (JM): Znakem se jeví umělecké dílo: 38  ve svém vnitřním složení  ve svém vztahu ke skutečnosti  ve vztahu ke společnosti  ve vztahu ke svému původci  ve vztahu ke svému vnímateli 39 40 Problém identity  (JM): Dílo existuje plně pouze v procesu interpretace  Otázka identity díla  TYPE / TOKEN 41  TYPE / TOKEN (TYPE) 42 TOKEN 43 TOKEN / …TYPE (?) 44 Několik pojmů z oblastí sémiotiky umění  Ikoničnost umění  Realistická média 45  Ostenze