Antonio Baglioni Charakteristika: zpěvák, pedagog a skladatel Datum narození/zahájení aktivity: pravděpodobně okolo roku 1784 Datum úmrtí/ukončení aktivity: pravděpodobně okolo roku 1803 Italský tenorista a pedagog zpěvu, jehož umělecká činnost je započatá mezi léty 1780 – 1790 a poslední zmínky jsou z doby kolem roku 1803. S jistotou nelze mluvit o rodině Antonia Baglioniho, jehož příjmení bylo v tehdejší itálii v pěveckých kruzích více než četné. Je tedy možné, že je Antonio jedním z příbuzných nejznámějšího Francesca Baglioniho – pravděpodobně syn jedné z jeho dcer, na což odkazuje korespondence Antonia Salieriho. Baglioniho dlouhá působnost ve společnosti impresária Guardasoniho a náročnost pěveckých partů, které mu byly svěřeny, či pro něj přímo složeny – Mozartovy opery – dokládá jeho úspěch a pěveckou techniku, které byly v různých dokladech chváleny i kritizovány. Antonio Baglioni ztvárnil při premiéře roli Don Ottavia v Mozartově opeře Don Giovanni a o čtyři roky později Tita v La Clemenza di Tito. Jeho úspěch odráží délku svého působení v operní skupině Domenica Guardasoniho, pod jehož vedením spolupracoval se souborem zhruba od roku 1787 do roku 1795 (nebo počátkem roku 1796), jako první tenor Guardasoniho společnosti v Praze, Lipsku a Varšavě. Za tuto dobu své působnosti v jeho společnosti zpíval v operách La donne Fanatiche, Le contessa di Novaluna, L’amor constante či Ilcapriccio drammatico na hudbu Giuseppa Gazzanigy a libreto Giovanni Bertatiho. Dalším z důležitých rolí bylo ztvárnění Colloarda v La Molinara Giovanni Paisielliho, jež pravděpodobně zpíval při premiéře v Neapoli, Varšavě i v Praze. Antonio se poté věnoval výuce zpěvu z jehož školy vyšli mnozí slavní pěvci, například i Giulietta da Ponte – vnučka Lorenza da Ponte. Baglioni také vydal soubor vokálních cvičení a duet Sommo ciel; jeho jediná další existující díla jsou Ave Regina coelorum in mi be molle maggiore pro tři hlasy a aria, Come aboro fu deciso a Duetto pro 2 housle z roku 1803. Je to jeden z mála zpěváků, pro něž Mozart napsal více než jednu důležitou operní roli. Lexika: New Grove2 Literatura: Campana, Alessandra: Mozart's Italian Buffo Singers (Early Music 19, č. 4, 1991). Meloncelli, Raoul: Baglioni, Antonio (Dizionario Biografico degli Italiani, 1963) Rice, John: Antonio Baglioni, Mozart’s First Don Ottavio and Tito, in Italy and Prague (Mozart conference in Prague, 2006). Watson, Henry: “Don Giovanni”: An Incident in the Life of Mozart (The American Art Journal 6, č. 13, 1867, s. 193–194). Natálie Vančurová