Metody knihovnické práce (VIKBA04) Martin Krčál •MKP - kurz pro studenty KISK FF MU •Brno, 29. září 2017 •2. Vývoj knihovnictví v ČR po roce 1918 České knihovnictví před rokem 1989 Období první republiky * 1. knihovnický zákon v1919 - Zákon o veřejných knihovnách obecných §pouze pro veřejné knihovny §každá obec musela mít svou knihovnu (do 2 let) §financováno obcí, definován i min. rozpočet §profesionální knihovník v knihovně nad 10.000 obyvatel §výpůjční doba dle počtu obyvatel, bezplatné služby §sestavil jej L. J. Živný, vycházel z angloamerických zkušeností a doplnil je zkušenostmi ze Skandinávie §na SVK a Podkarpatské Rusi až od roku 1926 §i přes snahu nebyl za 1. republiky nikdy novelizován §problémy v době hospodářské krize Situace za první republiky * rozvoj knihovnictví (1919-1928) * vzdělávání knihovníků vpůvodně 2-3 týdenní kurzy (Živný) v1920 - 1927 – Státní knihovnická škola (Tobolka), studium trvalo 1 rok vučila se dějiny knihtisku, katalogizace, půjčování a doplňování fondů v1926 - kurzy na FF UK na 2 roky (Tobolka) * Situace za první republiky * vznik knihoven v1929 – vznik MěK v Praze, vlastní budova v1935 - Národní a univerzitní knihovna §v Klementinu, konzervační fond (J. Borecký) v1921 - Brněnská Veřejná knihovna obecní §dnes KJM, 1. knihovník J. Mahen (A. Vančura) v1923 - Univerzitní knihovna v Brně §dnes MZK, pro potřeby univerzity, dříve veřejná, vzniklo 14 poboček §univerzitní knihovny také v OL a BA * knihovnické spolky v1919 - Spolek čs. knihovníků a jejich přátel §Tobolka a Koutný v1927 –Spolek knihovníků veř. obecních knihoven §Brno, Mahen vspolupráce se zahraničím (IFLA) Situace za první republiky * po roce 1929 vkrize, problémy s financováním vsnížení životní úrovně vvětší využívanost knihoven §braková literatura * 1935 – povinný výtisk * 1937 – zákaz nacistických knih v knihovnách * za války cenzura, problémy s financováním, uzavření univerzit * Vývoj po roce 1945 * obnova knihoven, spolků a škol * 1948 – převrat, cenzura, knihovny přizpůsobovány potřebám státu * 1950 – obnoveny knihovnické kurzy na FF UK * 1953 – vznik středních knihovnických škol v Praze a Brně * * Období 1948 - 1989 * 2. knihovnický zákon v1959 - Zákon č. 53/1959 sb. O jednotné soustavě knihoven (2. knihovnický zákon) §všechny druhy knihoven §vytvořen jednotný systém knihoven –lidové (veřejné) knihovny, místní (malé obce), městské (velké obce), okresní, krajské, státní knihovny, vědecké knihovny, technické vědecké knihovny §důraz na spolupráci (MVS, výměna info, akvizice, metodiky,…) a centralizaci §zasloužil se o něj Jaroslav Drtina §přeměna NK na Státní knihovnu ČSR, povinnost konzervace fondu, budování České národní bibliografie, vedoucí knihovna, poradenství ostatním, centrální řízení § Období 1948 - 1989 * knihovníci vve velkých knihovnách vystudovaní odborníci vmalé knihovny dobrovolníci, platí i o akademických knihovnách (pobočky) * literatura vpřednostní právo na nákup literatury vnenakupuje se v zahraničí, orientace na SSSR a jeho literaturu a vědu vvyřazování literatury (od 50. let) – indexy zakázaných knih Období 1948 - 1989 * 1959 - Ústředí vědeckých, technických a ekonomických informací (ÚVTEI) vnákupy literatury ze zahraničí pro podniky * 1974 – Zásady rozvoje ISK vzaměřeno na státní vědecké knihovny vbudování regionálního fondu (povinný výtisk) vvytvářené souborných bibliografií a přispívání do ČNB vpodpora menším knihovnám vpodpora výzkumné činnosti §orientace na uživatelské výzkumy, publikační činnost,… v Spolupráce * snaha o centralizaci postupů * vytváření vlastních pravidel nebo inspirace v SSSR vnebyla potřeba spolupráce se zahraničím v1959 - Pravidla jmenného katalogu (Nádvorník) v1965 - ČSN 01 0195 Bibliografický (dokumentační) a katalogizační záznam vpřístup se mění v 80. letech (pravidla ISBD v ČNB, automatizace) vvíce: http://full.nkp.cz/nkkr/Nkkr9902/9902055.html v Vývoj po roce 1989 Rok 1989 * dlouhá tradice knihovnictví * vysoká míra centralizace vsystém knihoven, legislativa * chybějící prestiž vdobrovolní knihovníci * chybějící literatura vzahraniční vcenzurovaná * chybějící technologie * prostory 90. léta * měnící se společenské prostředí * změna uživatelů vnové potřeby, kvalita, rychlost, komfort vnové služby * transformace knihoven vmenší správní celky, rušení okresů, kraje * změny zřizovatelů vnapř. knihovny měst a obcí * rekonstrukce, nové stavby 90. léta * rozvoj spolupráce vzahraniční vdomácí * internet * automatizace knihovnických procesů * zavádění ICT * standardizace 3. knihovní zákon * 257/2001 Sb. Zákon ze dne 29. června 2001 o knihovnách a podmínkách provozování veřejnýchknihovnických a informačních služeb (knihovní zákon) vzákladní rozdělení knihoven votevírá systém knihoven vdefinuje VKIS Získávání dokumentů * návrat zakázané literatury * nákupy ze zahraničí * finanční prostředky vdlouhodobé podfinancování vstejné rozpočty x pokles nominální hodnoty, růst cen dokumentů (inflace, DPH) ð méně zakoupených dokumentů vchybí prostředky na kvalitní a dlouhodobé systematické rozvíjení fondů vgranty - podpora EIZ, kontinuita??? vvliv krize 2009 (viz Čtenář) Získávání dokumentů * EIZ – zvyšující se náklady (až +10% ročně) * řešení = Open Access??? * nové typy dokumentů vproblém legislativa (e-knihy) Zpracování dokumentů * výměna bibliografických záznamů vSK ČR, WorldCat * sdílená katalogizace * přijetí zahraničních standardů vAACR2, UNIMARC/MARC21,... * nové typy dokumentů vzejména elektronické * zavádění ICT * větší požadavky uživatelů vna vyhledávání (nové postupy při zpracování) Zpracování dokumentů * věcné zpracování vMDT včeské ekvivalenty předmětových hesel LoC vSoubor národních autorit vmetoda Konspektu * obohacování bibliografických záznamů vobálky, obsahy, anotace,... vObálkyknih.cz, LibraryThink, OpenLibrary * Správa a ochrana dokumentů * do roku 1989 chybí strategie a nástroje * 90. léta – pokusy o nápravu (NKP) vpracoviště mechanické očisty, mikrobiologie a klimatologie, přímé digitalizace vzácných rukopisů a starých tisků vpracoviště ochranného reformátování novodobých dokumentů * kvalitní technologie, dodržování mez. standardů, podfinancování Digitalizace * cenově dostupné technologie * robotické skenery * uchování národního dědictví * projekt Národní digitální knihovna vspolupráce s Google Books (viz web MZK) vcíle: §digitalizace významné části bohemikální produkce 19. - 21. století §dlouhodobé uložení dokumentů ve spolehlivém digitálním úložišti §zpřístupnění digitálních dokumentů v jednotném rozhraní s vysokou mírou možné personalizace vdo roku 2019 Digitalizace * e-prezenčka vprojekt MU (model přebírají i jiné knihovny) vzpřístupnění dokumentů v knihovně vomezení legislativou * Technologie * knihovní systémy, katalogy vretrokonverze * IS knihoven, intranet, webstránky * nástroje pro správu a efektivní využívání EIZ vlinkovací nástroje, metavyhledávače, velké indexy, citační SW, správa EIZ * digitální knihovny * komunikační technologie vVoIP, Skype, IM, sociální sítě * Web 2.0, 3.0, Library 2.0, Cloud,... Služby * velká proměna * snaha o srovnání se světem * část služeb prošla transformací * nové služby vreprografické, elektronické služby * orientace na informační vzdělávání vdospělí, děti, podpora čtenářství * zprostředkování služeb vjiné knihovny a instituce Služby * rozvoj referenčních služeb * virtualizace služeb vzatím jen katalogy, vzdálený přístup k EIZ, přístup k digitálním knihovnám, referenční služby, komunikace online vvyužití nových technologií (IM, soc. sítě, SL) vCentrální portál knihoven * Library 2.0 vindividuální přístup, moderní služby, stálá dostupnost, komfort,... vblogy, RSS, wiki, soc. sítě, online nástroje Knihovna = místo pro setkávání komunity * důraz na pohodlí a komfort služeb vklidové a odpočinkové zóny vseminární studovny vobčerstvení vprovozní doba - model 24/7 ??? vpříjemný personál * různé cílové skupiny = jiné potřeby * přestavby knihoven, finance * ukázky Architektura knihoven - tip * KURKA, Ladislav. Architektura knihoven. 1. vyd. Praha: Svaz knihovníků a informačních pracovníků České republiky, 2011. 86, 7 s. ISBN 978-80-85851-20-5. Kurka: Architektura knihoven Služby * spolupráce s jinými institucemi vkomerční – pomoc s financováním, projekty * objevování významu propagace a PR vCelé Česko čte dětem vKniha mého srdce vspolupráce s médii vnetradiční propagace (GR) Vzdělávání * změna obsahu knihovnické profese * vzdělání pracovníků knihoven * projekty CASLIN, MOLIN, NAKLIV, CEINVE * jazyková bariéra vprojekt MOLIN – m.j. vzdělávací centrum * profesní sdružení knihovníků vSKIP, SDRUK, AKVŠ, SKAT, SUAleph,… vMezinárodní (ALA, IFLA, OCLC, EBLIDA,…) Vzdělávání * profesní časopisy vInflow, ProInflow, Ikaros, Knihovna Plus, Duha, Čtenář, Knihovnický zpravodaj Vysočina, Bulletin SKIP, Zpravodaj JIB, Sova, U nás,... * knihovnické akce vKnihovnické konference, semináře, vzdělávací akce (web NTK) vAkce na ProInflow) vConferencealerts.com (upozorňování na akademické konference) * e-learning v Knihovnické školy * střední školy vhttp://ipk.nkp.cz/akce/knihovnicke-skoly * vyšší odborné školy vVOŠIS Praha vVOŠ Brno * vysoké školy vKISK, ÚISK, Opava JSOU POTŘEBA KNIHOVNÍCI V KNIHOVNÁCH??? Spolupráce se zahraničím * výměnné pobyty, výměna zkušeností vErasmus, STELLA * sdílení záznamů do zahraničních katalogů vWorldCat * mezinárodní semináře a konference vCaslin, Inforum, Infos (SVK) vúčast na zahraničních konferencích (podporují i sdružení – např. AKVŠ, SKIP) * členství v hlavních mez. organizacích vnapř. NKP, NTK, SKIP Spolupráce se zahraničím * malá účast, spíše pasivní * chybí osobnosti??? * jazyková bariéra * přínos??? vpublikování českých zástupců v odborných časopisech = stále stejná témata, chybí nové info vrozvoj komunity po odborné stránce??? vprestiž??? vnavázání trvalých vztahů a vazeb Domácí spolupráce * výměna zkušeností * financování vprojekty - automatizace, EIZ, nové služby vpeníze z EU (např. OP VaVPI), absence Prahy * Projekty: vPartsip, Nakliv * * Knihovnická komunita * spolupráce??? * omlazující se vzejména akademické knihovny * nové nápady * spolupráce v rámci oborů vnapř. HOK * spolupráce dle témat vnapř. e-knihy * nejednotnost, zájmové skupiny Knihovnické ceny a soutěže * Knihovna roku vuděluje ministr kultury vnařízení vlády č. 5/2003 Sb., o oceněních v oblasti kultury, udělovaných MK... vdlouhodobé zásluhy o rozvoj knihovnictví v obcích vmimořádný přínos k rozvoji veřejných knihovnických a informačních služeb vod roku 2003 Knihovnické ceny a soutěže * Cena Z. V. Tobolky vuděluje SDRUK vza rozvoj českého knihovnictví vza celoživotní práci v knihovnictví * Knihovnická cena vuděluje výkonný výbor SKIP vza dlouholetou činnost v knihovnictví vod roku 2001 Knihovnické ceny a soutěže * Ceny konference Inforum vuděluje AiP na konferenci Inforum vocenění nejvýznamnějších a nejlepších českých produktů, služeb nebo činů spojených s EIZ * MARK vuděluje SKIP vcílem podpořit a ocenit mimořádné tvůrčí aktivity mladých pracovníků knihoven a studentů oboru, do 35 let §2010 - Petr Škyřík, 2011 - Helena Selucká, 2012 – Blanka Vorlíčková, 2013 – Ladislava Zbiejczuk Suchá, 2014 – Dagmar Chytková, 2015 – Eva Vojtíšková, 2016 - Vojtěch Vojtíšek, 2017 - ??? Knihovnické ceny a soutěže * Biblioweb vuděluje SKIP vsoutěž o nejlepší webovou prezentaci knihovny vod roku 2002 * Kamarádka knihovna vuděluje SKIP vpro dětská oddělení knihoven vod roku 2007 * Knihovnické ceny * mají smysl??? * k čemu jsou dobré??? Financování * rozpočty * programy podpory knihoven vgranty §VISK, FRVŠ, Knihovna 21. století vEvropské strukturální fondy §OP VaVpi, OP VK,... vostatní §Finanční mechanismy EHP a Norské fondy §… VISK * usnesením vlády ČR ze dne 10. 4. 2000 č. 351 o Koncepci státní informační politiky ve vzdělávání * vychází z Koncepce rozvoje knihoven * hlavní cíl: vinovace veřejných informačních služeb knihoven prostřednictvím ICT * financování * 9 podprogramů v VISK - přehled podprogramů Označení Program VISK1 Koordinační centrum programu VISK VISK2 Mimoškolní vzdělávání knihovníků VISK3 Program vytváření informačních center veřejných knihoven - ICEKNI VISK4 Digitální knihovna a archiv pro informační služby knihoven VISK5 Národní program retrospektivní konverze katalogů knihoven v ČR - RETROKON VISK6 Národní program digitálního zpřístupnění vzácných dokumentů - Memoriae Mundi Series Bohemica VISK7 Národní program mikrofilmování a digitálního zpřístupnění dokumentů ohrožených degradací kyselého papíru - Kramerius VISK8A Informační zdroje VISK8B Jednotná informační brána VISK9 CASLIN - Rozvoj Souborného katalogu CASLIN a souboru národních autorit Knihovna 21. století * podpora nadstandardní knihovnické, informační a kulturně vzdělávací činnosti knihoven * podporu dostupnosti informací pro občany se zdravotním postižením * 4 podprogramy Knihovna 21. století * 1. Podpora práce s národnostními menšinami a integrace cizinců vrealizace výstav, besed, soutěží vnákup dokumentů pro menšiny * 2. Podpora všeobecné dostupnosti knihovnických služeb pro občany se zdravotním postižením vnákup dokumentů pro nevidomé a slabozraké vnákup ICT pro zpřístupnění knihovních fondů a EIZ v knihovnách nevidomým, slabozrakým a sluchově postiženým Knihovna 21. století * 3. Kulturní, výchovná a vzdělávací činnost vrozvoj čtenářství, celoživotního učení, přednášky, semináře, besedy, soutěže a výstavy, vydávání publikací, podpora komunitní činnosti knihoven a služeb pro skupiny ohrožené sociálním vyloučením * 4. Ochrana knihovního fondu před nepříznivými vlivy prostředí vrestaurování historických a vzácných knihovních fondů, prevence plísní a ochrana před nepříznivými vlivy prostředí Fond rozvoje vysokých škol (FRVŠ) * MŠMT * projekt musí být v souladu s dlouhodobým záměrem VŠ * omezený počet projektů na univerzitu v projektu A FRVŠ - programy Označení Program A Inovace a rozvoj laboratoří, ateliérů a pracovišť pro odbornou výuku a informačních technologií ve vysokoškolském vzdělávání E Vysokoškolské knihovny F Inovace studijních předmětů G Tvůrčí práce studentů směřující k inovaci vzdělávací činnosti Další projekty a programy * Web IPK: vhttp://ipk.nkp.cz/programy-podpory/ v • Strukturální fondy * OP Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV) * MŠMT * na období 2014-2020 * cíl = přispět k posunu ČR směrem k ekonomice založené na vzdělané, motivované a kreativní pracovní síle, na produkci kvalitních výsledků výzkumu a jejich využití pro zvýšení konkurenceschopnosti ČR Eduforum * společenství praxí * výměna zkušeností mezi obory na úrovni základních a středních škol * zapojeny i knihovnické školy Problémy ESF * časová náročnost vkrátké výzvy * administrativní náročnost * spolufinancování * často jen velké projekty vdostatek finančních prostředků * udržitelnost * koncepčnost??? vdočasný zdroj financí Finanční mechanismy EHP/Norsko * pomoc ze zemí EHP a Norsko vNorsko, Lichtenštejnsko a Island * většina již ukončena (2009-2014) * Technická asistence a bilaterální fond do 2017 * více info * Programy „Norských fondů“ Označení Program 1 Uchovávání evropského kulturního dědictví 1.1 Ochrana a obnova nemovitého kulturního dědictví 1.2 Zlepšení péče a ochrana movitého kulturního dědictví 1.3 Obnova historických městských území a historických území v regionech 1.4 Obnova historického a kulturního dědictví v regionech 1.5 Odstraňování starých ekologických zátěží na pozemcích menšího rozsahu ve městech a obcích 2 Ochrana životního prostředí 2.1 Posouzení vlivů implementace mezinárodní legislativy na podmínky v oblasti ovzduší, vod a půd 2.2 Monitorovací systémy v regionech a následné využívání výsledků monitorování 2.3 Environmentální vzdělávání pro všechny úrovně státní a veřejné administrativy 2.4 Odpadové hospodářství - zajištění a řízení na místní úrovni 2.5 Podpora využití biopaliv a alter. zdrojů energie jako druhotného zdroje energie na místní úrovni 2.6 Redukce skleníkových plynů v České republice 2.7 Snížení poklesu biodiverzity a ochrana nedotčených biotopů 2.8 Podpora technologií pro snížení zplodin a spotřebu paliv, zvýšení bezpečnosti ve veřejné dopravě 3 Rozvoj lidských zdrojů 3.1 Program na podporu a rozvoj modernizace služeb veřejné administrativy na regionální a místní úrovni prostřednictvím využití IT technologií 3.2 Rozvoj a zlepšování poskytování sociálních služeb v regionech 3.3 Podpora nevládních neziskových organizací 3.4 Podpora začlenění menšin do společnosti 3.5 Programy na prosazování rovnosti pohlaví ve veřejném sektoru 3.6 Modernizace a vybavení jeslí, školek, škol, školních vzdělávacích center, dětských domovů 4 Zdravotnictví a péče o dítě 4.1 Systematická a primární prevence drogových závislostí 4.2 Prevence přenosných nemocí 4.3 Opatření pro zajištění bezpečnosti potravin 4.4 Programy podpory dětí se specifickými problémy 5 Podpora udržitelného rozvoje 5.1 Pomoc při prosazování a implementaci Strategií udržitelného rozvoje na místní a regionální úrovni 6 Vědecký výzkum a vývoj 6.1 Vědecký výzkum a vývoj v uvedených prioritních oblastech, zejména v životním prostředí, zdravotnictví a v oblasti životních podmínek dětí Jak vnímáte knihovnu??? * Jak by měla vypadat ideální knihovna? * Jaké služby nabízet? * Mají ještě knihovny smysl? * Mají knihovny nějakou budoucnost? •Děkuji Vám za pozornost billboard •Martin Krčál •krcal@phil.muni.cz