1. S jaké etické hodnoty podporují používání P2P sítí ve společnosti? 2. Programátorská firma vyvíjí a prodává P2P software. Je jednání firmy etické? Je etické jednání poskytovatele, který software koupí a provozuje? 3. Studentská party: Jiří je student univerzity a za své vzdělávání musí platit nákladné školné. Denně dojíždí vlakem ze své práce na částečný úvazek, aby stihnul odpolední školní výuku. Aby si pomohl v relaxování a nastavil se do jiného modu, rád poslouchá hudbu na svém MP3 přehrávači během cestování. Omezený finančními prostředky, Jiří není schopný investovat do nákupu nových CD, aby si rozšířil svoji omezenou sbírku CD. Cítí, že musí ušetřit co nejvíce peněz, aby si mohl pořídit učebnice a software, který potřebuje kvůli škole. Jiří vnímá, že jeho nejlepší možností je stáhnout si zadarmo MP3 soubory, které jsou chráněny autorským právem přes P2P sítě, umožňující uživatelům sdílet hudbu mezi sebou, i když si je vědomý, že nejsou schváleny autoritami zastupujícími nahrávací průmysl. Tento semestr byl Jiří pozvaný na party svého spolužáka. Přivítal změnu ve své každodenní rutinně a příležitost nečinně odpočívat se svými přáteli, ale cítil by se hloupě, kdyby nepřinesl žádný dárek. Díky utracení svých posledních peněz na běžné výdaje vypálil Jiří tucet přítelových oblíbených skladeb ze stáhnutých MP3 ze své sbírky na CD, a CDčka přinesl sebou na party. CD se ukázaly jako velký hit mezi návštěvníky party. Na základě vašich znalostí a osobní zkušenosti odpovězte na následující otázky: 1. Je Jiřího rozhodnutí nahrát si hudbu správné či špatné? Proč? 2. Pokud by si Jiří přišel za vámi pro radu, co byste doporučili (nahrát či nenahrát soubor) Jiřímu? A co byste doporučili jeho kamarádům, co hostům party? Zdůvodněte. 3. Bylo rozhodnutí Johnova kamaráda pouštět hudbu na party dobré či špatné? Kdybyste byli na jeho místě, jak byste řešili tuto situaci? 4. Co by se mělo stát s CDčky, až party skončí? Proč? 4. Student koupil v mládí u distributora na koncertě raritní kazetu. Převedl ji do elektronického formátu a ten sdílel pomocí P2P sítě ostatním zájemcům. Kdy je jednání studenta dobré a kdy naopak překračuje hranice etiky? Uveď argument, jak toto jednání prosívá či škodí společnosti. 5. Mladík pořídil pomocí své kamery v kině filmový záznam, který dále sdílel pomocí technologie P2P se svými kamarády. Při evidentním zájmu o film ho sdílel volně i s dalšími zájemci. Je studentovo jednání etické? Zdůvodni své hodnocení. Je etické jednání studentových kamarádů? Zdůvodni své hodnocení. Je etické jednání ostatních zájemců o film? Zdůvodni své hodnocení. Jak ovlivňuje jednání všech tří skupin hodnoty ve společnosti? 6. Vyučující pořádá každý semestr promítání tematických filmů pro studenty jako formu neformálního vzdělávání. Po zhlédnutí filmu studenti diskutují nad obsahem filmu. Vyučujícímu se ztratilo jeho CD s filmem na jeden týden. Jeden ze studentů mu nabídnul, že mu film donese, ovšem stažený ze zdroje na P2P sítích. Je učitelovo rozhodnutí veřejně pouštět filmy na univerzitě špatné či dobré? Proč? Jak by měl učitel reagovat na nabídku studenta. Zdůvodněte.