VIKMA06 Vyhledávání informací 29. 9. 2017: Přednáška P2: Subjekty procesu vyhledávání informací (uživatel, informační pracovník) FF MU, podzim 2017 Mgr. Josef Schwarz 126172@mail.muni.cz Úkol č. 1 ¢1) analýza dotazu ¢2) orientace v tématu ¢3) volba internetových zdrojů ¢4) volba dalších zdrojů ¢5) strategie vyhledávání ¢6) relevantní dokument o problematice Subjekty procesu vyhledávání informací Fuživatel Fautor Fprostředníci Fdistributor (produkce informací) Finformační profesionál (využívání informací) Fà legální a legislativní rámec F Uživatel ¢Proč za námi (informačními profesionály) uživatel přichází se svým informačním požadavkem? lProblém lInformační potřeba lInformační chování lInformační požadavek Informační potřeba ¢problém a jeho řešení ¢rozpoznání nedostatku informací (znalostí) lMenon: A jak budeš Sokrate hledati to, o čem nevíš, co to vůbec jest; neboť kterou věc z toho, co neznáš, učiníš předmětem svého zkoumání? Vždyť i kdybys nakrásně na to připadl, jak poznáš, že to je to, cos dříve neznal? lSokrates: …že tedy není možno člověku hledati ani, co zná, ani co nezná? Neboť, co zná, nebude teprve hledati; vždyť to zná a taková věc nepotřebuje pranic hledání, ani co nezná, vždyť ani neví, co má hledati. •(Platon: Menon) l lTěžká nejistota, pokaždé když duch cítí, že je předstižen sám sebou; když on sám, jenž hledá, je zároveň temnou krajinou, kde má hledat. •(Proust: Hledání ztraceného času) ¢ ¢ Informační potřeba ¢kognitivní přístup: určitá konceptuální nesrovnalost, ve které kognitivní struktury nejsou adekvátní k řešenému problému ¢projevuje se informačním chováním ¢dynamická povaha stavu znalosti uživatele ¢ ¢ xobr001 Typy informačních potřeb •vnitřní (visceral need) •skutečná, ale nerozpoznaná potřeba •vědomá (conscious need) •rozpoznaná potřeba na úrovni mysli •formalizovaná (formalized need) •formální vyjádření potřeby – informační požadavek •dohodnutá (compromised need) •definice potřeby v podobě rešeršního dotazu Typy informačních potřeb •ověřovací (verificative needs) •ověření určité tématu nebo údaje •uvědomělé (conscious topical needs) •objasnění známé věci •nejasné (muddled topical needs) •vyjasnění neznámé problematiky •àpomoc prostředníka Typy informačních potřeb ¢aktuální informační potřeba ¢předvídaná informační potřeba lindividuální linstitucionalizovaná Informační potřeba a informační chování • • • • •informační chování •chování při získávání informací •chování při vyhledávání informací Informační chování a způsob získávání informací ¢ 039 Informační chování a způsob získávání informací ¢ 043 Informační chování a způsob získávání informací ¢ 057 Specifikace informační potřeby §škála schopností specifikovat informační potřebu §východisko: nový problém v nové situaci §cíl: definice problému v dobře chápané situaci s identifikovanou mezerou v poznání §schopnost uživatele formulovat požadavek se mění podle jeho úrovně porozumění problému §v počáteční fázi specifikování problému může být pro uživatele téměř nemožné určit, jakou informaci potřebuje ¢ ¢Nedostatečná specifikace informační potřeby ¢ klademe si otázky ¢ ¢Dostatečná specifikace informační potřeby ¢ vyjádření/formulace požadavků, rešeršní dotazy F Fáze řešení problému ¢identifikace jednotlivých fází ¢rozpoznání stavu u konkrétního uživatele 1. fáze §znalosti o problému jsou zběžné a roztříštěné §řešitel problému neumí přesně formulovat problém a není schopen definovat, jaké specifické informace k řešení potřebuje §cílem hledání je získat přehled o dané oblasti a dále získat co nejvíce různých informací pro chápání problému §výsledkem aktivit v této fázi je porozumění obsahu problému 2. fáze F §řešitel má přesnější ponětí o problému, má představu o relevantních zdrojích informací a jejich obsahu § §cílem hledání je návrh optimálního řešení problému § §přímé a účelové hledání, určení relevance vyhledaných informací F l 3. fáze F §finální fáze procesu řešení problému § §hledání dodatečných informací vztahujících se k tématu § §prozkoumávají se přijatá rozhodnutí § §potvrzení správnosti řešení Vedení referenčního rozhovoru s uživatelem FParadox: Vyjednávání týkající se referenčních dotazů je jeden z nejkomplexnějších aktů lidské komunikace. Během tohoto procesu jedna osoba zkouší popsat jiné osobě ne něco co ví, ale spíše něco co neví. Uživatelské dotazy ¢Uživatelé se zřídka první otázkou ptají na to, co chtějí – tendence kladení nejasných otázek, zmatečná terminologie atp. ¢ ¢Důvody: F„Oťukávání“ pracovníka. FLidé mají svůj pohled na svět, své vlastní představy (mentální modely) o tom, jak věci fungují, i když nemají konkrétní aktuální zkušenost, o kterou by představu opřeli. FLidé dost dobře nevědí, co chtějí vědět, nebo nevědí, jak to vyjádřit. FInformační a komunikační bariéry Fčas, prostor, kvalifikace, ekonomické, technické, psychologické FNejasná nebo zkreslená představa o fungování, možnostech a omezeních informačních služeb F ¢ Kladení otázek ¢ Fhlavní komponent komunikačních dovedností v referenčním rozhovoru Fzískání informací prostřednictvím dotazování ¢Otázky Fotevřené otázky – vedou k tomu, že účastník rozmluvy (druhá strana) má tendenci říct víc, rozvíjí téma Fuzavřené otázky – užíváno k získání specifických informací F Uzavřené otázky jsou vhodné pro specifikaci tématu, k přesvědčení se, že komunikace byla úspěšná, dále umožňují směřovat komunikaci. ¢ Základní cíle referenčního rozhovoru Fporozumění problému a literatuře – téma Fzjistit, co má již uživatel zjištěno Fzjistit klíčové pojmy a synonyma Fformální zpřesnění Fčasové vymezení, typ dokumentů apod. Fpočet záznamů, datum zpracování Fpříprava strategie – obecný výběr zdrojů Porozumění kontextu problému Fkdo je uživatelem ¢ Znalost uživatele se odráží ve stylu rozhovoru, otázkách, množství stráveného času. Každá část komunikace by měla být přizpůsobena tomu, s kým je rozhovor veden. Fproč ¢ Motivace informačního požadavku, záměr, využití výsledků rešerše. Komunikační dovednosti Faktivní naslouchání – verbální či neverbální projevy - zájem a empatie Fpřevyprávění – „Myslel/a jste to tak?“ Fpozitivní neverbální signály – úsměv, oční kontakt, řeč těla – vlídnost, laskavost Fvolba slovníku – zdvořilé reakce, povzbudivá slova, vyhnout se ukvapeným odpovědím, neužívat příliš odborný profesní slovník – nechat uživatele popsat informační potřebu svým vlastním jazykem/termíny Formy komunikace ¢osobní ¢telefonická ¢elektronická le-mail lchat Informační profesionál ¢Požadavky s ohledem na proces vyhledávání informací ¢Evropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb lúroveň 1: schopnost používat dostupné nástroje a základní znalost oboru lúroveň 2: vysoká schopnost užívání základních nástrojů, specifické úkony, komunikace se specialisty lúroveň 3: znalosti metodologie oboru, schopnost interpretovat a vyjádřit potřeby, analýza stavu a tvorba nástrojů k řešení lúroveň 4: ovládáné metodologie, vytváření nových systémů, kontrola a řízení informačních systémů v rámci organizace Informační profesionál ¢Vyhledávání informací lEvropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb: 07 • Základní literatura k tématu ¢kapitoly ze základní a doplňkové literatury lCHU07, kap. 10, s. 167-185 lVIC04, kap. 4, s. 44-115 lING92, kap. 5 až 8, s. 83-222 lBEL06, kap. 9, s. 195-212 Další doplňková literatura k tématu ¢BRUCE, Harry. Personal, anticipated information need. Information research [online]. April 2005, vol. 10, no. 3 [cit. 2007-01-26]. Dostupné z: . ISSN 1368-1613. ¢Drábková, K. Informační potřeby, vnímání knihoven a informačních zdrojů ve společnosti. Brno 2007. 110 s. Vedoucí diplomové práce Věra Jurmanová Volemanová. Dostupné též z: https://is.muni.cz/auth/th/74369/ff_m/kdrabkova_mgr_prace.pdf?fakulta=1421;obdobi=3704 ¢Evropský průvodce kompetencemi v oboru knihovnických a informačních služeb. 2., aktualiz. vyd. Praha : Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR, 2006. 91 s. Dostupné též z: ¢Gaslikova, I. Information Seeking in Context and the development of information systems. Information Research [online]. 1999, vol. 5, no. 1 [cit. 2006-02-02]. Dostupné z: http://www.shef.ac.uk/~is/publications/infres/paper67.html ¢GODBOLD, Natalya. Beyond information seeking: towards a general model of information behaviour. Information Research [online]. July 2006, vol. 11, no. 4 [cit. 2007-01-25]. Dostupné z: . ISSN 1368-1613. ¢Kuhlthau, C. C. Inside the Search Process: Information Seeking from the User’s Perspective. Journal of American Society for Information Science, 1991, vol. 42, no 5, s. 361-371. Dostupné též z: ¢ŠKRNA, Jindřich. Interaktivní vyhledávání informací. Národní knihovna : knihovnická revue [online]. 2002, č. 1 [cit. 2006-09-01]. S. 7–19. Dostupné též z: . ISSN 1214-0678. ¢WILSON, T. D. Information needs and uses: fifty years of progress? [online]. 1994 [cit. 2007‑01‑25]. Dostupné z: . ¢Wilson, T. D. Models in information behaviour research. Journal of Documentation, 1999, vol. 55, no. 3, s. 249-270. Dostupné též z: