Úvod do Informačního managementu Informační management VIKMA07 Mgr. Jan Matula, PhD. jan.matula@fpf.slu.cz I. blok Doporučená literatura • MORRIS, Helen. ITIL foundation exam study guide [online]. Chichester, U.K.: Wiley, 2012 [cit. 2016-09-23]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10593204. • MOELLER, Robert R. Executive's guide to IT governance: improving systems processes with service management, COBIT, and ITIL [online]. Hoboken, N.J.: John Wiley & Sons, Inc., 2013. Wiley corporate F & A [cit. 2016-09-23]. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10653556. • SVATÁ, Vlasta. Audit informačního systému. 1. vyd. Praha: Professional Publishing, 2011. 219 s. ISBN 978-80-7431-034-8. Doporučená literatura • MCLEAN, Daniel. Integrated measurement-- KPIs and metrics for ITSM: a narrative account [online]. Ely, Cambridgeshire: IT Governance Publishing, 2013 [cit. 2016-09-23]. ISBN 978-1-84928- 486-8. Dostupné z: http://site.ebrary.com/lib/natl/Doc?id=10772231. • BYTHEWAY, Andy. Investing in information: the information management body of knowledge. Cham: Springer, 2014. xvi, 280 stran. ISBN 978-3-319-11908-3. Podmínky ukončení předmětu • Písemná zkouška ve zkouškovém období. Získané Body Známka 20-19 A 18,5-17,5 B 17-16 C 15,5-14,5 D 14-13 E <=12,5 F N IMBOK framework Hlavní témata IM – VIKMA07 podzim 2017 • Vymezení informačního managementu a jeho historie • Procesní pojetí IM (ITSM) - funkce, role, procesy (vybraná terminologie) • ITIL® v3 2011 • COBIT® 5 Foundation (IT Governance) • Podnikové procesy - Business Process Model and Notation (BPMN) notace pro modelování podnikových procesů • Podnikové procesy – Business Analýza (BABOK) Hlavní témata IM – VIKMA07 (ak. r. 2016/17) • Enterprise architektura • Technické prostředky podnikové sítě • Podnikové informační systémy • Elektronická výměna dat • IT bezpečnost Vymezení IM Označení „informační management“ je relativně nový pojem. Nejednoznačnost pojmu je způsobena: • vymezením „managementu“ • vymezením „informace“ • změny chápání pojmu v průběhu období od jeho vzniku. Vymezení IM Pojem „Informační management“ (IM) zahrnuje celou řadu koncepcí a definic. V obecném vymezení lze definovat IM jakou soubor činností a procesů, které slouží ke sběru, správě a uchování informací z jednoho nebo více zdrojů za účelem následné distribuce těchto informací koncovému uživateli nebo skupině uživatelů. Současné chápání informačního managementu - Primárně „dělat správné věci“ (effectiveness) a „umět tyto věci dělat hospodárně“ (efficiency). Vymezení IM • V ekonomických vědách je IM vnímán ve vztahu podnikatelské výkonosti a informačních technologií resp. jejich vlivu na konkurenceschopnost organizace. • Z hlediska procesního řízení lze na IM nahlížet jako na řadu procesů zajišťujících přístup jednotlivých aktérů organizace k informacím v celém jejich životním cyklu. Vztah IM & KM „Řízení“ informací • Mezi aktivity související s řízením informací lze zahrnout vytváření, reprezentaci, organizaci, údržbu, vizualizaci, opětovné využití, sdílení, komunikaci a v neposlední řadě jejich zánik (Larson, 2005). • S IM jako termínem pracuje odborná literatura a to v řadě odborných oblastí: např. počítačová věda a její aplikace pokládá IM za synonymum pro správu informačních technologií či správu dat v databázích (data management). • Z hlediska procesního řízení lze na IM nahlížet jako na řadu procesů zajišťujících přístup jednotlivých aktérů organizace k informacím v celém jejich životním cyklu. Information management for the intelligent organization: The art of environmental scanning • identifikace informačních potřeb, • získávání informací k řešení těchto potřeb, • organizace a ukládání informací, • návrh a vývoj informačních produktů, • šíření informací, • využívání informací. Různá pojetí IM • Životní cyklus informace: Vytváření, Zaznamenávání, Shromažďování, Organizace, Správa, Standardizace, Uchování, Vyhledávání, Distribuce a užití. • Records Management: Vedení záznamů o organizaci od okamžiku, kdy jsou vytvořeny, až do jejich úplného odstranění. • ITSM – řízení služeb IT: ITSM je zkratkou pro "IT Service Management“. Historický vývoj IM I. etapa „engineering efficiency“ • Pojem IM poprvé užit v r. 1966 – R. S. Taylor a kol. (Konference pod záhlavím IM k otázkám systémového pojetí a zpracování inženýrských informací a výuky). • Chápání IM orientováno na hospodárné řešení převážně „tvrdých“ technických úloh, resp. hospodárnost práce s technickými informacemi. • IM spojován s aplikací ICT při hromadném evidenčním zpracování údajů. Historický vývoj IM II. etapa „IM jako výrazový prostředek odborníků v oblasti ICT“ • konec 70. a 80. léta 20. stol. - pozornost zaměřena na postupy ekonomicky hospodárné realizace projektů tvorby a fungování informačních systémů, založených na prostředcích moderní ICT resp. IS. • slovo „management“ reprezentuje akcent na zajištění hospodárného přístupu práce v oblasti informatiky. Historický vývoj IM • v průběhu 80. let vznikla řada definic IM: např. M. J. Earl: „IM - management pro aplikaci informační technologie, který vyžaduje vzájemně sladěné plánovací metody, kontrolní procedury a organizační zajištění.“ • dochází k transdisciplinárnímu propojení informačních procesů s manažerskými pohledy (oproti předchozím etapám). • sílící důraz na postavení a úlohu řídících pracovníků, kteří se na IS/ICT podílí -> vznik profese tzv. „informačních manažerů“. Historický vývoj IM • zkušenosti z praxe prokázaly, že akcent IM jen na hospodárné zajišťování informačních procesů může sklouznout i k „dokonalému provádění nesprávně koncipovaných záměrů“. • charakteristický rys I. a II. etapy – dochází k poměrně malé bezprostřední účasti budoucích uživatelů na projektových pracích aplikace IS/ICT. Historický vývoj IM v II. etapě dochází k značné popularizaci a rozšíření pojmu IM – odborné časopisy: • Information management journal (GB) • Information Management (Německo) vznik organizací: • Association for Information Managent (Německo) • The Association for Information Managent (Anglie) Historický vývoj IM III. etapa (počátek 90. let 20. století) • akcentuje se využití prostředků ICT k zabezpečení KVALITNÍ MANAŽERSKÉ PRÁCE, tj. efektivní dosažení poslání a cílů organizace. D. P. Best: „IM se rozumí efektivní tvorba, uchování, třídění a rozšiřování libovolného formátu a na libovolných přenosových prostředcích, které pomáhají zajistit podnikové cíle“. W. J. Martin: „Management informačních zdrojů organizace k zajištění jejich záměrů a cílů“, mj. upozorňuje že současné definice jsou z praktického hlediska identická s pojmem „information resources management“. Současné chápání IM • Primárně „dělat správné věci“ (effectiveness) a „umět tyto věci dělat hospodárně“ (efficiency). • „Kvalita" informačního procesu (služby) = optimální rovnováha mezi užitnou hodnotou procesu a cenou vynaloženou na jeho zajištění. • IM lze definovat jako: transdisciplinárně pojatý soubor poznatků, metod a doporučení systémových přístupů a informatiky, které pomáhají vhodně realizovat informační procesy manažerského myšlení a jednání k dosažení cílů uvažované organizace. DIKAR model Hlavní témata příští hodiny • Definice základních pojmů • Informační strategie organizace • Podnikatelská (globální) strategie firmy (GST) • Úvod do ITSM • Historický vývoj ITSM • Norma ISO 20000