Informační politika 29. 9. 2017, KISK FF MU Pavla Kovářová kovarova@phil.muni.cz Ukončení předmětu §Povinné zdroje v harmonogramu předmětu v IS §Úkoly z každého týdne – zadání v IS §Skupinový rozbor aktuální kauzy IP §Docházka na týmové prezentace + externistu => harmonogram §Písemná zkouška § §Pokud cokoli nebude jasné, pište IHNED mail, omluvy v nepochopení úkolu či témat neakceptuji! § Co je podle Vás… §Informační společnost? §Informační politika? §Informační ekonomika? §Informační gramotnost? Definice informační společnosti §Např. TDKIV: „Společnost založená na integraci informačních a komunikačních technologií do všech oblastí společenského života v takové míře, že zásadně mění společenské vztahy a procesy. Nárůst informačních zdrojů a komunikačních toků vzrůstá do té míry, že ho nelze zvládat dosavadními informačními a komunikačními technologiemi.“ (KRIŠTOFIČOVÁ, 1999) § Informační společnost – různá vymezení §Ekonomické (Machlup, Porat, Drucker) – informační ekonomika (od ekonomiky výrobků k ekonomice služeb, od vlastnictví hmotného k duševnímu) §Technologické (Shannon, Mansuda) – vliv ICT na společnost (růst významu vzdělání, zvýhodnění hl. počítačově a informačně gramotní) §Sociologické (Castells, Bauman, Bell) – nový společenský model (paradox informační společnosti: informace pro každého – SPI X cenné zboží) §Historické (McLuhan, Toffler) – role informací od pravěku po dnešek John Feather – The information society: a study of continuity and change §„Pokud je naše společnost informační společností, neplatilo totéž o starověkém Babylonu?“ §Telefon, TV, PC byly vynalezeny v posledních 100 letech => zásadně změnilo život lidí, chod společnosti, vše §2 revoluce v historii §Knihtisk §Počítače a síť – způsob využití informací na uživateli, ne autorovi §Podstata revoluce: „obecná technologie, která, i když je nesmírně komplikovaná, se stala tak jednoduchou, že všichni až na hrstku mohou ignorovat její složitost“ John Feather… §Informační společnost je produktem používání PC §Informace kolující v ICT ovlivňují každou oblast – ekonomika informací/znalostí §PC: neomezená „skladovací“ kapacita + neomezený operační potenciál => „jedinečný a bezprecedentně mocný a potenciálně nebezpečný nástroj“ (vítáme, ale děsí) §„Informační společnost jako společnost, která vyvinula informační technologie a nyní se je učí využívat“ - jsme v rané fázi tohoto procesu, ICT mocný nástroj, nezbytná kontrola využití (jako jaderná energie) §Každopádně je 2. revoluce nevratná Základní otázky při stanovení IP §Jakou informační společnost chceme vytvořit? §Jaký druh organizace informací nejlépe této společnosti bude sloužit? §Jaké regulace informací jsou v této společnosti nezbytné? § Významy IP 1.Zavádění a rozšiřování IT ve společnosti (informační) 2.Politika sdělování a komunikování určitých konkrétních informací §Záleží i na úrovni: „Strategie vytváření podmínek, cílů a priorit v oblasti informačních procesů zejména zdokonalováním informačních technologií, kterou se má dosáhnout zlepšení kvality života občanů, úrovně státní správy a podnikatelské sféry na úrovni národní (státní), regionální nebo celosvětové.“ (VLASÁK, 2001:159-168) §Významy nikdy nejsou striktně odděleny Informační politika - předmět §Informační politika na nejvyšší úrovni: zákony, nařízení, směrnice které regulují tvorbu, zpracování, komunikaci a využití informací §Obvykle zahrnuje (Slámová, 2007): §eGovernment §řízení vládních informačních zdrojů v teorii i praxi §šíření vládních informací §politika veřejného přístupu k informacím §informace, důvěrnost informací a soukromí §knihovnická a archivní politika §telekomunikace a vysílání §politika mezinárodní komunikace §intelektuální vlastnictví §řízení používání počítačů a počítačová kriminalita Některé pojmy spojené s IP §CzechPoint - datová schránka - Digital Divide - Digitální agenda - Digitální Česko - digitální knihovna - eAccessibility - e-archivnictví - e-Česko - eDemocracy – eEurope - eGovernment – eHealth - eInclusion - eJustice – elektronické zadávání veřejných zakázek - e-podpis – Europeana - e-volby - e-zdravotnictví - INDOŠ – ISSS - LTP - NPPG - osobní údaj - PIK - registr veřejné správy - SIKP - SIP – SIPVZ Zadání úkolu 1 §Každý sám za sebe napište jedno téma možné pro skupinovou práci, nesmí se duplikovat §http://bit.ly/XXTH2U §Co je kauza? „obecně známá, veřejností sledovaná věc (sporného rázu)“ (Sochorová 1992) §Doporučuji splnit co nejdřív => hledání členů týmu §K čemu? Pochopení pojmu informační politika a jeho hranic => stejné téma může/nemusí spadat – podle toho, co se řeší, např. elektronická zdravotní knížka eGovernment §„představuje transformaci vnitřních a vnějších vztahů veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií s cílem optimalizovat interní procesy. Jejím cílem je pak rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům.“ (Archiv stránek MI) §Definice OSN: "Trvalá povinnost veřejné správy zlepšovat vztah mezi občany a veřejným sektorem poskytováním levných a efektivních služeb, informací a znalostí.“ (Slámová, 2009) § §Zavádění a spolupráce ISVS + sjednocená komunikační infrastruktura veřejné správy, podpora využívání §G2… eGov do hloubky §Riley: §e-governance: výsledek interakce, PPP – public-private partnership §e-government: e-poskytování služeb, e-procesy uvnitř VS §E-engagement = e-konzultace a zapojování veřejnosti do rozhodování o veřejných věcech §e-participace: nástroje pro zapojování potenciálně dotčených do rozhodování o veřejných věcech §e-demokracie: využití IT k podpoře demokracie (např. e-volby) §EK European Governance – white paper: důraz na zapojování občanů do konstrukce a implementace politik EU E-služby v eGov §E-služba = interaktivní, zaměřená na obsah, internetová služba zákazníkovi, který ji obsluhuje §na dálku, překonání vzdálenosti, času (otevírací hodiny) a v pohodlí §informační služba = zvyšování kvality informací pro snížení nejistoty §typicky samoobslužná => nutné pochopit => na zákazníka cílený design §při vzniku komunity C2C aspekt (kontrola kvality i služeb ostatním) Témata v eGovernmentu (příklady) §Ochrana OÚ, implementace biometrických údajů §E-komunikace – KIVS (komunikační infrastruktura veřejné správy) §IS VS (informační systémy veřejné správy) §E-podpis §Konverze dokumentů – nutné mj. zajištění identity a časové razítko §E-podání (viz CzechPOINT) §E-LTP (long term preservation) §E-veřejné zakázky §eCommerce - e-shopy, e-platby, e-marketing, e-sběry dat, e-fakturace… §Bezpečnost kompletního IS §Informační audit, utajované informace (viz jiné předměty) Bariéry eGov (dle výzkumu) §rezistence §technické §využití §administrativní (např. standardy) §ochrana soukromí §design (použitelnost, motivace) §právní §náklady §zpřístupnění (postižení) §jiné 1.špatná koordinace v hierarchii VS 2.vzdorování úředníků změně 3.nedostatek interoperability IS 4. •metodologické zkreslení Zkuste definovat: §eGov §E-governance §E-engagement §E-participace §E-demokracie §Služba eGov §E-služba §E-správa § § ZNÁTE NĚJAKÉ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE EGOV V EU? §ZNÁTE NĚJAKÉ PROJEKTY EGOV V ČR? Projekty eGov v EU - Estonsko §eID od ledna 2002 (e-podpis, soukromé i veřejné e-služby), květen 2007 zahájen mobilní ID, kompletní e-registrace nové firmy i ze zahraničí (nutné eID) §Od října 2005 hlasování přes internet zvláštním zařízením, od 2007 registrovaným neposílány papíry, od 2011 možnost přes mobilní telefon §eTaxBoard (eMaksuamet) pro sledování a úpravy daňového přiznání (využití eID) §Velmi rozšířené bezdrátové připojení zdarma § Projekty eGov v EU - Dánsko §2005 povinnost fakturovat centrálním úřadům elektronicky + pro to web na otevřených standardech a open source komponentech (=> evropský projekt PEPPOL) §Ve strategii 2007-2010 požadavek na hodnocení projektů eGov, povinnost pro projekty eGov nad 10 mil. DKK tvořit podnikatelský plán (hodnocení rizik, podpora rozhodování, návratnost investic…), a to i pro monitoring a reporting §Podpora využití mobilních zařízení pro veřejné služby, výslovně „bez ohledu na bezpečnostní rizika“ §Centrální portál s nabídkami práce + přístup k CV bance, personalizovaným reklamám… §Plně interaktivní služba studentských půjček a grantů (informace i zpracování) § Projekty eGov v EU - Belgie §První test e-voleb 1991 (ale postup jako u papírových) §Od září 2008 všechny vnitřní vládní dokumenty v ODF §Jeden z pilotních států eID, od konce 2004 povinné pro každého Belgičana nad 12 let (pro děti zvláštní karta), funkce ID + cestovní (pas i dráhy) + e-podpis + zprostředkování e-služeb (např. e-nákup vstupenek na fotbal) §Web pro setkávání občanů se zájmem podílet se na realizaci projektů zvyšujících kvalitu života v místě (už nefunguje) § Další projekty eGov v EU §VB §Personalizované služby citlivé na potřeby uživatelů §Silné prosazení Open Data §Maďarsko: TrafficPOINT online přístup občanům k foto a info policie při spáchání přestupku a zahájení řízení (už nefunkční) §Francie, Malta, Řecko: návrhy občanů i expertů pro zlepšení e-služeb + e-debaty o navrhované legislativě a politice § §Kmenové projekty eGovernmentu a jejich vazby (Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+) § Výzkumy služeb eGov §Příprava (analýza potřeb) §Neustálá úprava fungujícího dle zpětné vazby (akční výzkum) §Zhodnocení zavedeného (evaluační výzkum) Výzkum – co stanovit? §Desk research: co, kde, jak v literatuře (i webové prezentace, šedá literatura, osobní kontakty…) §Účel výzkumu: výzkumný problém, otázka, hypotézy, operacionalizace proměnných, předpokládané využití výsledků §Populace, vzorek, sběr dat, vstup do terénu, počet… §Výzkumné metody, nástroje §Omezení § §Příklad – již známý projekt eGov (pro všechny stejný) §Skupiny cca 5 lidí vlastní návrh Zdroje §EGovernment. Archiv stránek Ministerstva informatiky [online]. 2008 [cit. 2011-09-29]. Dostupné z: http://aplikace.mvcr.cz/archiv2008/micr/egovernment/default.htm §FEATHER, John. The information society: a study of continuity and change. 5th ed. London: Facet, 2008. ISBN 978-185-6046-367. §Sborník z konference Internet ve státní správě a samosprávě. ISSS [online]. 2013 [cit. 2014-09-25]. Dostupné z: http://www.isss.cz/archiv/2013/download/isss2013.pdf §SLÁMOVÁ, Hana. SIKP Přednáška X a, e-Government. Hana Slámová [online]. 2009 [cit. 2014-09-26]. Dostupné z: http://hasl.slamow.com/content/view/195/75/ §SLÁMOVÁ, Hana. SIKP kapitola I, i společnost . Hana Slámová Home Page [online]. 2007 [cit. 2014-09-25]. Dostupné z: http://hasl.slamow.com/content/view/60/75/ §SOCHOVÁ, Zdeňka a Běla POŠTOLKOVÁ. Co v slovnících nenajdete: Novinky v současné slovní zásobě: Část 1. Naše řeč, 1992, roč. 75, čís. 5, s. 239. Dostupné online. ISSN 0027-8203 §ŠPAČEK, David. EGovernment: cíle, trendy a přístupy k jeho hodnocení. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2012, xix, 258 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-807-4002-618. §VLASÁK, Rudolf. Informační sektor, informační profese a informační vzdělávání. NK: knihovnická revue [online]. 2001, č. 3, s. 159-168 [cit. 2014-09-25]. ISSN 1214-0678. Dostupné z: http://full.nkp.cz/nkkr/NKKR0103/0103159.html Děkuji za pozornost.