Oborové výukové aplikace Pavla Kovářová Laboratoř vzdělávacích technologií Podzim 2017 Jak budete postupovat pro využití aplikace? §Co s ní chci dělat? Bloom, SAMR §Jaká je vhodná aplikace? Nalezení aplikace §Katalogy vzdělávacích aplikací: Apps4Edu, EduAppCenter, AppoLearning §Téma §Stupeň, ročník, věk §Cena §Zařízení (OS) §Hodnocení aplikace – odpovídá? §Plán výukové aktivity §Aplikace do výuky Kde hledáme tipy na aktivity? §Viz setkání „vyhledávání a hodnocení aplikací“ §Např. kurzy.knihovna.cz Jazyky (čeština, angličtina, němčina…) §Čtení a psaní (hl. výukové kartičky, obrázkové hry) §Slovníky a překladače: textové, obrazové, zvukové, výkladové §Hry s výukou slovíček, různá témata (např. u doktora, zvířata…) i formáty (skládání písmen, fotokvízy…) §Storytelling, konverzace (komix) §Písničky a jejich texty §Procvičování gramatických jevů, např. nepravidelná slovesa, idiomy, shoda podmětu s přísudkem, určování slovních druhů §Přehled litaretury Společenské vědy §Prvouka §Zdravověda (lékař, lidské tělo, první pomoc, dopravní výchova…) §Člověk a jeho svět (hodiny, prostorová orientace, dopravní značky, společenské situace, představivost, logické myšlení, slovní zásoba…) §Člověk a příroda (zvířata a rostliny, ovoce a zelenina…) §Dějepis §Historické mapy (interaktivní) §Prohlídky památek (někdy konkrétní památka, jindy lokalita, např. Praha, Řím, starověký Egypt…) §Časové osy §Vlastivěda a zeměpis §Ukázky, encyklopedie, testy a kvízy §Země, mapy (včetně slepých) §Průvodci (interaktivní) §Podnebí, pamětihodnosti… lokality §Koloběh vody v přírodě §Evropská unie Výchova §Hudební výchova §Hudební skladatelé a díla §Simulace hudebních nástrojů §Zpěvníky (text, noty, zvuk) §Výtvarná výchova §Malířské kolekce §Muzejní sbírky § Přírodní vědy §Data, měření, čidla (např. osciloskop, kompas…) §Simulace pokusů §3D modely (např. sluneční soustava, anatomie, živí tvorové pod mikroskopem) §Převody jednotek §Tabulka prvků §Atlasy (rostlin, hub, ptáků…) §Kvízy (např. určování hmyzu) Matematika, informatika §Matematika §Geometrie (tělesa, tangram, 3D modely) §Grafy §Hodiny §Příklady – počítání (sčítání, zlomky, rovnice…) §Matematické hry, např. MathBingo, pexeso, logické hry („slovní úlohy“) §Matematické taháky (vzorce, veličiny, převody…) §Informatika §Programovací jazyky §Algoritmické myšlení (ne programování, např. grafické příkazy pro zadané úkoly) Proč oborové aplikace? §2 skupiny § Oborové Nadoborové + Předpřipravený obsah Přizpůsobena vizuální forma Řízený průchod Vymezení cílovky (věk) Konkrétní jevy (zaměření na problém) Propracovanější obsah (kontrola uživateli) Testování konkrétního Interaktivita obsahu se studentem Víc oblastí/témat Volnost při designu (obsah, proces) Multioborová/hraničí témata Více předmětů – snazší pro učitele (neučí se ovládat tolik aplikací) Více jazyků - Omezené využití Jazyk Garant správnosti? Méně uživatelů Víc času na tvorbu obsahu Učitel musí být odborník Nejde tolik do hloubky Úkol 1 §Vyberte si předmět/obor/tematické zaměření §Vyzkoušejte 3 aplikace §Vytvořte stručnou anotaci dle vzoru na kurzy.knihovna.cz §Napište ji do sdíleného dokumentu - https://goo.gl/YK9Esb Úkol 2 §Zvolte si výukový cíl §Vyberte si aplikaci §Důvod výběru = cíl (ne rozšířenost) §Ne nadoborové, ale s hotovým obsahem §Zhodnoťte vaši aplikaci ve sdíleném dokumentu https://goo.gl/YK9Esb §Využijte popsané struktury §Aktuálně nejdůležitější kontext využití! DĚKUJI ZA POZORNOST §kovarova@phil.muni.cz §Další tipy k tématu viz kniha Tablet ve školní praxí.