\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png DIGITÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ 2020 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png NEDISKRIMINAČNÍ PŘÍSTUP K DIGITÁLNÍM VZDĚLÁVACÍM ZDROJŮM •Klíčovým aspektem je akcentace otevřených licencí především Creative Commons. •Problematické řešení autorských práv. •DUMY.cz •RVP.cz • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png INFORMATICKÉ MYŠLENÍ •Formulace problému tak, aby k řešení bylo možné s výhodou použít technologie. •Organizace dat do logické struktury. •Reprezentace dat v abstraktní formě prostřednictvím modelů a simulací. •Řešení realizované formou algoritmu (řada naplánovaných kroků). •Hledání, analyzování a implementace možných řešení s cílem dospět k co možná nejúčinnějšímu a nejefektivnějšímu výsledku. •Zevšeobecnění a přenesení způsobu řešení na širší škálu podobných problémů. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png INFORMATICKÉ MYŠLENÍ: KOMPETENCE •Vnímání souvislostí. •Vytrvalost při hledání řešení složitých problémů. •Tolerování nejednoznačností. •Schopnost pracovat na problémech s otevřeným koncem. •Schopnost komunikovat a spolupracovat s někým na dosažení společných cílů \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PODMÍNKY PRO ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI A INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ ŽÁKŮ •První úkolem je připravit takovou koncepci inovace ŠVP, která bude reflektovat skutečnost, že ICT není primárně vyučovaným předmětem, ale nástrojem, který se projevuje ve všech oblastech lidského života. Od matematických modelů a analýzy dat, přes grafiku, až po vyhledávání informací, natáčení uměleckých snímků nebo publikování vlastních děl v online prostředí. •Škola by měla rozvíjet kompetence k samostatnému učení a sebevzdělávání, k hledání samostatného přístupu k učení se. Mimo formální vzdělání se má podporovat využívání online zdrojů jako je Khanova škola, Wikipedia, CodeAcademy, ale také Coursera a další MOOC platformy. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PODMÍNKY PRO ROZVOJ DIGITÁLNÍ GRAMOTNOSTI A INFORMATICKÉHO MYŠLENÍ UČITELŮ •Standardy učitele a digitální gramotnost. •Informatické myšlení nebo programování? • https://kristinahollis.files.wordpress.com/2013/04/colourful-tpck-model.jpg \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png BUDOVÁNÍ A OBNOVA DIGITÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ INFRASTRUKTURY •Indoš II? Tablety do škol II? •1:1 nebo BYOD (co to znamená?) •Koordinátor v této oblasti bude především aktivně participovat na projektech, které se budou výstavby této technologické infrastruktury týkat v rovině přípravné, koordinační i implementační. Neméně důležitá bude jeho role průvodce a pomocníka pedagogům, kteří dostanou zařízení, ale nebudou s ním schopni pracovat nebo jej efektivně využívat. •Učící se komunita ve škole \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png SYSTÉM PODPORUJÍCÍ ROZVOJ ŠKOL V OBLASTI INTEGRACE DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ DO VÝUKY A DO ŽIVOTA ŠKOLY •Dle zjištění ČŠI působí ale osoba pověřená touto funkcí [koordinátora ICT] pouze na 66,5 % ZŠ a 78 % SŠ, kvalifikační studium absolvovalo pouze 15 % učitelů na ZŠ, resp. 21 % na SŠ.“ •Podpora profilu Škola21 •Krajští metodici •Online komunity • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png POROZUMĚNÍ VEŘEJNOSTI CÍLŮM A PROCESŮM INTEGRACE DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ DO VZDĚLÁVÁNÍ •Komunikace s rodiči •Komunikace s veřejností •Komunikace s obcí • •Zodpovědnost za vzdělanost i v oblasti celoživotního učení? Problém sociální inkluse. • •Školní weby, wiki, sociální sítě, blogy, … •