Jak na poster Počátky a důvody vzniku posteru  1. posterová sekce se odehrála v r. 1976 v USA na kongresu Americké kardiologické společnosti (AHA)  důvod: přetlak ústních prezentací/referátů : očekávaní zaměstnavatelů, že každý vyslaný zaměstnanec by měl na konferenci něco přednést/předvést  některá témata se lépe prezentují formou posteru (Neoprávněně) Špatná reputace posterů  formou posteru bývají prezentovány méně zajímavé/atraktivní příspěvky  posterové prezentace probíhají v nevyhovujících prostorách  není jim věnován zvláštní čas, jsou jen doplňkem přestávek na kávu a občerstvení  prezentovány jsou nekvalitně zpracované postery (graficky, formálně) – neznalost správné tvorby posteru TO VŠE JE NESPRÁVNĚ!!! Výhody posterové prezentace  menší nervozita (menší psychický tlak na prezentátora)  poster je možné prostudovat si několikrát během trvání konference  může být základem budoucího publikačního výstupu  poster může být vystaven i když autor/ři na konferenci přítomní nejsou  handouty – posterové letáky  možnost prezentace i složitějšího schématu, které by v ústní prezentaci zaniklo  posterové diskuze – živé, neformální  příprava posteru autora nutí použít pouze to, co je nezbytně důležité pro pochopení prezentovaného tématu  poster může po konferenci ozdobit chodby, pracovny a dotvořit tak atmosféru pracoviště Typy posterů Poster jako článek  mnoho textu (600 až 10 000 znaků a více) – „ukecaný poster“  příprava na článek  Takto NE!  málokdo je ochoten tento typ posteru prostudovat od začátku do konce – míjí se tak účinkem Typy posterů Poster jako reklama  nadpisy, obrázky a jiné grafické vychytávky  souvislejší sdělení v podobě textu chybí  stručná vizuální reklama na zkoumané téma  Takto NE!  poster sice upoutá, ale nic nesdělí Typy posterů Poster jako vizuálně zpracovaný dobře postavený abstrakt – klasický poster  dobrý standard  ve stručné a logické formě obsahuje: úvod – metody/materiál – výsledky – diskuze – literatura  pozor na přílišné množství textu; obrazové přílohy musí být vyvážené v poměru k textu Typy posterů Ideální poster  vyvážená kombinace mezi tzv. klasickým a reklamním posterem  obsahuje zajímavé, důležité informace o výzkumu  má velkou informační hodnotu  je vizuálně poutavý  zaujme tak velké množství účastníků konference Handout  posterový leták  obvykle na formátu A4 či A3 zmenšený obsah posteru  někdy doplněný o podrobnější vysvětlení o použitých metodách či podrobnější informace o výsledcích výzkumu  je vhodnou součástí posterové prezentace  letáky jsou výborný informační materiál pro zájemce o váš výzkum  dobré je handouty doplnit o vizitku autora/rů posteru Obsah posteru  měl by obsahovat zásadní sdělení – to nejzajímavější a nejdůležitější z prezentovaného tématu  konkrétní téma (žádné obecné informace – balast)  přehledné uspořádání informací  jasná argumentace  obsah musí čtenář pochopit i bez vaší přítomnosti  platí heslo: „méně je víc a větší je lepší“  o zájmu čtenáře rozhoduje prvních 10 – 13 sekund studia posteru Velikost posteru  A0: 841 × 1189 mm  A1: 594 × 841 mm  A2: 420 × 594 mm  B0: 1000 × 1414 mm Forma: většinou na výšku/portrét – u nás na šířku/landscape – na západě Software pro výrobu posteru  CorrelDraw  Addobe Illustrator  Latex  PageMaker  QUARK Express  MS Power Point – ten je nejméně vhodný, nejvíc se však používá; výstup do PDF pomocí Adobe Acrobatu 6.0 anebo PDF Creatoru  www stránky se šablonami pro postery: např. http://www.postersession.com/poster-templates.php Struktura posteru Logo Název posteru Logo Jména autora/rů Pracoviště Úvod Výsledky – text, grafy schémata, myšlenkové mapy tabulky, obrázky Diskuze Literatura Metoda/Materiály Kontakt Struktura posteru Název posteru Autor/ři Úvod Grafika Výsledky Grafika Grafika Diskuse Materiál a metody Grafika Závěry Literatura Poděkování Záhlaví posteru Název posteru: jasný, stručný, upoutávající max. 6 – 8 slov vypovídající více o závěrech výzkumu než o jeho metodách čitelný ze 4 – 6 m, velikost písma 72 – 104 bodů Autor/ři: celé jméno, bez titulů velikost písma 48 – 64 bodů Název pracoviště (36 – 48 bodů) Jméno státu (na zahraniční konferenci) Tělo posteru Úvod: atraktivní, stručný, bez rozsáhlých informací a definic; měl by nalákat čtenáře; max. 200 slov Materiál a metody: co bylo zpracováváno a jak a čím, použité přístroje, software; stručně, krátce, heslovitě, bez velkých detailů; max. 200 slov Výsledky: čeho jste dosáhli; nejrozsáhlejší část, zajímavá pro čtenáře; používat obrázky, grafy, tabulky, diagramy; logicky vše musí navazovat; max. 200 slov plus obrazová příloha Tělo posteru Závěr a diskuze: souhrn užitečnosti, výjimečnost výsledků, porovnání s publikovanými závěry jiných autorů; náznak dalšího vývoje výzkumu na dané téma; max. 300 slov Literatura Poděkování: školiteli; pracovišti; kooperujícím kolegům/gyním; grantové podpoře Další informace: kontakt na vás; odkaz na www stránky  doporučené fonty pro poster: Tahoma, Gill Sans, Helvetica, Barskervill, Verdana (preferují se bezpatková písma) Tělo posteru  pro text se doporučuje velikost písma – nadpisy 36 – 40 bodů, běžný text 22 – 26 bodů; řádkování textu 1,5  obrázky o kvalitě min. 300 dpi (200 – 400 kB)  grafické přílohy by měly být viditelné z 1,5 – 2 m  na 1 grafu max. 6 sloupců či 3 čáry  v 1 tabulce max. 4 sloupce a 6 řádků  číselné údaje max. na 1 desetinné místo (nevyžadujeli situace jinak) Pozadí posteru  může být bílé  pokud barvy – tak tlumené, které netahají oči  pozor na kombinaci barev pozadí posteru a textu – musí být dodržena dobrá čitelnost textu  rastrový podklad v souvislosti s grafy a tabulkami působí rušivě Nejčastější chyby  příliš mnoho textu – nepřehlednost  používání kapitál v nadpisu  barevné pozadí u grafů  legendy formou větného popisu  kombinace červené barvy se zelenou (barvoslepí lidé by text nemohli přečíst – 8 % mužů a 0,5 % žen)  nekvalitní obrazové přílohy Zdroje  http://ceva- edu.cz/pluginfile.php/7464/mod_resource/content/ 3/postery-html.html#_idTextAnchor001  http://www.csets.sk/zpravy15/postery.htm  http://www.nucem.sk/documents//45/aktivita_1_4 /skolenia_pre_ucitelov_na_urovni_isced_2_7_8_d ecember_2012_/Ako_urobi%C5%A5_poster.pdf Zdroje  http://147.33.74.135/cviceni/2006/prezentace/vede cky_poster.pdf  http://user.mendelu.cz/urban/doc/gacr/jak_pripra vit_POSTER_2006.pdf  file:///C:/Users/user/Downloads/Neusar_Jak%20n a%20Poster%20(1).pdf  http://www.postersession.com/poster- templates.php  http://www.posterpresentation.com./html/free_pos ter_templates.html