1 „Začínající učitel z pohledu ředitele školy“ MOTTO: „INSPIRACE k pedagogickému ENTUZIASMU“ BRNO, 23. 11. 2018 PhDr. Josef Hanák 2 1. Co učitele čeká, když nastupuje do ZŠ (SŠ) aneb Jak uspět při pohovoru 1.1. Psychologické předpoklady:  charakter (povaha) – spektrum rysů osobnosti; obavy a nejistoty; trpělivost  test MBTI (ESTJ, …) [UKÁZKA] HTTPS://CS.WIKIPEDIA.ORG/WIKI/ESTJ  psychická vyváženost (stabilita) → sebeuvědomění → silné a slabé stránky osobnosti  profesní sebevědomí → pracovní sebe-obraz, loajalita, Time-Management  sebepojetí → sebereflexe, seberozvoj, sebeřízení, sebekritičnost, sebekontrola, …  emoční inteligence & empatie → uplatňování citů vlastních a rozpoznávání citů druhých 1.2. Pedagogické předpoklady: didaktika vyučovaných předmětů, PCK 1.3. Znalostní předpoklady: odbornost & sebevzdělávání 1.4. Motivace a důvody (okolnosti) vstupu na „pedagogickou půdu“ → role pedagoga v osobním životě 1.5. Ukázková hodina Psychologie Předmětová odbornost Pedagogika 3 2. Znalosti, dovednosti a schopnosti (osobní portfolio) začínajícího učitele 2.1. Odborné znalosti:  Legislativa:  Školní řád = každodenní legislativní pomocník učitele [UKÁZKA]  zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon  zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících  vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání  vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání  vyhláška č. 48/2005 Sb., o základní vzdělávání  vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných …  Aprobační předmět: obsah vzdělávání & transfer vědeckých poznatků na učivo  Pedagogika: organizační formy vyučování, metody vyučování, didaktické principy, …  Psychologie: vývojová psychologie, sociální psychologie, psychologie osobnosti, pedagogická psychologie, psychopatologie, … 2.2. Dovednosti: organizace výuky, vedení třídního kolektivu, ped. komunikace 2.3. Schopnosti: pracovat v týmu, spolupracovat se zákonnými zástupci, s kolegy 2.4. Sebereflexe: výchovně-vzdělávacího procesu, interakce se žákem, s rodičem, kolegy, … 2.5. Žák: respektování PePsDg žáka → zprávy ze ŠPZ (PPP, SPC, SVP), OSPOD; IVP 4 3. Jak „přežít“ 1. rok ve škole 3.1. Teorie x praxe → hledání souladu: doba trvání cca 5 let 3.2. Plánování činností:  téma a cíl hodiny  priority a struktura (architektura) hodiny [UKÁZKA PŘEHLEDU FYZIKY ZŠ]  obsah a rozsah učiva → sdělitelnost, preference  klíčové kompetence a jejich rozvoj → soulad s RVP a ŠVP → ČŠI  aktivní spolupráce (participace) všech žáků na průběhu vyučovací hodiny 3.3. Příprava na konkrétní vyučovací hodinu:  Efektní (působivý) x efektivní (účinný) [ mat. výrazy → etuda → K čemu mi to bude? ]  fáze výuky (motivace, expozice, fixace, diagnóza, aplikace)  didaktické zásady výuky (názornosti, přiměřenosti, aktivity, trvalosti …)  organizační formy výuky (individuální, kolektivní, smíšené, …)  vyučovací metody (slovní projev, psané slovo, exkurze, …) 3.4. Kázeň – klima třídy a školy 3.5. Akceptace jinakosti: žák x učitel – kolega x rodič 3.6. Co mají/nemají žáci rádi: rozmanitost, soutěživost – hravost, spravedlnost, analogie z praxe, ilustrace, srozumitelnost, přiměřenost, … x patologická důslednost a nespravedlnost 5 4. Spolupráce (kooperace) … 4.1. s vedením školy → podpora rozmanitosti, osvícenství (pokrokovost) 4.2. s kolegy → mentoring, shadowing, sharing, tandemová výuka, vzájemné hospitace, … 4.3. s asistenty pedagoga, osobními asistenty 4.4. se zákonnými zástupci žáků → mají největší vliv na své děti = žáky 4.5. se zástupci Policie ČR, OSPOD, SPC, PPP, SVP, … Dítě - žák UčitelRodič 6 5. Třídnictví a třídní management 5.1. Specifika třídy:  Gaussova křivka - žáci školy a jejich statistické rozložení podle kritérií  běžná x výběrová škola / třída 5.2. Specifika žáka (zdravotní, sociální, vzdělávací) → individualita → indiv. přístup:  Šimon M. Neurofibromatóza (4.r.)  Natálka H. Selektivní mutismus (5.r.)  Martin J. Lehká mentální retardace (6.r.)  Lucie K. Suicidální stavy (7.r.)  Robin V. Citová deprivace, alkoholismus matky (7.r.)  Veronika Š. Sociální deprivace (7.r.)  Kristýna M. Anorexie (8.r.) 5.3. Podpora pozitivních vztahů v třídním kolektivu:  klima třídy: adaptační kurzy, LVK, polonéza, školní výlety, třídní projekty [video], …  klima školy: celoškolní projekty, veřejná vystoupení, školní časopis, … 5.4. Vztahy v kolektivu, vývojové a sociální zákonitosti kolektivu, respektování individualit a jinakosti (doc. Obst: „Stěžuje-li si učitel ve sborovně, …“.) 7 6. Osobní potenciál učitele → INSPIRACE 6.1. „Když učitel dobře rozumí sám sobě, rozumí i svým žákům.“ 6.2. „Nikdy nemůžeš dát to, co sám nemáš, proto je nutné se věnovat sebepoznání!“ 6.3. „Většinou vnímáme a učíme jen to, co je okolo nás, ale ne v nás.“ 6.4. Entuziasmus x očekávání 6.5. Osobní příklad 6.6. Teacher training (→ doc. Martíšek) 6.7. DVPP (prohlubování kvalifikace) dle vyhlášky č. 317/2005 Sb.:  NIDV www.nidv.cz  SSŠ www.sssbrno.cz  Fakta s.r.o. www.fakta.cz  Descartes www.descart.cz  … OSOBNOSTI DVPP: Jan Svoboda, Lidmila Pekařová, Michaela Veselá, Jan Mühlfeit, Fr. Koukolík, Helena Vrbková – Prevence: http://www.prevence-info.cz 8 7. KAŽDODENNÍ SPECIFIKA 7.1. Komunikace ve školním prostředí  Komunikace se žáky  Komunikace s rodiči → rodič jako psychiatrický klient, poruchy osobnosti  Komunikace s vedením školy a kolegy 7.2. Rozhodování  Rozhodnutí je spravedlivé, objektivní, jednoznačné, neměnné  Klasifikace – pedagogicky podložená, objektivně správná, doložitelná 7.3. Řešení krizových (konfliktních) situací  sociálně-patologické jevy  rizikové chování 7.4. Individuální zvláštnosti žáků  Individualizace a diferenciace: teorie x školní praxe → David Š. (1.A), Lucie V. → MŠ  Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami – vyhláška č. 27/2016 Sb. → podpůrná opatření 7.5. Školní a mimoškolní akce  Školní ples, Vánoční jarmark, Týden pro Afriku (charitativní akce), …  Projekty – Šablony, Erasmus+, EVVO, … 9 8. HODNOCENÍ ŽÁKŮ 8.1. Hodnocení chování žáků ve školní praxi [UKÁZKA KNIHY + PREZENTACE]  Jasná, srozumitelná a splnitelná kritéria → Školní řád  Patologie & normalita chování  Společenská konvence x Školní řád 8.2. Hodnocení vzdělávání  Podmínky domácího učení  Příprava žáka na vyučování  Didaktický text → objektivizace hodnocení (SCIO, Cermat, ČŠI)  Klasifikace dle Školního řádu → výsledek sumativního hodnocení → KLASIFIKACE ŽÁKA JE NEJOBTÍŽNĚJŠÍ ČÁSTÍ UČITELOVY PRÁCE !!! PROČ?  Pouze pětistupňová klasifikační stupnice  Stejná stupnice i pro žáky v inkluzi  Hraniční problémy: vzdělatelnost – nevzdělatelnost, normalita – abnormalita – nenormalita, dosažitelnost očekávaných výstupů, psychická odolnost dítěte, … 10 9. REALITA ŠKOLSKÉ PRAXE 9.1. O žácích toho ve skutečnosti moc nevíme  Víte vůbec, koho učíte? [MŠ → Portfolio]  Víte, co žáci v průběhu výuky (pobytu ve škole) prožívají?  Jaký je učitelův obraz o žákovi: skrytý potenciál, styl učení, domácí prostředí, …  Rámec osobního vzdělávání (Personal education framework) → limity 9.2. Většina žáků se doma neumí a nechce učit  Smysl domácích úkolů x domácí prostředí  Čtenářská gramotnost & Kritické myšlení  Psychická nestabilita 9.3. Individualizace a diferenciace výuky  možná do počtu do 20 žáků  přiměřenost učiva → kvalita x kvantita  zajímavost tématu  k cíli vede více cest → rozmanitost výuky 9.4. Rovnost příležitostí x rovnost ve vzdělávání 9.5. Vnitřní a vnější motivace žáka 9.6. Hospitace, mentoring, … 11 Klasifikace: 3 3 3 2 2 1 1 2 0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Ma Čj Aj Fy Ch Př Dě Nj Kompetenční model domácí přípravy žáka 8. roč. 12 Doporučená literatura pro začínajícího učitele:  Vališová, Kasíková a kol. – Pedagogika pro učitele. Grada 2007  Hrabal, Pavelková – Jaký jsem učitel. Portál, 2010  Čábalová, D. – Pedagogika. Grada, 2011  Juklová, Kateřina – Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. 177 s. [PDF]  Kompetentní učitel 21. století. Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA.  Step by Step ČR, 2011 1. vyd. 61 s. [PDF]  Tomková, Spilková a kol. - Profesní rámec kvalit učitele. Hodnotící a sebehodnotící arch. NÚV, 2012 [PDF]  Kariérní systém učitelů – Metodika pro ředitele k plánování a hodnocení profesního rozvoje učitelů. Praha: NIDV [PDF] 1  Kratochvílová a kol. - Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. st. ZŠ. Brno: MU, 2018 [PDF]  www.atre.cz 1 Zajímavá kritika ke kariérnímu řádu: https://www.klickevzdelani.cz/Management-%C5%A1kol/Sborovna/Informace-pro-pedagogy/ID/25738/Karierni-system-ucitelu-nova-reality- show-ceskeho-skolstvi 13 Děkuji za pozornost.  Joe.Hanak@seznam.cz