Vzdělávací politika Aktéři vzdělávací politiky, strategie a koncepční dokumenty Martin Majcík Obsah Definice, pojetí a obsah vzdělávací politiky Nástroje vzdělávací politiky Aktéři a úrovně vzdělávací politiky Definice a pojetí vzdělávací politiky „Souhrn formálních i neformálních pravidel, norem a praktik, které řídí a ovlivňují jednání jednotlivců a institucí v oblasti vzdělávání“ (Kalous & Veselý, 2006) „Vzdělávací politika jako principy, priority a metody rozhodování o vzdělávacích institucích“ (Pařízek, 1993) Vzdělávací politika jako praktická činnost nebo vědní obor Analytický i normativní charakter Součást veřejné politiky Obsah vzdělávací politiky Výchovná a vzdělávací činnost v širším pojetí Školská politika jako řízení soustavy škol a školských zařízení v užším pojetí Nástroje vzdělávací politiky Legislativa – Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnicích, Zákon o vysokých školách, Zákon o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání apod. Financování – pedagogická činnost (stanovení maximálního rozsahu vs. normativ), provoz škol a školských zařízení, samosprávy, projekty, dotační programy, intervence Nástroje vzdělávací politiky Evaluace – Česká školní inspekce, autoevaluace, MŠTM, samosprávy, mezinárodní výzkumy Kurikulum – Dvoustupňové kurikulum (Národní kurikulum, RVP a ŠVP), strategické dokumenty a koncepce Dimenze ideová, obsahová, metodická a organizační (Maňák, Janík, & Švec, 2008) Úrovně a aktéři vzdělávací politiky Aktéři (Brdek & Vychová, 2004) Zvolení politici (celostátní, regionální a lokální úroveň) Školská administrativa (MŠMT, odbory školství, magistráty) Učitelé a jejich organizace Rodiče a jejich asociace (školské rady) Studenti a žáci Církve a jiní zřizovatelé Zaměstnavatelé Experti ve vzdělávání Globální úroveň Organizace s celosvětovou působností UNESCO, Světová banka Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) PISA – matematická, přírodovědná, čtenářská gramotnost Education at a Glance PIAAC – matematická, čtenářská, ICT gramotnost Globální úroveň International Association for the Evaluation of Education Achievement (IEA) TIMMS – matematická, přírodovědná gramotnost PIRLS – literární gramotnost ICILS – počítačová a informační gramotnost Nadnárodní úroveň Organizace působící na určitém území Evropská komise a Rada Evropské unie (EU) Education and Training 2020 Databáze EURYDICE, EUROSTAT CEDEFOP (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) Euroguidance (Evropská síť pro podporu poradensví) Nadnárodní úroveň – ET2020 95 % v předškolním vzdělávání Maximálně 15 % žáků s podprůměrnými výsledky v gramotnostech Maximálně 10 % osob předčasně opouštějících vzdělávání Alespoň 40 % lidí ve věku 30-34 s VŠ vzděláním Alespoň 15 % dospělých v dalším vzděláváním Alespoň 20 % absolventů VŠ a 6 % SŠ by mělo část studia absolvovat v zahraničí Minimálně 82 % zaměstnaných absolventů Národní úroveň Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Česká školní inspekce Národní ústav pro vzdělávání Národní institut pro další vzdělávání Školský zákon Bílá kniha, Strategie vzdělávání 2020 Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR Regionální úroveň Krajské samosprávy (odbory školství) SOŠ, SOU, ISŠ, gymnázia, volnočasová centra, ZUŠ, PPP apod. Dlouhodobý záměr vzdělávání JMK Strategie rozvoje lidských zdrojů pro JMK Krajský akční plán vzdělávání JMK Regionální úroveň DZ JMK Analytická, návrhová, implementační část Oblasti: Kvalita vzdělávání Rovné příležitosti ve vzdělávání Sbližování vzdělávání a trhu práce Efektivita vzdělávání DZ JMK 16-20 Regionální úroveň - SRLZ KRP JMK Lokální úroveň a úroveň školy, třídy Městské a obecní samosprávy (magistráty, obecní úřady) Základní a mateřské školy Místní akční plány vzdělávání Možnost participace pro učitele, rodiče a studenty Školní vzdělávací programy Školní parlamenty Závěrem Vliv absence národního kurikula na vzdělávací politiku Hledání konsensu mezi jednotlivými aktéry Prohlubování spolupráce mezi úrovněmi vzdělávací politiky Zapojení pedagogického výzkumu do rozhodování Další vývoj rámcových vzdělávacích programů Založit financování na kvalitě či normativu Jakým způsobem pracovat s evaluací a mezinárodními šetřeními Participace Děkuji za pozornost Martin Majcík majcik@mail.muni.cz Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta Masarykova univerzita Literatura Brdek, M., & Vychová, H. (2004). Evropská vzdělávací politika: programy, principy a cíle. Praha: ASPI. Cedefop [Online]. Retrieved November 25, 2017, from http://www.cedefop.europa.eu/cs Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy. (2016). Brno. ET 2020: Strategický rámec evropské spolupráce ve vzdělávání a odborné přípravě. (2010). Praha: MŠMT. Kalous, J., & Veselý, A. (Eds.). (2006). Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum. Krátkodobý realizační plán Strategie rozvoje lidských zdrojů Jihomoravského kraje 2016-2017. (2016). Brno. Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Brno: Paido. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. (2001). Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání. OECD - PISA [Online]. Retrieved November 25, 2017, from http://www.oecd.org/pisa/ Pařízek, V. (1993). Perspektivní varianty vzdělávací politiky. Pedagogika, 43(2), 115 - 120. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020. (2015). Praha: MŠMT.