DSBcA026 Dějiny starověkého práva I 2. přednáška Prehistorie Mezopotámie, podnebí, hospodářství a obyvatelstvo Mezopotámie. Počátky civilizace mezi Eufratem a Tigridem. Mýty staré Mezopotámie. Umění a právo. Část A - Alabastrová váza z Uruku z 4. tisíciletí př. n. l. Otázky: 1. Popište výjev a určete jeho význam, který je na reliéfu vázy znázorněn, zejména: a. Nalezněte znázornění plodin a určete je. b. Nalezněte znázornění dobytka. c. Nalezněte znázornění řek. d. Nalezněte znázornění krále. e. Nalezněte znázornění boha/bohyně a určete ho/ji. f. Nalezněte znázornění kněze. 2. Jaká je symbolika předmětného výjevu? Část B – práce s prameny - mýty staré Mezopotámie Prameny k rozboru: * Enki a Ninchursag * Enki a Ninmach * Enki a řád světa * Zúrodnění Sumeru * Ovoce a obilí * Stvoření člověka Otázky: Na otázky odpovězte relevantním místem (místy) z uvedených textů 1. Jaké plodiny v Mezopotámii rostly? 2. Jaké kovy a slitiny z nich obyvatelé Mezopotámie znali? 3. V mýtech nalezněte popis „zlatého věku“. 4. Jak vznikly řeky Eufrat a Tigrid? 5. Popište úlohu řek v Mezopotámii. 6. Proč bohové stvořili člověka? 7. Rozeberte řádky 343 – 345 in Enki a řád světa. 8. Na jaké „fáze“ můžeme dle textů rozdělit život bohů? 9. Jaká byla úloha tzv. nižších a velkých bohů? 10. Podle čeho se určovaly osudy lidí? 11. Jak se jmenoval druhý člověk? 12. Jaké jsou atributy krále paláce? 13. Co je úkolem svaté Nininsiny? 14. Co je úkolem svaté Nisabi? 15. Najděte podobenství o lidech jako dobytku a bohu jako pastýři. 16. Jaká byla úloha boha Enkiho při „množení“ lidí, zvířat a plodin 17. Nalezněte „náplň“ činnosti kněžích. 18. Nalezněte Enkiho stanovení osudu pro Sumer. 19. Čeho byla paní ze Sirary bohyní? 20. Čeho byl bůh Iškur vládcem? 21. V mýtu „Zúrodnění Sumeru“ rozlište „dobrou a studenou vodu“. Klíč: Jaké plodiny v Mezopotámii rostly? s. 106 Enki a Ninchursag; řádky 149 – 174. s. 128 Enki a řád světa; řádky 325 - 328 Jaké kovy a slitiny z nich obyvatelé Mezopotámie znali? s. 126 Enki a řád světa; řádky 231 - 232 V mýtech nalezněte popis „zlatého věku“. s. 102 Enki a Ninchursag; řádky 13-28, Jak vznikly řeky Eufrat a Tigrid? s. 126 Enki a řád světa, řádky 250-262 Popište úlohu řek v Mezopotámii. s. 103 – 104 Enki a Ninchursag, řádky 31 -64 V mýtu „Zúrodnění Sumeru“ rozlište „dobrou a studenou vodu“ s. 338, řádky 5-8 Rozeberte řádky 343 – 345 in Enki a řád světa. Jaká byla úloha tzv. nižších a velkých bohů? s. 109 Enki a Ninmach, řádky 1-26 Proč bohové stvořili člověka? s. 109 – 110 Enki a Ninmach, řádky 1-53 1+ Stvoření člověka Podle čeho se určovaly osudy lidí? s. 111 Enki a Ninmach, řádky 53-141 Jak se jmenoval druhý člověk? s. 112 Enki a Ninmach, řádek 87 Jaké jsou atributy krále paláce? s. 119 Enki a řád světa, řádky 20-24. s. 122 Enki a řád světa, řádky 107-116. s. 126 – 127 Enki a řád světa, řádky 263-267 Co je úkolem svaté Nininsiny a svaté Ninmgury ? s. 131 Enki a řád světa.; řádky 401-411 Co je úkolem svaté Nisabi? s. 131 Enki a řád světa; řádky 411-416 Najděte podobenství o lidech jako dobytku a bohu jako pastýři. s. 120 Enki a řád světa; řádky 45-47 Jaká byla úloha boha Enkiho při „množení“ zvířat a plodin s. 120 Enki a řád světa; řádky 50-57. s. 129 Enki a řád světa; řádky 350-354 Nalezněte „náplň“ činnosti kněžích. s. 123 Enki a řád světa; řádky 133-155 Nalezněte Enkiho stanovení osudu pro Sumer. s. 124 – 125 Enki a řád světa, od řádku 191 Čeho byla paní ze Sirary bohyní? s. 128 Enki a řád světa; řádky 301-307 Čeho byl bůh Iškur vládcem? s. 128 Enki a řád světa; řádky 308-316