Starověké právo I. Úvodní přednáška Pojem starověké právo, starověké civilizace, otázka periodizace státu a práva, metodologie výkladu právních a narativních pramenů Otázky: 1. Co je to starověk? 2. Jaké starověké civilizace znáte? 3. Pokuste se jednotlivé starověké „národy“ charakterizovat. 4. Co je to právo? 5. Pokuste se vyložit a verifikovat tyto výroky: a. Cicero: "Ubi homo, ibi societas; ubi societas, ibi ius" b. Thrasymachos: "Právo (spravedlnost) není nic jiného, než prospěch silnějšího. c. Předmluva k zákoníku krále Chammurapiho: „Aby silný nekřivdil slabému“ d. Marcus Tullius Cicero, De officiis libri tres, II, 12: „Myslím, že nejen u Médů, jak o tom vypravuje Hérodot, ale i u našich předků vešlo kdysi v obyčej volit lidi dobré povahy za krále, proto se dosáhlo spravedlnosti. Když byli lidé v míru utiskováni od lidí mocnějších, utíkali se vždy o pomoc k některému jednotlivci, vynikajícímu ctností. A ten, aby ochránil slabší před bezprávím, zavedl rovnost a podle stejného právního řádu vládl nejvyšším i nejnižším. A ze stejné příčiny jako království byly zavedeny také zákony. Neboť lidé si vždycky žádali rovné právo; vždyť jinak by to ani právo nebylo. Dokud lidé dosahovali takového práva od spravedlivého a poctivého jednotlivce, byli s ním spokojeni. Když tomu přestalo tak být, byly vynalezeny zákony, aby se všemi lidmi vždycky mluvily jednou a touž řečí. Je tedy jasné, že k vládě bývali vybíráni ti, o jejichž spravedlnosti měl lid vysoké mínění.“ 6. Jaké rozeznáváme vývojové fáze lidské společnosti? 7. Popište přechod od rodového zřízení ke státu. a. Jak se tento přechod projevil v právu? b. Popište strukturu společnosti na příbuzenském, územním, timokratickém a teokratickém principu. c. Kdo je nositelem suverenity? 8. Jaký vliv měly přírodní podmínky na vývoj lidské společnosti z pohledu státoprávního? 9. Popište starověké „modely vlády“, které spojovaly moc náboženskou (božskou) a světskou. a. Které civilizace byly vystaveny na sloučení těchto mocí a které nikoli? b. Jaký vliv ve společnosti měl „kult vůdce“ jako nositele blahobytu? c. Byla nadpřirozená moc vládců dědičná, jak se získala, obnovovala? 10. Metodologie práce se starověkými právními texty: § Jaké dělení můžeme použít pro historický právní materiál („Pramen je materiál, z něhož jsou poznatky naší vědy čerpány“ E. Bernheim), který obsahuje psané (písmo v nejširším možném významu) informace. § Co je to zdroj z pohledu právní historie § Co je to metoda z pohledu právní historie § Jaké je dělení historických pramenů podle zdroje historického poznání? § Co je dle Vás podstatou historicko-kritické metody práce s primárními texty 11. Práce s textem: Heródotos, Dějiny I, 195 – 199 – přečtěte si uvedené fragmenty a proveďte jejich rozbor. Zejména se zaměřte na: § Celkovou koncepci díla jako celku. § Pravděpodobné důvody výběru uvedených obyčejů/zákonů. § Rozlište světské a náboženské normy. § Zda Heródotos provádí komparaci. § Jsou uvedené fragmenty názorově neutrální? § Na základě uvedených fragmentů se pokuste odhalit nešvary, se kterými zákonodárci bojovali.