Ukončení předmětu FF:DU4000a Didaktika dějin umění I • Kolokvium s prezentací návrhu výukového projektu s využitím aktivizačních výukových metod. Výukový projekt se začlením aktivizačních metod PRŮBĚH ŘEŠENÍ PROJEKTU lze členit na několik fází: • Stanovení cíle – má zajistit vhodnost a realizovatelnost záměru vzhledem k daným podmínkám • Vytvoření plánu řešení – zásadní pro tvorbu celého projektu, výběr úkolů pro žáka či skupinu. Tato fáze zahrnuje odhad spotřeby nezbytného materiálu, nákladů a rovněž způsob prezentace výsledků (dokumentace, výstava.) Tvorba plánu, dle kterého je průběh realizace projektu možné kontrolovat… • Realizace plánu – na základě vypracovaného plánu se realizují všechny aktivity, které mají zajistit očekávané výsledky… • Vyhodnocení – posouzení přínosu projektu, zveřejnění výsledků společného úsilí a celkové zhodnocení práce na projektu. ČASOVÝ ROZSAH je zvolen dle cílů a vybraných témat projektu: • krátkodobý, tj. dvou až několika hodinový • střednědobý, realizuje se v průběhu jednoho až dvou týdnů • dlouhodobý, tzv. projektový týden, který se obvykle absolvuje jedenkrát ročně • mimořádně dlouhodobý, zahrnuje několik týdnů nebo i měsíců Forma zpracování: powerpointová prezentace s rozsahem minimálně 20 slidů Osnova: • úvodní informace o délce projektu, cílové skupině, místě realizace projektu, materiální náročnosti projektu… • cíle projektu • očekávané výstupy projektu • mezioborovost (není podmínkou) • popis projektu • způsob hodnocení projektu • použitá literatura a zdroje Výukový projekt • Projektové vyučování (projektová metoda) je pojem, který se často zmiňuje v souvislosti se zaváděním inovativních či moderních metod vzdělávání. • první projektové vyučování se objevuje v USA pod vlivem psychologa a pedagoga Johna Deweye • „Výrazu projektová metoda lze užíti tehdy, když individuum či skupina pojme záměr, jehož uskutečnění navozuje změny v jeho (jejich) vědění, zručnostech, zvycích či vztazích.“ Stanislav Velinský Výukový projekt - znaky • Je cílený, promyšlený a organizovaný • Je intelektuální (teoretický) i ryze praktický • Vyhovuje potřebám a zájmům žáků, ale též pedagogickému rozhodnutí učitele • Je koncentrován kolem základní ideje, základního tématu • Komplexně ovlivňuje žákovu osobnost • Vyžaduje od žáka převzetí odpovědnosti za vlastní učení • Je především „záležitostí“ dětí, pedagog vystupuje především v roli konzultanta, partnera • Nabízí celistvé poznání, zkoumá problém z různých úhlů pohledu • Má praktické zaměření a směřuje k upotřebení v životě • Výsledný produkt projektu posiluje smysl učení, důležité je i zaznamenávání průběhu – procesu učení • Je založen na týmové spolupráci dětí • Propojuje život školy se životem obce, širší společnosti Doporučená pedagogická literatura k projektu: • GRECMANOVÁ, Helena a Eva URBANOVSKÁ. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007, 178 s. Edukace (Hanex). ISBN 978-80-85783-73-5. • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-7315-039-5. • ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. ISBN 9788024741000.