Estetika komiks

Slovníček

CON
Z anglického convention, setkání fanoušků. Komiksové cony se v USA i Evropě konají od 60. let. Původně byly organizovány zespoda a plnily především roli socializační, nabízely totiž příležitost k osobnímu setkávání fanoušků a směně zboží i informací. V posledních dekádách se největší komiksové cony vyvinuly do podoby oficiálně organizovaných prezentačních akcí, na nichž jsou představovány nově vydané komiksy, předávají se komiksové ceny, probíhají besedy s tvůrci apod. V evropském kontextu je tradičně obvyklejší podoba komiksových festivalů, doprovázených zpravidla i výstavami a dalšími souvisejícími akcemi. 
Pavel Kořínek, Martin Foret, Michal Jareš: Slovníček pojmů z teorie komiksu, s. 4.

EVENT
Primárně marketingové pojmenování užívané především americkým mainstreamovým komiksem pro výrazně seriálovou událost, která má ambice přenastavit seriálové koordináty či zčásti či celkově i fikční univerzum. Označí-li vydavatel nějakou konkrétní mini/maxisérii či story-arc za event, pokouší se tím svým čtenářům předat informaci o vyšších produkčních hodnotách (production values) a vyvolat v nich pocit, že nadchází cosi, u čeho prostě nemohou chybět. Často takto bývají předem oznamována a inzerována např. úmrtí jednotlivých vedlejších či hlavních aktérů. 
Pavel Kořínek, Martin Foret, Michal Jareš: Slovníček pojmů z teorie komiksu, s. 5-6.

PRODUKČNÍ METODA
Různé komiksové tradice i různí mainstreamoví vydavatelé organizují práci na svých komiksových titulech rozličným způsobem. Nejedná-li se o plně auteurské dílo tvůrčího jednotlivce, pokaždé přichází ke slovu spolupráce scénáristyvýtvarníka a případně i dalších specialistů, realizujících koloring lettering. Konkrétní produkční metody se mohou lišit např. v pořadí jednotlivých fází: zatímco vydavatelství DC Comics připravuje u všech komiksů nejprve detailní scénář s rozepsanými dialogy (replikami do bublin) a textovými poli, vydavatelství Marvel – hrdé na svoji tzv. "Marvel Method" – vytváří na základě námětu detailní rozkreslení stran a výjevů, jež je poté otextováno až sekundárně. V českojazyčném prostoru převažuje u komiksu varianta první, u veršem doprovázených komentovaných seriálů bylo ale poměrně obvyklé vytvářet připojená čtyřverší až ex post po nakreslení a třeba i kolorování celé stránky (příběhu). 
Pavel Kořínek, Martin Foret, Michal Jareš: Slovníček pojmů z teorie komiksu, s. 13-14.

RESTART
Rozsáhlé seriálové struktury, zejména amerického superhrdinského mainstreamu, stavící svou popularitu mimo jiné i na komplexní kontinuitě pozbývající postupem času přehlednosti: aby se tak nestaly pro nově příchozí nesrozumitelnými, zařazují vydavatelé čas od času zřetelně označované a inzerované vstupní body – příběhy, které svým podáním a charakterem nabízejí základní uvedení do předmětné seriálové struktury. Pojem restart bývá někdy užíván ve vazbě na tyto "seznamovací" příběhy, jindy označují zásadní, klíčovým produkčním rozhodnutím podmíněné a obvykle skrze event v podobě story-arcu či mini/maxisérie realizované zjednodušení seriálové struktury, při kterém se příběh postavy (případně publikační rodiny, fikčního světa, univerza) začne vyprávět znovu "od začátku". 
Pavel Kořínek, Martin Foret, Michal Jareš: Slovníček pojmů z teorie komiksu, s. 14.