chází do vzdálených míst, kde sc mu ději neuvěřitelné věci. Julikož sc ve snech často objevuji obrazv mrtvých, naši předkové sc mohli také domnívat, že duše přežívá tělo a její život po smrti pokračujú. Tím, že su stala zálužitosti virv, mohla strašidla, dušu a duchové \Vhodné posloužit k vysvětlení jinak nevysvětlitelného. Tvlorova teorie byla pro mnoho lidí neuspokojivá, protože k náboženství přistupoval příliš intelektuálně. Jeho první chvba spočívala v tvrzení, že hlavni funkci náboženství je vysvětlovat véci. Proto také předpokládal, žu myšlenkové pochody našich raných předků byly stejné jako jeho. Náboženství ju však vicu nuž pouhá víra. Jeho součásti jsou také činnosti — fyzické I verbální akty při obřadech a uctívání; a tv nemohou byt považovány za pouhé doprovodné jevy víry. Tylor svvm osobním postojem k náboženství odpovídal obrazu viktoriánského mtclck-ruála a vědců. Považoval nábožunstvi za pochybení, jehož ncjwšším projevem bv-lo krcstansfvi, které už ztratilo svůj původní emocionální nádech. Náboženství ovšem nejenom uspokojuje zvídavost. Provokuje naši mysl složitými obrazv lidského života a osudu, poskytuje nám útěchu a úlevu, zmírňuje pocity úzkosti, muže nás dostat do stavu šílenství; může být hluboce emocionální záležitosti. Je nepochybné, že náboženství se snaží vysvětlit příliš mnoho, ale je důležité si uvědomit, že žádné náboženství sc nesnaží vysvětlit všechno. Náboženství mnoha primitivních společnosti se pouze okrajově zmiňují o kosmických jevech, jakými jsou vesmírná tělesa, a vysvětluji řadu jiných záležitosti, jako ju například léčení nemoci. Úloha židovsko-křesťanské tradice, coby všeobecného zdroje vysvětlení, je v útlumu již od doby Mikuláše Kopurnika. Mnoho lidi se domnívalo, že Darwinovy spisv o evoluci budou znamenat konec náhoženství. Biblický tundamen-talismus však stále ještě ovlivňuje milióny lidí, kteří věří, že každé slovo v Bibli je Boží pravdou. Pro většinu těchto věřících jsou jevy, kterými se zabývá věda, vzdálené a nepřátelské; to, co oni hledají a nacházejí, je naprostá jistota v měnícím se, zmateném a hrozivém světě a ospravedlnění jejich vlastního konání a názorů. Jc pravda, že většina vzdělaných lidi už nebere biblickou Knihu Genesis vážné, ale ti, kteří předvídali zánik náhoženství, zapomněli vzít v úvahu pružnost teologů, kteří nyní Knihu Genesis už sami neberou vážné. V oficiální ideologii většiny hlavních náboženství, včetně katolického, již evoluční proces nahradil božské stvoření světa, ale teologové těchto vyznání nvní v Knize Genesis nacházejí spíše metaforickou a symbolickou pravdu než doslovné a absolutní slovo Boží. Animatismtis a moc Jedním z prvních kritiků Tvlorova díla bvl R. K. Marrett, který zjistil, že ani-mismus nepokrýval celu spektrum skutučně základních a trvalých náboženských jevů, nebot se neodvolával na nadpřirozenou moc. Zavedl tedy termín „animatis-mus", kterým označoval viru v odosobněné, netelesné a stěhující se síly, které se mohou vtělit do lidí, zvířat nebo předmětů. Etnografiekvm prototypem takovéto síly je melanézský a oceánijský pojem mana. Osobnost velikého náčelníka může prostoupil mana a učinit jej tak pro obyčejné lidi nebezpečným. Kdokoliv poruší aureolu obklopující mocnou osobnost, musí počítat nejenom s její přímou moci, ale t.ike s mocí nadpřirozenou. Osobnost náčelníka se stanu tabu, což znamená [ 172] bud to, že jc zapovězený, nebo to, že je k němu třeba přistupovat pouze sc zvláštní péčí a etiketou; lidé se mu nesmí ani příliš přiblížit, ani mít svou hlavu výše než on. Zahrady se před zloději ochraňují zvláštními kouzly, která činí z ůrodv tabu, a neštěstí nebo nemoc jsou povazovány za osud nešťastného narušitele zákazu. U severoamerických Indiánů bvl dobře rozvinut animatismus i animismus. Uzlíčky s lékv Indiánů Vclkvch pláni obsahovaly různé předměty, o nichž se věřilo, že jsou obdařeny zvláštni moci, jež v případě potřeby ochrání své majitele. Vzhledem k zaměřeni západních náboženství na bohy, duše a podobné jcw je nám mvšlcnka animatismu trochu v/dálená, ale katolíci přece věří v neosobní sílu obsaženou ve svěcené vodě nebo v třísce opravdového Kristova kříže. (Kdvbv všechny třísky, které maji pocházet i Kristova kříže, bvlv pravé, stačily hv na ukřižování celého obyvatelstva středověké Paříže.) U Židů se prvky animatismu objevují vc složitých předpisech pro přípravu jídla a v obavách o znesvěcení archy. Stejně jako ani-matická náboženství' obsahují animistické prvky, je možný i opačný případ. Nejedná se tedy o vylučující se kategorie; mohou se navzájem prolínat a vytvořit jeden systém víry. Posvátné a profánní Záslužnost Marrettovy minimalistické definice náboženství spočívala v tom, že upozorňoyala na jeden z hlavních rysů náboženství: pocit bázně a moci, který doprovází nejenom manu, ale jc možné ho nalézt i v postojích ke světu duchů. Tyto charakteristické rvsv rozvinul vc své teorií náboženství Emile Dürkheim. Dürkheim ve svém klasickém díle Les forma ě/émen/aires de la vie religicuse (Elementárni formy náboženského iivota, 1912) nejprve popsal různé teorie o kořenech náboženství, žádnou z nich však neshledal uspokojivou. Zabýval se subjektivní zkušeností tam, kde se jiní vědci soustředili na náboženské objekty. Poměrně logicky došel k závěru, že sen nebo odraz nejsou natolik zvláštní, aby mohly vyvolat posvátn