Techniky výzkumu A: Dotazování B: Analýza věcných skutečností C: Experiment D: Pozorování A: DOTAZOVÁNÍ Přímé písemné dotazování: výzkumník – respondent Zprostředkované dotazování: výzkumník – tazatel – respondent 1. Písemný kontakt – pomocí dotazníků nebo ankety DOTAZNÍK: požadavek účelově technický, psychologický A: celkový dojem Obecné zásady:  úspornost dotazníku, snadná orientace a snadné vyplnění  promyšlenost koncepce  vzbuzení zájmu a příjemné působení dotazníku B: formulace otázek Hlavní zásada: jednoznačnost a srozumitelnost otázky. Čím konkrétněji se ptáme, tím konkrétnější a jasnější dostaneme odpověď. C: typologie otázek  Otevřené otázky (volné, nestandardizované): Volné Asociační Volné dokončení věty Dokončení povídky, obrázku, tematického námětu  Uzavřené (standardizované, řízené) Dichotomické: ano – ne Výběrové – jedna alternativa Výčtové – několik alternativ Polytomické – pořadí alternativ Škálování – hodnotící škála, grafická hodnotící škála Sémantický diferenciál Baterie otázek  Polootevřené (polozavřené) D: manipulace s dotazníkem ANKETA – samovýběr účastníků 2. Osobní rozhovor Interview  Standardizovaný  Nestandardizovaný, nestrukturovaný, volný  Polostandardizovaný Skupinový rozhovor 3. Telefonické dotazování B: Analýza věcných skutečností - analýza skutečností věcné povahy, které jsou produktem lidské činnosti - opírá se o hmatatelné výsledky činnosti člověka, o objektivní danosti – produkty verbální i neverbální povahy - věci vznikly z jiných než výzkumných úkolů a nechaly po sobě důkaz o existenci: výzkum je shromažďuje, třídí a interpretuje 1. Analýza dokumentů - předměty vytvořené speciálně pro přenos a zachování informace (psaný, tištěný, namluvený, nahraný, uložený elektronicky…); výzkumem se dokumenty nemění - PRIMÁRNÍ: „z první ruky“ – úřední záznamy, oficiální protokoly, údaje o tržbách…nejcennější zdroj - SEKUNDÁRNÍ: vznikly zpracováním dat primárních - INSTITUCIONÁLNÍ: VYŽÁDANÉ: povinná hlášení, zprávy, evidence NEVYŽÁDANÉ: iniciativní návrhy - OSOBNÍ: VYŽÁDANÉ:dotazníky pro příjem do zaměstnání NEVYŽÁDANÉ: dopisy, deníky, zápisy, poznámky,… - úkol analýzy: správně porozumět dokumentům. Základní otázky: Kdo je autorem dokumentu ? Z jaké doby dokument pochází ? Co je obsahem dokumentu ? Co dokument představuje ? S jakými souvislostmi se pojí ? Jak je dokument úplný a věrohodný ? Jaké závěry lze udělat o faktech obsažených v dokumentu ? 2. Analýza fyzických stop - vybírají se jednoduché fyzické stopy, které lze jednoduše, rychle a přesně zaznamenat a měřit - jednoduché produkty minulého chování, nebyly produkovány speciálně pro výzkumné účely - např. ubývání hmoty: stupeň opotřebovanosti knih, chybějící stránky knih, vyšlapané cesty, opotřebovaná podlaha…x přibývání hmoty: obsah popelnic, zarůstání cest k pamětihodnostem - nepřecenit význam fyzické stopy – důkladný předvýzkum 3. Obsahová analýza - vyhodnocování obsahu komunikace prostřednictvím soustavy kategorií, ve kterých je zjednodušeně vyjádřen předmět obsahové analýzy a určené jednotky měření - materiál tištěný slovní, obrazový (reklama), akustický (zvuk) - co je komunikováno, kdo je autorem sdělení, komu je určeno, jakým způsobem, z jakého důvodu, s jakým efektem 4. Případová studie - detailní popis zkoumaného jevu soustředěný na jeden případ v konkrétní situaci - kvalitativní (i kvantitativní), detaily – fakta – analýza vztahů, ovlivňující faktory, širší souvislosti, možnosti zobecnění - Případové studie jednotlivců, podniků a organizací, komunit, sociálních skupin, speciálních událostí - Projekt a specifikace kroků (stanovení kritérií pro výběr případů) C: Experiment Cíl: snaha porozumět příčinám chování; řízením - změnou nezávislé proměnné zjistit ovlivnění proměnné závislé Nezávislá proměnná – nejsou objektivně nezávislé, pouze pro experimentální situaci Závislé proměnné – závislé na nezávislých Hawthornské studie – nezávislé proměnné: světelné podmínky na pracovišti Závislé proměnné – pracovní výkon + Děje probíhají za předem upravených podmínek – možnost opakovat experiment, ověřovat platnost výsledků - náročnost na přípravu, provedení i vyhodnocení LABORATORNÍ EXPERIMENT: nejvyšší kontrola podmínek PŘIROZENÝ EXPERIMENT: nejmenší kontrola podmínek, nelze mít vše pod kontrolou D: Pozorování - pozorování chování v přirozených podmínkách je nejblíže realitě - zúčastněné x nezúčastněné, zjevné x skryté, osobní x zaznamenávané (videozáznam) - slabosti lidského faktoru - stanovení systému kategorií pro pozorované chování: Balesův systém pro projevy chování jednotlivce ve skupině Kladné reakce – SOCIÁLNÍ EMOCE pozitivní - projevuje solidárnost, zlepšuje postavení ostatních, pomáhá, odměňuje sebe a/nebo druhé - projevuje uvolnění, žertuje, směje se, uspokojení - souhlasí, pochopení, přizpůsobuje se Pokusy o řešení – ÚKOL emočně neutrální - dává návrhy, směrnice - projevuje názory, hodnotí, analyzuje, vyjadřuje pocity - udává směr, opakuje, objasňuje, schvaluje Otázky – ÚKOL emočně neutrální - Žádá o orientaci, informaci, opakování, schválení - Žádá o seznámení s názory ostatních, hodnocením - Ptá se po návrzích, žádá postupy přicházející v úvahu Záporné reakce - SOCIÁLNÍ EMOCE negativní - nesouhlasí, projevuje nesouhlas pasivně, spolupracuje jen formálně, odmítá pomoc - projevuje napětí, žádá o pomoc - zhoršuje postavení ostatním