KVALITATIVNÍ versus KVANTITATIVNÍ výzkum Mgr. Eva Abramuszkinová Pavlíková, PhD, MA KVALITATIVNÍ VÝZKUM  Nenumerické šetření  Interpretace sociální reality  Cíl: odkrýt význam podkládaný sdělovaným informacím  Vytváření nových hypotéz, nového POROZUMĚNÍ, nové teorie VALIDITA - RELIABILITA  VALIDNÍ měření – měří skutečně to, co jsme zamýšleli měřit  RELIABILNÍ měření – při opakované aplikaci dává shodné výsledky, pokud se stav pozorovaného objektu nezměnil KVALITATIVNÍ VÝZKUM  Mnoho informace o velmi malém počtu jedinců  Silná redukce počtu sledovaných jedinců  Generalizace na populaci je problematická a někdy i nemožná  Slabá STANDARDIZACE, volná forma otázek a odpovědí  Nízká RELIABILITA  Vysoká VALIDITA KVALITATIVNÍ VÝZKUM Logika: INDUKCE – na začátku je pozorování, sběr dat. Hledání pravidelností existujících v datech, význam dat, formulace předběžných závěrů, výstup – nově formulované hypotézy nebo nová teorie. KVALITATIVNÍ VÝZKUM  Snaha sebrat všechna data, nalézt struktury, pravidelnosti  Hledání jakékoliv struktury, neočekávané pravidelnosti  Omezená schopnost generalizace závěrů  Chybí kvantitativní definování pravděpodobnosti  Poslání – porozumět lidem v sociálních situacích KVALITATIVNÍ VÝZKUM  O redukci dat rozhodují zkoumané osoby – své znalosti, zkušenosti a postoje sdělují výzkumníkovi dle svého uvážení  Výzkumník nalézá významné struktury v množině všech proměnných, které respondent považuje za relevantní  Pomáhá rozumět pozorované realitě Kroky výzkumu:  Vstup: sociální problém  Terénní výzkum – zahrnuje souběžné vytváření vzorku, sběr dat, analýzu a interpretaci  Výstup: hypotézy, zakotvená teorie (Grounded theory) Nejběžnější techniky:  Zúčastněné pozorování  Nestandardizovaný rozhovor  Analýza osobních dokumentů KVANTITATIVNÍ VÝZKUM  Cíl: testování hypotéz  Omezený rozsah informace o velmi mnoha jedincích  Silná redukce počtu pozorovaných proměnných a znaků mezi nimi  GENERALIZACE na populaci – SNADNÁ  VALIDITA generalizace je měřitelná KVANTITATIVNÍ VÝZKUM  Vyžaduje velice silnou STANDARDIZACI - Ta zajišťuje VYSOKOU RELIABILITU - Nevýhoda: silná redukce informace - Poměrně NÍZKÁ VALIDITA – respondent nemá možnost plně popsat svůj názor, vybírá jednu kategorii z nabídnutého souboru kategorií KVANTITATIVNÍ VÝZKUM  Logika: DEDUKCE – na počátku je problém existující v teorii nebo v sociální realitě, ten je přeložen do hypotéz – základ pro výběr proměnných. Sebraná data testují hypotézy a výstupem je soubor přijatých nebo zamítnutých hypotéz.  Sběr pouze těch dat, která nutně potřebujeme  Testujeme předem formulované hypotézy Kroky výzkumu:  Vstup: teorie  Pracovní hypotézy  Konstrukce vzorku  Sběr dat  Analýza dat  Výstup: testované hypotézy, ověřená nebo zdokonalená teorie Kvalitativní a kvantitativní v.  Vstup: sociální problém  Terénní výzkum – zahrnuje souběžné vytváření vzorku, sběr dat, analýzu a interpretaci  Výstup: hypotézy, zakotvená teorie (Grounded theory)  Vstup: teorie  Pracovní hypotézy  Konstrukce vzorku  Sběr dat  Analýza dat  Výstup: testované hypotézy, ověřená nebo zdokonalená teorie Zdroje výzkumných problémů:  Doporučené nebo uložené VP: přednášející, aktuální projekty, poznámka odborníka o užitečnosti budoucího výzkumu, granty na projekty, sponzoři  Odborná literatura: nabídka témat, nejasnosti, nový způsob řešení, originalita  Osobní a profesní zkušenosti: reformní ambice Literatura doporučená:  Hendl, J. 1997. Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum, Praha.  Strauss, A., Corbinová J. 1999. Základy kvalitativního výzkumu. Nakladatelství Albert.  Disman, M. 1993. Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum, Praha.