V dnesnf dobe se kolektivnf identita netesf v zapadnfch zemfch dobre povesti. Vyvolava tam podezfenf, ze pfedstavuje jakesi spiknutf proti individualnf svobode. Radeji se jako na specificky lidsky rys klade duraz na schopnost kazdeho jedince branit se veskeremu urcovanf zvnejska, veskere fyzicke ci kulturnf dedicnosti. K tomu pfistupujf dalsf, velmi rozmanite duvody, proc zmfneny pojem odmftat jako nepatficny. Jako pffklad byvajf uvadeni vsichni ti, kdo vlastnf kolektivnf identitu ztracejf nechtene, koho potfeby ekonomickeho razu nebo politicky natlak vyzenou z domova a dovedou daleko, do sveta, kde se pohyby pffslusnfku ruznych spolecenstvf neustale zrychlujf a v:Yrazne jich pfibyva. Na druhem konci spolecenskeho spektra se pffznive hodnotf existence jakesi globalizovane elity, skladajfcf se z uspesnych obchodnfku, hvezd medialnfch i hereckych, ale take proslulych vedcu a spisovatelu, kteff travf spoustu casu v letistnfch halach, snadno mluvf nekolika jazyky a podle vlastnfch slov se cftf doma vsude. Toto upoustenf od kolektivnf identity se samozrejme netyka vsech, a to ani v zemfch zapadnfch, ani - a to predevsim - v ostatnfch castech sveta. Abychom duvody a rizika zmfneneho nesouladu pochopili, musfme se na ony kolektivni identity podfvat trochu blize. Existuje jich totiz nekolik druhu. Nebudu se pokouset o prflisne puntickarstvf a navrhnu, abychom rozlisovali alespoii kulturni pffslusnost, obcanskou identitu a sounalezitost s urcit:Ym politickym a mravnfm idealem. To nam umoznf zkoumat konflikty, ke kterym mezi nimi obcas dochazi; nedavno vytvorene francouzske ministerstvo narodnf identity nam poskytne nazorne ukazky dusledku smesovani uvedenych pojmu. 63 skupin obyvatelstva, aby se verejne uznala pozitivni uloha francouzske kolonizace, nebo aby se dokonce stavely pomniky byvalym prislusnikum OAS. Tyto boje o pozmeneni kolektivnf pameti jsou nazornym dokladem neustaleho vytvareni a pretvareni minulosti, majicich zcela konkretni dusledky: uz nejakou dobu pfestava byt Napoleon narodnim hrdinou, protoze se dopfava sluchu hlasu jeho obeti (za nez mluvi jejich potomci nebo jejich obhajci). Z hlediska civilizace - a vlastne take historie - musime zavrhnout cernobile vyklady minulosti, zjednodusene pfipisujici celym spolecnostem i kulturam roli kata, nebo obeti. Naopak je na miste vyuzit momentu, kdy si jedinec uvedomi identitu sve vlastni skupiny a zacne byt schopen pozorovat ji jakoby ocima nekoho jineho - ziskava tak dokonce moznost kriticky zkoumat svou minulost a nachazet v ni davne stopy jak lidskosti, tak barbarstvi. Sve vlastni tradice ani kulturu nemuzeme poznat, jestlize od nich nedokazeme zaujmout jist:Y odstup, coz rozhodne neni totez jako systematicke hanobeni sebe sama nebo flagelantstvi, ale ani nicim nerusena jistota, ze jsme vzdy meli pravdu. Jde spise o to, nahradit hrdy kfik i kajicne slzy otazkou po pricinach a smyslu minulych udalosti. Funkce kultury K cemu kultura slouzi? Podle toho, jake hledisko zaujmeme, muzeme na tuto otazku odpovidat ruzne. Jak uz jsem fikal, plni ulohu obrazu sveta a klice k jeho chapani, bez nehoz by kazdy mel pocit, ze se ocitl uprostfed desiveho chaosu. Slouzi jako urcite pouto k danemu spolecenstvf, ktere je sdili, a umoziiuje jeho pfislusnikum vzajemnou komunikaci. Bytost bez kultury neni pine clovekem. Ale kultura rna i funkce jine povahy. Poskytuje latku i formy, jez potfebuje kazdy jedinec k vytvofeni vlastni osobnosti. Ciovek se nespokojuje jen biologickym zivotem, potrebuje citit, ze existuje, a toho dosahne pouze zaclenenim do specificky lidske spolecnosti: ta tvofi prostredi, bez nehoz se nemuze obejit, protoze dukazy sve existence nenajde sam v sobe. Sebeuvedomeni vznika uznanim ze strany tech druhych, mezilidske predchazi lidskemu a zaklacta je.3 72 si" neznamena ,slepe nasledovat", jak si to predstavuji skalni konzervativci libovolneho presvedceni. Konzervativci odmftajicf pi'edstavu Cloveka jako nepopsaneho listu nebo jako beztvareho testa maji pravdu, protoze vzdycky marne nejakou prvotni kulturu; nemyli se vsak proto reformiste ci revolucionari tvrdici, ze zmena je mozna. Kultury existuji, nejsou vsak ani nemenne, ani navzajem neprostupne. Musfme ponechat stranou plany protiklad mezi dvema koncepcemi - koncepcf abstraktniho jedince vzdaleneho realite a existujfcfho mimo kulturu na strane jedne a koncepcf jedince dozivotne uvezneneho ve svem puvodnim kulturnim spolecenstvi na strane druM. Mezi ostatnfmi zivocisnymi druhy se ten nas vyznacuje vetSi ulohou pi'ipadajfcf kulturnim mechanismum a zaroveii i vyssf schopnosti adaptace na nove podminky, a tedy i schopnostf vymanit se ze sveho puvodnfho prostredi. To muzeme pozorovat uz u lidskych mlad'at. Jiz oct prvniho roku zivota je dite vedeno protichudnymi pudy. Na jedne strane totiz chce byt uklidfzovdno, tj. nachazet se v duverne znamem fyzickem a lidskem prosti'edi: klid mu pi'inasf jeho pokoj, jeho hracky, jeho matka, jeho otec. Na druM strane vsak chce byt pfekvapovdno, tj. pokousi se objevit nove polohy pro sve vlastni telo a osvojit si je, zkoumanfm rozsii'it vlastni prostor, seznamit se s dalsfmi lidmi. Dfte, ktere by hledalo jen bezpecf, by bylo po strance dusevni i telesne invalidou; dite, ktere by znalo vzdy jen to nove, by bylo tvorem labilnfm a vnitrne neklidnym. Onu poti'ebu rovnovahy tedy znovu nachazfme u dospeleho jedince, trebaze ji zaznamename obtizneji: jedinci sice hledaji pi'islusnost ke sve uz existujici identite a take potvrzeni teto identity, zaroveii jsou vsak vedeni zvedavosti, schopnostf divit se a obdivovat, touhou osvojovat si nove oblasti, a pi'emeiiovat tak svou puvodni kulturu. Obe tyto slozky jsou pro lidskou psychiku stejne nezbytne a nemuzeme mezi nimi volit prave tak, jako nemuzeme pi'ekonat antinomii mezi determinismem a svobodou, mezi jednotou a ruznostf. Kdyz nastala dekolonizace, mohlo dojft ke konfliktu mezi dvema volbami. Stacilo nahradit britsky nacionalismus keiiskym nebo nacionalismus Francouzu nacionalismem Alziranu? Kolonizatorova dominantni kultura by byla zatlacena hegemonickou kulturou jinou, tentokrat mfstnfho puvodu, spolecenstvi by si vsak jedince podrobovalo dal, a jeste vic. Nebo se snad dalo snit o osvobozeni radikalnejsim, nejen skupiny oct skupiny jine, ale take o osvobozeni jedince oct jeho skupiny vlastni? 74 menu naseho druhu, avsak predmet jeho oddanosti uz neni tyz. Obetovat se pro sve blizke je postoj pochopitelnyvsem, ti'ebaze ne vsichni jsou ochotni takovou obef podstoupit. Prani nasadit zivot za stat ci demokracii je mene obvykle, presto se s nim vsak setkavame. Oddanost vuCi druhym, jeste nedavno zamerena vylucne na narod, pravdepodobne nezanikne, ale v budoucfm svete se rozdelf mezi zminene kolektivni entity, a to podle osobnich sklonu kazdeho a podle prave hrozicich nebezpeci. To, co bylo nedavno udelem nekterych mensin v ramci narodniho statu - napi'iklad Zidu z hlediska kultury, Francouzu co do loajalnosti, kosmopolitu pi'esvedcenim -, se tedy stane obecnym pravidlem. Ministerstvo totoznosti Jestlize nechceme odmitat chapat svet, ve kterem zijeme, musime mit neustale na zi'eteli rozdilne znaky, jez jsme pnive pripomneli, af uz je budeme nazyvat jakkoliv. V teto souvislosti nas neprekvapi rozruch, ktery v kvetnu 2007 ve Francii vyvolalo vytvoi'eni ministerstva narodni identity. S touto myslenkou prise! behem prezidentske kampane probihajici v pfedchozich mesicich kandidat Nicolas Sarkozy. Nebylo snadne zjistit, k cemu se vyraz ,narodni identita" vlastne vztahuje ani proc musi byt tato identita sverena nejakemu ministerstvu. Kandidat rikal: ,Francie, to jsou vsichni !ide, ktei'i ji miluji, ktei'i jsou ochotni hajit jeji ideje, jeji hodnoty... Byt Francouz znamena mluvit a psat francouzsky." Uvedene vyroky se vsak nedaly brat doslova- bohuzel vime, ze temer ctvrtina obyvatel Francie jen stezi cte a piSe, zatimco spousta cizincu, obyvatel jinych zemi, se francouzsky vyjadi'uje snadno... Co se onech hodnot tyee - kandidat uvadel svetsky charakter spolecnosti a rovnopravnost muzu a zen-, ty nejsou soucasti francouzske identity, nybrz republikanskeho paktu, jimz se i'idi obcane zeme i dalsi osoby v ni usazene. Udrzovani zen v podi'fzenem postavenf je zavrzenfhodne ne snad proto, ze odporuje francouzske identite, ale proto, ze porusuje platne zakony nebo ustavni principy. Avsak kandidatuv cil mel s temito terminologickymi problemy zjevne pramalo spolecneho - svymi vyroky se snazil ziskat cast hlasu volicu. Yasmina Reza ve sve knize o dotycne volebni kampani uvadi slova, ktera 89 tehdy padla: ,Kdybychom nemeli Narodni identitu, zustali bychom za Segolene... Tficet procent mam proto, ze marne Le Penovy volice."16 Kdyz byl kandidat zvolen, zmineny organ byl skutecne vytvoi'en: jmenuje se ministerstvo imigrace, integrace, narodni identity a sdileneho rozvoje. Problematickym prvkem v jeho nazvu je samozi'ejme ,narodni identita". V odpovedi na projevy kritiky, ktere mu byly adresovany, chtel prvni ministr tohoto rezortu, Brice Hortefeux, upi'esnit, jak tento obrat chape.17 Kdyz vsak jeho odpoved' cteme, nezda se, ze by nam neco doopravdy objasnil. ,Vedet, kym jsme, znamena take chapat, kam se ubirame," prohlasuje na zacatku sve uvahy. To je krajne sporny postulat, podle ktereho minulost a pi'itomnost urcuji budoucnost, jako bychom se nikdy nemohli oprostit od toho, elm jsme, a zamii'it jinam. V kazdem pripade marne pocit, ze identita je povahy pi'edevsim kulturni, protoze ministr dale naznacuje, ze v minulosti ji vstepovala statni televize, zatimco dnes ji ohrozuje globalizace informad, kterou pi'inasi internet. Nicmene ministr pokracuje: ,Skutecnost, ze jsme Francouzi, od nynejska pocifujeme spis jako volbu nez jako udel. Francie nas vybizi, abychom se k ni spiS hlasili, nez abychom se ji podrobovali." Hlasime se vsak pouze k hodnotam: takze tu marne co delat s jinym typem identity, kdy si volime moralni a politicke principy, misto abychom citove pi'ilnuli k urcitemu uzemi. Ministr nakonec dodava, ze ka2dy Francouz bude mit ,povinnost slouzit" sve zemi: pi'echazime tedy do pozice obcana, jemuz pi'fslusnost ke statu udili nektera prava, ale zaroven i uklada povinnosti. Uvedene ruzne slozky ,narodni identity" se tu nesnazim rozlisovat z nejakeho puntickarskeho poteseni, nybrz proto, ze kdyz je chceme pozmenit, musime pouzit ruznych forem zasahu. Neexistuje jedina, homogenni francouzska kultura, ale urcicy soubor rozmanicych, ba dokonce navzajem si odporujidch tradic, ktere se neustale pi'etvareji a jejichz hierarchie se meni a bude se menit dal. Ministerstvo skolstvi rna za ukol prosti'ednictvim osnovami stanovene latky probirane behem povinne skolni dochazky vytvaret obraz- rovnez promenlivy- toho, co musi kazde dite o kultui'e sve zeme vedet. Tento schematicky obraz pochopitelne nezahrnuje vycerpavajicim zpusobem vsechno, co muzeme oznacit nalepkou ,francouzska kultura". Navic neexistuji zadne francouzske hodnoty, nybrz hodnoty moralni a politicke, potencialne univerzalni a rozhodne oficialne pi'ijate vsemi zememi Evropske unie. Naproti tomu nepo- 90 ni cizinci jejich rodici biologickymi. Neni to znepokojive, kdyz identita biologicka nabyva vrchu nad identitou obcanskou, jako u zvifat? Nezaslouzi si snad vzit v uvahu dlouhy proces, behem nehoz novorozenec dosahuje samostatnosti dospeleho jedince a: behem ktereho za nej pfebiraji zodpovednost rodice, af uz biologicti, ci nikoliv? Cizinci jsou vzdy spojovani se zlocinci, protoze prave zlocince zavirame a vyhosfujeme nebo je identifikujeme na zaklade DNA. Jde tedy o skutecnou lekci xenofobie - nebo barbarstvi, chcete-li. Jestlize nektefi !ide zijici dnes ve Francii odmitaji pravni stat, utiskuji sve zeny nebo se soustavne uchyluji k fyzickemu nasili, musime je odsoudit nikoliv proto, ze takove projevy chovani jsou cizi francouzske identite (ostatne ji ani cizi nejsou), ale protoze porusuji platne zakony, ktere zase vychazeji z urciteho jadra moralnich a politickych hodnot. Sve citove valby musi provadet kazdy jedinec sam, vlada ani snemovna do nich nesmeji zasahovat. Prave v tom je nase demokracie liberalni: stat nekontroluje obcanskou spolecnost uplne, kazdy jedinec je v ureit,Ych mezich svobodny. Narodni identita se vymyka zakonum, denne se vytvari i oslabuje cinnosti milionu jedincu ob,Yvajidch tuto zemi - Francii. K nev,Yhodam spjat,Ym s uzivanim v,Yrazu ,narodni identita" pfistupuje dalsi - b,Yva totiz spojovan s jinymi tfemi v,Yrazy, ktere se vsechny vztahuji k cizincum: imigrace, integrace (kdyz uz jsou u nas), sdileny rozvoj (kdyz zustavaji doma). V teto souvislosti je tezke nedtit, ze cizinci b,Yvaji vnimani jako hrozba pro francouzskou identitu. Avsak zatimco je normalni, ze ka2dy stat zavadi urcitou politiku kontroly hranic, udileni viz nebo mezinarodnich projektu, je nepodlozene prezentovat cizince jako problem sam o sobe a ohrozeni narodni identity. Musime snad znovu pfipominat, ze vsechny moderni narody vznikly v dusledku setkavani spolecenstvi ruzneho puvodu, ve Francii stejne jako jinde, a to od casu Galli, Franku a Rimanu a2 dodnes? Nebo ze pfistehovalci b,Yvaji zpravidla podnikavejsi nezli domaci obyvatelstvo, a tedy pro danou zemi mimofadne cenni? A konecne, pokud jde o promeny narodni identity, muzeme fici, ze sp!Se nez v dusledku nahleho kontaktu s cizinci k nim dochazi vlivem soupefeni mezi skupinami tvoficimi soucast teze spolecnosti: vcerejsi pariove se zmocnuji prvnich mist a vypuzuji z nich dfivejsi privilegovane. Tato zjisteni neznamenaji, ze bychom zavirali oci pfed nekterymi nepfizniv,Ymi jevy nebo snad zapominali na obtize, ktere integrace pfedstavuje. 92