Thierry de Duve Belgický historik umění static1.squarespace.jpg Póza a momentka (Pose et instantané́ ou Le paradox photographique), 1987 -Foto-grafie znamená psaní světlem - -Nový typ vědomí - -Obraz kombinující dva aspekty: 1. Povrch – odkazuje ke konvenčním znakům 2. Reference – odkazuje k vnímání reality -Fotografický paradox: kombinace sémiotického a fenomenologického vědění - Póza a Momentka 2 způsoby focení. 1. Póza – usořádání pózující reality: zastavený čas, nehybnost, věčná smrt (reklama, modeling, portrét) 2. Momentka – lov pohyblivé reality: přerušený čas, zadržený pohyb, pauza v životě (reportáž sportovního utkání, dokument zvířat v pohybu) Nicméně, každá fotografie je současně pózou i momentkou. -Fotograf, který fotí pózu, ve skutečnosti fotí sérii momentek, aby z nich vybral tu nejlepší “pózu” (pózující člověk se vždy nepatrně hýbe + vpád nečekaného reálna… problém skupinového portrétu a exteriérového focení) - -Fotograf, který fotí momentku, ve skutečnosti číhá na to, aby nasnímal (ulovil = “to shoot”) pózu v události (člověk pózuje, i když neví, že je focen) - Fotografický Moment: Trauma Momentka proměňuje plynulý pohyb živé bytosti v obraz zmražené živé bytosti. Momentka zabíjí život zevnitř, v rovině konvenčních znaků; čerpá život zvnějšku, v rovině vnímání reality Nový časo-prostorový vztah: jindy - zde HLT65985d_fb2824cf0d8044dfa9c04418f91658d1_0.jpg Fotografická Póza: Truchlení Póza proměňuje nehybnou živou bytost v obraz monumentální a věčné sochy. Póza zmražuje život zvnějšku, v rovině vnímání reality; činí život monumentálním zevnitř, v rovině konvenčních znaků Nový časo-prostorový vztah: teď - tam 764d30ae8479479c978dd84a8f60de6f.jpg Manio-Depresivní Aktivita Každá fotografie osciluje mezi dvěma póly: Mania – nemožnost zachytit vše v pohybujícím se světě Frustrace: momentla je pouhý fragment události, momentek nikdy není dost Deprese – nemožnost zastavit čas v aranžovaném světé Útěcha: zaujetí nehybné pózy, iluze věčnosti a dokonalosti významu Výsledkem je melancholie fotografického vidění: fotografování je manio-depresivní aktivita, která se vztahuje k paradoxnímu modernímu chápání času. Zvětšenina (BLOW UP) Michelangelo Antonioni, 1966 https://www.youtube.com/watch?v=UH7G7PwN2CE imgres.jpg c361e291f02d95d6f79a20d1f5febcbc.jpg