Michel Foucault 1926 - 1984 http://www.michel-foucault.com http://plato.stanford.edu/entries/foucault foucault_faust Biografie • Michel Foucault se narodil v roce 1926 v Poitiers v rodině chirurga •V roce 1946 byl přijat na prestižní pařížskou univerzitu Ecole Normale Supérieure (ENS), kde vystudoval filosofii a psychologii. Počas studia trpěl těžkými depresemi v souvislosti se svou homosexualitou, dvakrát sa pokúsil o sebevraždu (1948 a 1950). Studium ukončil v roce 1951, na druhý pokus. • Pod vlivem svého učitele Althussera vstoupil do Komunistické strany, brzy z ní však vystoupil (1951-1953) • Po ukončení studia působil (1953-1954) jako učitel psychologie na Univerzitě v Lille. Publikoval svou první knihu Psychologie a duševní nemoc. •V roce 1954 odešel z Francie: působil jako kulturní rádce v Uppsale ve Švédsku (do 1958), poté ve Varšavě v Polsku (odkud jej o rok později polští představitelé komunistického režimu pro homosexuální způsob života vykázali). Biografie •V roce 1960 se vrátil do Francie, kde učil až do roku 1964 na Univerzitě v Clermond-Ferrand (kde poznal svého životního partnera Daniela Deferta). •V roce 1961 obhájil dizertační práci (Dějiny šílenství). •V roce 1964 se stal (spolu s Rolandem Barthem) členem redakce časopisu Critique. •V letech 1965-1968 učil na Univerzitě v Tunisu. •V roce 1966 vydal Slova a věci. •V letech 1968-1970 učil na Univerzite Vincennes v Paríži. •V letech 1970 až 1984 vedl katedru Dějiny systémů myšlení na College de France v Paříži – inaugurační přednáška Řád diskursu (1971) – počátek Foucaultovy genealogie •Od poloviny 70. let se čím dál víc zdržoval v USA, kde přednášel na Univerzitě v Berkeley. • Zemřel náhle v roce 1984 v Paříži na AIDS. • Bibliografie – výběr •Psychologie a duševní nemoc (1954) •Dějiny šílenství v době osvícenství (1961) •Zrození kliniky (1963) •Raymond Roussel (1963) •Slova a věci. Archeologie humanitních věd (1966) •Myšlení vnějšku (1966) •Archeologie vědění (1969) •Řád diskursu (inaugurační přednáška na College de France, 1971) •Toto není dýmka (1973) •Dohlížet a trestat (1975) •Je třeba bránit společnost (přednášky z College de France) (1975-76) •Abnormální • •Dějiny sexuality I., II., III. (1976, 1984, 1984) Archeologie •Psychologie a duševní nemoc (1954) • •- Konstrukce duševní nemoci v psychologii, relativnost léčebních metod • • •Dějiny šílenství v době osvícenství (1961) • -První archeologické dílo, v němž Foucault předpokládá nesouměřitelnost pojetí šílenství v jednotlivých historických dobách v západní Evropě -Středověk: trest boží, nutnost pokory, slitování -Renesance: inspirace pro umění a magii -Osvícenství: velké uzavření, internace do bývalých leprosárií -Moderna: medikace a normalizace, disciplína a dohled Archeologie •Zrození kliniky (1963) • -Archeologie lékařského pohledu -Až moderní epistéma umožňuje proniknout pod povrch, pitva odhaluje vnitřek lidského těla -Cílem moderní kliniky je opravovat, medikovat, rehabilitovat či jinak normalizovat nemocné tělo -Vliv díla Georgesa Canguilhema Normální a patologické: lékařská norma je současně ideální stav i průměrný stav tělesných hodnot, vše ostatní je patologické a má být normalizováno • • •Předmluva ke Kantově Antropologii (1964) • •- Kant pojal svou antropologii jako normativní studium osvícenského (kritického) člověka, tedy historicky situovaného člověka, který se však současně klade jako člověk, jehož mysl má univerzální a vždy platné danosti Archeologie •Slova a věci. Archeologie humanitních věd (1966) • •Epistéma – historické a priori • •Epistémické zlomy – v dějinách není možný ani vývoj, ani pokrok vědění • 1.Renesanční e. – podobnosti, alegorie/magie 2.Klasická e. – totožnosti a rozdíly, tabulka/taxonomie 3.Moderní e. – příčiny, příběh/historie 4. -člověk jako dílo humanitních věd (práce, jazyk, život) -konečná bytost (bez naděje na posmrtný život), která je ale nekonečně podmíněna tím, co ji přesahuje: Freudovo nevědomí, Darwinova evoluce Archeologie •Myšlení vnějšku (1966) • •- utopie x heterotopie •- heterotopie – místo jiného, vyloučeného – nemocnice, blázince, hřibitovy, školy, kasárny – místa moderní normalizace jiného • • •Archeologie vědění (1969) -kniha principů a pojmů metody archeologie -archeologie není klasická historie, ani historie idejí či mentalit •Archiv •Výpověď •Diskurs •Diskursivní formace •Dispozitiv Archeologie x Genealogie •Archeologie • •Epistéma je historické a priori, které podmiňuje veškeré historicky možné vypovídání (dokazování, přesvědčování, kritiku, ilustraci atd) • •Totální diskontinuity ve vědění, které nelze zdůvodnit – historická relativita vědění • • •Genealogie • •vědění je moc – dohled, disciplína, hygiena • •Biomoc, biopolitika – regulace populací (natalita, mortalita - demografie) • •Interpretace z určité kritické pozice – etika parrhesie – odvaha na pravdu Genealogie •Řád diskursu (1971) • •- inaugurační přednáška na College de France Genealogie •Dohlížet a trestat (1975) • Genealogie •Dějiny sexuality I. (1976) • • • • • •Dějiny sexuality II. (1984) • • • • •Dějiny sexuality III. (1984) • •