Úvod do filosofie poststrukturalismu * Cíle předmětu Předmět má doplnit znalosti studentů o současné filosofii poststrukturalismu a postmoderny. Poskytuje přehled v nejvlivnějších koncepcích, orientaci v jejich východiscích, návaznostech a vzájemných vztazích. Ve snaze představit aktuální filosofické možnosti chápání významu na příkladu díla vybraných myslitelů (Barthes, Lyotard, Foucault, Derrida, Deleuze, Eco, Butler, Ranciere), předmět rozlišuje devět různých pojetí významu: recepční estetiku, dekonstrukci, rizomatiku, smluvní realismus, postmoderní rozepři, archeologii a genealogii, queer studies, emancipační politiku významu. Jeho záměřem je ukázat využitelnost těchto metodologických nástrojů pro filosofické řešení problému tvorby významu a jeho výkladu / překladu. * Výstupy z učení Student bude po absolvování předmětu schopen - lépe chápat vztah mezi etikou, politikou a estetikou; - uvažovat v širších souvislostech o praxi utváření a sdílení významu; - porozmět důvodům současných návratů ke Kantově metafyzice; - analyzovat vazby mezi filosofií, historií a literaturou. * Osnova 1. Úvod. Kritika strukturalismu. Politika reprezentace a etika nereprezentovatelného. 2. Roland Barthes. Fašismus jazyka. Smrt autora. Temporalita znaků. Studium a Punctum. 3. Umberto Eco. Otevřené dílo a role čtenáře. Text a intertextualita. Meze interpretace. 4. Michel Foucault I. Archeologie. Historické a priori. Člověk jako dílo humanitních věd. 5. Michel Foucault II. Diskurs, výpověď, archiv. Genealogie. Vědění je moc. Biopolitika. 6. Jacques Derrida I. Dekonstrukce a diferänce. Odložený význam. Prapísmo. Od znaku k diseminaci. Nic není mimo text. Suplement. 7. Judith Butler. Dekonstrukce politiky rodu. Předsudky, performativita a rámce reprezentace. 8. Jean-François Lyotard. Postmoderni situace. Metanarace. Pře a rozepře. Problém vznešeného. 9. není výuka 12.11.2018 ! 10. Gilles Deleuze I. Filozofie jako tvorba pojmů. Uspořádání chaosu, událost, imanence. 11. Gilles Deleuze II. Obraz-pohyb, obraz-čas, montáž, stávání, vývoj smyslu. 12. Jacques Ranciere. Sdílení vnímatelného. Režimy vidění. Emancipační politika a policie. * Výukové metody Přednášky, diskuse * Metody hodnocení Vypracování studie o rozsahu 6 normostran na jedno z témat z osnovy kurzu * Literatura DELEUZE, Gilles. Guattari, F., Co je filosofie? Praha: Oikoymenh, 2001. DELEUZE, Gilles. Obraz-pohyb. Film I. Praha: Národní filmový archiv, 2000. DERRIDA, Jacques. Síla zákona. Praha: Oikymenh, 2002. DERRIDA, Jacques. Násilí a metafyzika. Praha: Filosofia, 2003. FOUCAULT, Michel. Slová a veci. Bratislava: Kalligram, 2000 FOUCAULT, Michel. Archeologie vědení. Praha: Herrmann a synové, 2002 ECO, Umberto. Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, 1995. ECO, Umberto. Kant a ptakopysk. Praha: Argo, 2011. LYOTARD, Jean.-Francois. O postmodernismu. Praha: Filosofický ústav AV ČR, 1993. LYOTARD, Jean.-Francois. Rozepře. Praha: Filosofia, 1998. RANCIERE, Jacques. Neshoda. Praha: Svoboda, 2011. BUTLEROVÁ, Judith. Rámce války. Za které životy netruchlíme? Praha: Karolinum, 2013. BARTHES, Roland. Světlá komora. Praha: FRA, 2005.