PREDICADO NOMINAL DUPLA PREDICAÇÃO 1. DIVIDA AS FRASES EM PRDICAÇÃO PRIMÁRIA E SECUNDÁRIA Miúdo está contente. Ele é professor. 2. PREENCHA AS LACUNAS COM: a. O verbo estativo: i. Ela _____________ cansada. ii. Ela_____________ cansada. iii. Ele__________rodeado de problemas. b. O verbo permansivo: i. _________irritadíssima. ii. _________pobre. iii. O tronco___________canoa. c. O verbo cursivo: i. ___________sentado à mesa. ii. Ele ____________silencioso. d. O verbo de aparência: i. Aquilo_____________imóvel. ii. Tudo____________tudo. PREDICADO VERBAL: A. TRANSITIVIDADE www.aulete.com.br 1. VERBOS INTRANSITIVOS: Jan upadl. ________________________________________ António usnul. ________________________________________ Sklo prasklo. ________________________________________ Led roztál. ________________________________________ Pes štěká. ________________________________________ Slavík štěbetá. ________________________________________ 2. VERBOS INRANSITIVOS COM UM COPLEMENTO INDIRECTO Chyběl zájem o práci. ________________________________________ Chyběl mu zájem o práci. ________________________________________ Zdravotní sestra přispěchala na pomoc. ________________________________________ Zdravotní sestra přispěchala na pomoc pacientovi. ________________________________________ Přežili jsme. ________________________________________ Přežili jsme katastrofu. ________________________________________ Odpustila jsem. ________________________________________ Odpustila jsem svému příteli. ________________________________________ 3. VERBOS INRANSITIVOS COM UM COPLEMENTO OBLÍQUO Dívka chyběla. ________________________________________ Dívka chyběla ve škole. ________________________________________ To záleží. (Přijde na to). ________________________________________ To záleží na tvém otci. ________________________________________ On odjel. ________________________________________ On odjel do Říma. ________________________________________ Levné oblečení dlouho nevydrží. ( A roupa barata nao costuma durar – nao gastar-se) ________________________________________ Koncert trval dvě hodiny. ________________________________________ Kniha stála. (custar – levar tempo, demorar: Custaram, mas chegaram) ________________________________________ Kniha stále 70 eur. ________________________________________ 4. VERBOS TRANSITIVOS DIRETOS Ronaldo napsal dopis ________________________________________ Ronaldo ho napsal. ________________________________________ Dopis byl napsán Ronaldem. ________________________________________ Učitelka opravila testy. ________________________________________ Učitelka je opravila. ________________________________________ Testy byly opraveny učitelkou. ________________________________________ Ředitel firmy odkoupil staré lahve. ________________________________________ Ředitel firmy je odkoupil. ________________________________________ Staré lahve byly odkoupeny ředitelem. ________________________________________ VERBOS TRANSITIVOS INDIRETOS Anna zavolala tetě. ________________________________________ Anna jí zavolala. ________________________________________ Budu cestovat do Portugalska. _________________________________________ 5. VERBOS TRANSITIVOS DIRETOS E INDIRETOS SIMULTANEAMENTE Dal jsem vše svých přátelům. _________________________________________ Dal jsem jim vše. _________________________________________ Dal jsem jim to. _________________________________________ Nedal jsem jim to. _________________________________________ Dám jim to. _________________________________________ Dám to svých přátelům. _________________________________________ Dám jim vše. _________________________________________ Dali to všem. _________________________________________ 6. VERBOS TRANSITIVOS DIRETOS COM COMPLEMENTO OBLÍQUO Učitelka si spletla Jana s Petrem. _________________________________________ Pleteš si jablka s hruškami. _________________________________________ 7. VERBOS TRANSITIVOS ADVERBIAIS Bydlí v Portu. _________________________________________ Vrátil se z Islandu. _________________________________________ Je v New Yorku. _________________________________________ Zůstal ve škole. _________________________________________ Jede do města. _________________________________________ B. DIÁTESE 1. ativa 2. passiva 2.1. analítíca 2.1.1. orações passivas verbais Segundo a presença do agente da passiva: - longas (A cidade está cercada pelos inimigos) - curtas (A cidade está cercada) Segundo a posição do sujeito: - pessoais (Os livros foram enviados ao júri) - impessoais (Foi dita muita coisa) 2.1.2. orações passivas resutlativas (A vítima ficou ferida.) - orações passivas adjetivais (O caldo ficou perfumado e saboroso.) - o verbo estar pode ser usado apenas no sentido de resultado. (O jantar está servido. As janelas estão abertas.) 2.1.3. orações passivas estativas (O autor é conhecido/está irritado). 2.2. sintética - orações pronominais (Verificou-se, Veja-se, Apresentem-se, observem-se) 2.3. reflexas 2.3.1. voz reflexiva propriamente dita (pentear-se: agente pode ser paciente) 2.3.2. voz pseudoreflexa ( deitar-se, sentar-se – agente não é o paciente) 2.3.3. voz medial pronominal (atrever-se, arrepender-se, queixar-se, orgulhar-se) Přeložte následující věty a u trpného rodu pak určete typ diatéze: 1. Město je obklíčeno. 2. Město je obklíčeno nepřáteli. 3. Knihy byly poslány komisi. 4. Bylo řečeno mnoho. 5. Oběť přepadení byla zraněna následkem přestřelky. 6. Vývar pěkně voněl a byl chutný. 7. Večeře je na stole. 8. Problém je vyřešen. 9. Ten autor je dobře znám. 10. Hymna bude zahrána symfonickým orchestrem. 11. Večeře byla zpestřena šampaňským. 12. Učebna je plná lidí. 13. Byl zjištěn větší výskyt použití amerikanismů v PB. 14. Bylo publikováno mnoho monografií. 15. Viz následující příklady. 16. Podívejme se na následující věty. 17. Říká se, že/ Prý zvýší daně. 18. Jan se učesal. 19. Viděl jsem se v zrcadle. 20. Jana si šla lehnout. 21. Dítě se vykoupalo. 22. Tatínek se oholil. 23. Obul jsem se. 24. Umyli jsme se. 25. Dívka se učesala, oblékla se, dala si make-up a namalovala se. 26. Litoval jsem toho, že jsem ji to říkal. 27. Ty se odvažuješ takto mluvit se svými rodiči? 28. Byl pyšný na svého syna. 29. Stěžoval si na učitelku a její neschopnost. 30. Vzpomněl jsem si na své portugalské přátele.